Pårørende flytning hvor ligger ansvaret?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.581 visninger
52 svar
41 synes godt om
2. august 2015

Anonym trådstarter

Godaften

jeg håber der er nogen herinde der har lidt forstand på denne problematik.

min kærestes far har har haft en blødning i hjerne og er delvis lam i den ene side af kroppen og ramt på hans talecenter. Han står nu og skal flyttet fra en kommune til en anden(eget valg).

ham og min kærestes mor er ikke længere gift, da de ikke kunne få det til at fungere efterfølgende. De er dog gode og tætte venner og hun plejer at hjælpe ham med de forskellige praktiske ting og ellers har han også en støtteperson via kommunen.

Min svigermor har søgt om hjælp via hans nuværende kommune til flytningen, da hun er en ældre dame og ikke rigtig kan overskue det hele selv.

kommunen har sendt et fælles svar retur til min kæreste og svigermor hvor de skriver at min kæreste er nærmeste pårørende og det er hans problem/opgave/ansvar at tage sig af hans fars flytning. 

Min kæreste har bare hverken tid eller mulighed for at smide alt og stå for nedpakning og flytning for hans far og jeg er i tvivl om det er korrekt. Det er ikke fordi vi ikke vil hjælpe, men jeg er gravid og sengeliggende grundet blødninger, vi har også et barn mere og min kæreste et Job og studie han ikke bare kan løbe fra og han kan slet ikke overskue det( fik mailen fredag eftermiddag) og har intet hørt om det før det og flytningen er om 14 dage. Jeg ville så gerne kunne hjælpe ham, da jeg kan mærke han slet ikke kan overskue hvordan han skal få det hele til at hænge sammen.

Er der nogen love/regler omkring det eller er det bare sådan det er?

undskyld hvis det hele blev lidt rodet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2015

Hectar

Undskyld, men kan da virkelig ikke se hvad kommunen skal kunne hjælpe jer med. Vi andre kan jo heller ikke få hjælp fra kommunen til at flytte, hvis ikke vi har nogen pårørende der kan tage sig af opgaven.

Har din svigerfar ikke nogle venner, der kan hjælpe? Ellers må I jo bide i det dure æble og betale en flyttemand for det.

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

Katafalk skriver:

Undskyld, men kan da virkelig ikke se hvad kommunen skal kunne hjælpe jer med. Vi andre kan jo heller ikke få hjælp fra kommunen til at flytte, hvis ikke vi har nogen pårørende der kan tage sig af opgaven.

Har din svigerfar ikke nogle venner, der kan hjælpe? Ellers må I jo bide i det dure æble og betale en flyttemand for det.

Det er også fint du ser sådan på det. Er ikke interesseret i personlige holdninger men reelle regler/love omkring det.

nu har vi ikke personligt pengene til at financierer hans flytning og jeg kender ikke svigerfars økonomi. 

Anmeld Citér

3. august 2015

FN

Anonym skriver:

Godaften

min kærestes far har har haft en blødning i hjerne og er delvis lam i den ene side af kroppen og ramt på hans talecenter. Han står nu og skal flyttet fra en kommune til en anden(eget valg).

ham og min kærestes mor er ikke længere gift, da de ikke kunne få det til at fungere efterfølgende. De er dog gode og tætte venner og hun plejer at hjælpe ham med de forskellige praktiske ting og ellers har han også en støtteperson via kommunen.

Min svigermor har søgt om hjælp via hans nuværende kommune til flytningen, da hun er en ældre dame og ikke rigtig kan overskue det hele selv.

kommunen har sendt et fælles svar retur til min kæreste og svigermor hvor de skriver at min kæreste er nærmeste pårørende og det er hans problem/opgave/ansvar at tage sig af hans fars flytning. 

Min kæreste har bare hverken tid eller mulighed for at smide alt og stå for nedpakning og flytning for hans far og jeg er i tvivl om det er korrekt. Det er ikke fordi vi ikke vil hjælpe, men jeg er gravid og sengeliggende grundet blødninger, vi har også et barn mere og min kæreste et Job og studie han ikke bare kan løbe fra og han kan slet ikke overskue det( fik mailen fredag eftermiddag) og har intet hørt om det før det og flytningen er om 14 dage. Jeg ville så gerne kunne hjælpe ham, da jeg kan mærke han slet ikke kan overskue hvordan han skal få det hele til at hænge sammen.

Jeg er desværre ret sikker på at i ikke kan hente nogen hjælp hos kommunen. Det er oftes sådan at ansvaret ligger hos personen selv ( altså betale flyttemænd ) og/eller hos pårørende. Det er rigtig svært ( nok nærmere umuligt ) at få tilskud el. Hjælp i sådanne situationer også selvom man eksempelvis er erklæret delvist eller helt handicappet. 

