Pædagogstud. spørgsmål til jer derude

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:



Jeg synes det er en underlig sammenhæng at bruge maslows behovspyramide i, da den i min optik handler om de basale behov og ikke på den måde fra en mindre situation til en anden. 

Jeg ville hvis jeg var dig i stedet se på Doxa - hvilket handler om selvfølgeligheder. Hvorfor har i den rutine med at læse mens der bliver spist? Fungerer den? Hvorfor gør den ikke? Hvordan kan man ellers gøre?  



Det kan jeg godt se nu, når du forklarer det på den måde..

 

Men det er ikke fordi at det er en rutine, det var bare noget nogle af børnene spurgte efter. Ellers efter frokost er vi altid ude, er det så doxa? 

Ikke alle børnene gider at være udenfor og specielt ikke når det regner eller andet dårligt vejr. De spørger tit om at komme ind, hvor jeg så fortæller dem at vi er ude til en af kollegaerne komme tilbage fra pause. 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:



Det kan jeg godt se nu, når du forklarer det på den måde..

 

Men det er ikke fordi at det er en rutine, det var bare noget nogle af børnene spurgte efter. Ellers efter frokost er vi altid ude, er det så doxa? 

Ikke alle børnene gider at være udenfor og specielt ikke når det regner eller andet dårligt vejr. De spørger tit om at komme ind, hvor jeg så fortæller dem at vi er ude til en af kollegaerne komme tilbage fra pause. 

 



 

Det er rigtig fint at pædagogerne imødekommer nogle af børnenes ønske om historiefortælling, men så kan du jo se på hvorfor drengene ikke lyttede og fjollede istedet. Var bogen for kedelig, blev den læst for kedeligt op - skulle læsningen have været mere levende, faldt den uden for deres interesseområde, skal de lige have et par gange for at komme ind i en rytme(hvis decer vant til at hyggesnakke mens de spiser), skal de inddrages mere før og under læsningen, skal en af dem vælge den næste bog? Skal læseren stille spørgsmål såsom "er der noglr af Jer som har oplevet det?"

Nu kender jeg ikke børnene og ved ikke hvor gamle de er, så det kan være der er andre faktorer. 

Og så tænker jeg at ikke alt praksis kan forklares med teori. 

 

Doxa i sig selv er hverken positiv eller negativ. Det er blot det man plejer gøre, det som falder institutionen naturligt, det som virker som en selvfølge - det bliver ikke italesat, da alle er enige om at det er sådan man gøre, men nytilkomne kan bryde de her selvfølgeligheder - f.eks. ved at undre sig 

hvis du ikke kan se nogen grund til at alle skal være ude, så prøv at spørge dem hvorfor de skal ud efter frokost. 

Men det lyder nu som et normeringsspørgsmål - pauserne skal jo holdes derudover tror jeg også andre aspekter som læreplanen og sundhedsfremme også har en betydning for praksis.  

har de nogle regler eller uskrevne regler på institutionen som du ikke kender årsagen bag? Er der noget i rutinerne du tænker kan gøres på en anden måde? 

 

Anmeld Citér

9. maj 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:



 

Det er rigtig fint at pædagogerne imødekommer nogle af børnenes ønske om historiefortælling, men så kan du jo se på hvorfor drengene ikke lyttede og fjollede istedet. Var bogen for kedelig, blev den læst for kedeligt op - skulle læsningen have været mere levende, faldt den uden for deres interesseområde, skal de lige have et par gange for at komme ind i en rytme(hvis decer vant til at hyggesnakke mens de spiser), skal de inddrages mere før og under læsningen, skal en af dem vælge den næste bog? Skal læseren stille spørgsmål såsom "er der noglr af Jer som har oplevet det?"

Nu kender jeg ikke børnene og ved ikke hvor gamle de er, så det kan være der er andre faktorer. 

Og så tænker jeg at ikke alt praksis kan forklares med teori. 

 

Doxa i sig selv er hverken positiv eller negativ. Det er blot det man plejer gøre, det som falder institutionen naturligt, det som virker som en selvfølge - det bliver ikke italesat, da alle er enige om at det er sådan man gøre, men nytilkomne kan bryde de her selvfølgeligheder - f.eks. ved at undre sig 

hvis du ikke kan se nogen grund til at alle skal være ude, så prøv at spørge dem hvorfor de skal ud efter frokost. 

Men det lyder nu som et normeringsspørgsmål - pauserne skal jo holdes derudover tror jeg også andre aspekter som læreplanen og sundhedsfremme også har en betydning for praksis.  

har de nogle regler eller uskrevne regler på institutionen som du ikke kender årsagen bag? Er der noget i rutinerne du tænker kan gøres på en anden måde? 