Måske i kunne spørge i vennegruppe, lave et opslag på Facebook der forklarer situationen? Håber i finder ud af det 

Anmeld Citér

3. august 2015

TNBC

Anonym skriver:

Godaften

Jeg tror ikke kommunen sørger/kan sørge for flytning, når der er familie der kan sørge for flytningen. Kan ikke se hvorfor de skulle.
Og som de siger, det er din kæreste der skal styre det(sammen med sin mor), når i er de tætteste familie.

Det er vel bare at skaffe venner og familie til at hjælpe, (leje)en flyttebil.. skaffe en trailer til at hjælpe.

Ja, det er skide irriterende at det er svært for din kæreste, men så må han snakke med sit job/studie omkring det. (Gør andre, når uventede ting sker) De bliver at være meget søde når det gælder ting, der bare ikke kan rykkes..
Det er vel bare at kommunikere med folk, og se hvor i kan få hjælp.

Så tror at det er sådan..  

Anmeld Citér

3. august 2015

Mama85

Det er hans eget ansvar, både praktisk og økonomisk.

Anmeld Citér

3. august 2015

Hectar

Anonym skriver:

Det er også fint du ser sådan på det. Er ikke interesseret i personlige holdninger men reelle regler/love omkring det.

nu har vi ikke personligt pengene til at financierer hans flytning og jeg kender ikke svigerfars økonomi. 

Men I får jo ikke noget ud af det? Det er så sandelig svigerfars eget ansvar at få flyttet sine ejendele. Det hverken kan eller skal kommunen hjælpe til med.

I må igang med at bede venner om hjælp.

Anmeld Citér

3. august 2015

Mamalou

Man kan godt søge hjælp til flytning. De situationer jeg kender til, har der været tale om personer uden netværk (så vidt jeg ved), men også personer der af den ene eller anden årsag er sårbare, social belastet, og ude af stand til selv at flytte. Jeg kender ikke begrundelsen for hvorfor det blev bevilget, men mit indtryk er, at der skal noget til før det bevilges. Hvis jeg var jer, ville jeg tage kontakt til den forvaltning der har givet jer afslaget og oplyse dem om, at din kæreste ikke har mulighed for at hjælpe. Sætte dem ind i situationen. Det kan måske ændre deres afgørelse, og hvis ikke kan I få råd og vejledning omkring flyttehjælp og hvilken målgruppe der er berettiget.

Held & lykke med det

Vh. Louise 

Anmeld Citér

3. august 2015

Mettefpigen

Jeg tror ikk der er hjælp at hente... ved også at da min mor blev overfaldet og lå på sygehuset måtte vi andre pakke min mors hjem ned og flytte det da hun ikk selv kunne.... og vi måtte også selv betale for det....

Anmeld Citér

3. august 2015

Anonym trådstarter

Man kan godt søge hjælp til flytning. De situationer jeg kender til, har der været tale om personer uden netværk (så vidt jeg ved), men også personer der af den ene eller anden årsag er sårbare, social belastet, og ude af stand til selv at flytte. Jeg kender ikke begrundelsen for hvorfor det blev bevilget, men mit indtryk er, at der skal noget til før det bevilges. Hvis jeg var jer, ville jeg tage kontakt til den forvaltning der har givet jer afslaget og oplyse dem om, at din kæreste ikke har mulighed for at hjælpe. Sætte dem ind i situationen. Det kan måske ændre deres afgørelse, og hvis ikke kan I få råd og vejledning omkring flyttehjælp og hvilken målgruppe der er berettiget.

Held & lykke med det

Vh. Louise 

Hej Louise.

tak for et brugbart svar. Han er handicappet og kan nærmest intet selv, han er de seneste år skræntet mere og mere og vælter ofte. Han har ikke rigtig noget netværk tilbage, andet end elskonen, samt støtteperson og så min kæreste. Jeg ved at min kæreste meget gerne vil hjælpe hvor han kan men at stå for heleflytningen, ned pakning, alt praktisk osv(ved ikke præcis hvad det indebære, da vi slet ikke har været inde over før nu) er ikke engang helt sikker på hvad afslaget dækker, da vi blot har modtaget en mail, hvor der står at ansvaret ligger på ham.

Ved du hvordan man griber at sådan opkald an?

jeg er slet ikke god til sådan noget men kan mærke at vores lille familie ikke kan klare meget mere Press og et flyttefirma ville ikke løse noget, da han jo ikke kan kommunikere med dem/tale med dem, så der er nød til hele tiden at være en hos ham der  kan tale for ham/forstå ham og på alle måde guide, mægle og vejlede.

Det er ikke så let som andre her i tråden tror.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.