 



Jeg skulle have forklaret det tydeligere.. Det er en cd der bliver spillet med historier på. Og det er førskolegruppe, jeg har. De har ikke rigtig nogle rutiner som sådan, det sagde min vejleder også. De gør tingene meget forskelligt fra dag til dag, den ene dag er der frokost 11:30 den anden dag er det kl 12:00, det er det samme med samling. Det er der heller ikke rigtig noget bestemt tidspunkt for..

Synes det er svært med teorien. Det er hvad jeg mangler nu, for at bestå. Jeg bliver ved med at prøve at komme med noget.. giver ikke op

 

Anmeld Citér

9. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:



Jeg skulle have forklaret det tydeligere.. Det er en cd der bliver spillet med historier på. Og det er førskolegruppe, jeg har. De har ikke rigtig nogle rutiner som sådan, det sagde min vejleder også. De gør tingene meget forskelligt fra dag til dag, den ene dag er der frokost 11:30 den anden dag er det kl 12:00, det er det samme med samling. Det er der heller ikke rigtig noget bestemt tidspunkt for..

Synes det er svært med teorien. Det er hvad jeg mangler nu, for at bestå. Jeg bliver ved med at prøve at komme med noget.. giver ikke op

 



Men jeg vil tro der er nogle selvfølgeligheder i deres handlen 

men har du ikke teori til dine læringsmål? 

Anmeld Citér

9. maj 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:



Men jeg vil tro der er nogle selvfølgeligheder i deres handlen 

men har du ikke teori til dine læringsmål? 



Til nogle p møder har jeg lagt mærke til at de altid skriver at man skal gå ved siden, foran og bagved barnet..

Teori til mine læringsmål? Forstår ikke helt

Anmeld Citér

10. maj 2015

Anonym

Du virker rigtig sød og lyder virkelig til at prøve. Og det skal du have kredit for. Men som en anden skrev: det er rædselsfuldt at tænke på, men det er måske ikke din vej? Jeg tror jeg havde en bedre forståelse efter 3 måneder på seminariet, end du har nu i din 3. Praktik. 

Er sikker på, at du kan være skide god med børnene. Men fagligt er du måske ikke helt med. Nok mere som en "medhjælper" frem for snart uddannet pædagog. 

Hvordan har du klaret dine tidligere eksaminer? 

Men bliv ved med at kæmpe For at bestå. Blot husk, at du ikke for altid kan bruge en debat på internettet til at bestå din skole og få en masse ideer. Snart er og skal du kunne klare pædagogisk faglig praksis selv. 

Anmeld Citér

10. maj 2015

Abracadabra

Når jeg læser dine spørgsmål og svar i denne debat bliver jeg som forælder oprigtigt bekymret for, om du kan blive klar til at stå med det meget store ansvar selv, som en pædagog har.

Jeg frygter, at du har valgt forkert, da du valgte uddannelse. Og måske har du ikke fået vejledning nok undervejs... 

Du er nået meget langt trods en stor faglig usikkerhed. Måske skulle du have været 'stoppet' tidligere i dine forrige praktikker. 

Jeg kommer til at gøre dig ked af det, men jeg ville ikke være tryg ved dine faglige kundskaber sammen med mit barn.

Anmeld Citér

10. maj 2015

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Når jeg læser dine spørgsmål og svar i denne debat bliver jeg som forælder oprigtigt bekymret for, om du kan blive klar til at stå med det meget store ansvar selv, som en pædagog har.

Jeg frygter, at du har valgt forkert, da du valgte uddannelse. Og måske har du ikke fået vejledning nok undervejs... 

Du er nået meget langt trods en stor faglig usikkerhed. Måske skulle du have været 'stoppet' tidligere i dine forrige praktikker. 

Jeg kommer til at gøre dig ked af det, men jeg ville ikke være tryg ved dine faglige kundskaber sammen med mit barn.



Jo, det kunne godt lyde, som om jeg har valgt forkert, da jeg lyder fagligt usikker som i siger. Efter min første år flyttede jeg seminarie fra sjælland til jylland og det er to helt forskellige seminarier. På sjælland havde vi ikke så mange teorier vi arbejde med, det kan godt være de har gjort det efter jeg skiftede, men det andet sted startede de hårdt ud med en masse.. 

Anmeld Citér

10. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:



Jo, det kunne godt lyde, som om jeg har valgt forkert, da jeg lyder fagligt usikker som i siger. Efter min første år flyttede jeg seminarie fra sjælland til jylland og det er to helt forskellige seminarier. På sjælland havde vi ikke så mange teorier vi arbejde med, det kan godt være de har gjort det efter jeg skiftede, men det andet sted startede de hårdt ud med en masse.. 



Og jeg har bestået med 4 og 2'ere indtil nu

Anmeld Citér

10. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:



Og jeg har bestået med 4 og 2'ere indtil nu



Det er ikke fordi jeg ikke kender til teorier, de er bare svære at koble på synes jeg..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.