Pædagogstud. spørgsmål til jer derude

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2015

esioul

Anonym skriver:

Det ved jeg ikke rigtig noget om.. Det er en artikel, vi havde fået på seminariet.  Det vil jeg gøre, tak! Jeg synes det er så svært at vide, hvad der er teori og hvad der bare er begreb. 

Selvfølgelig, det har jeg også fundet ud af, da vi forleden havde et møde om min faglighed. 

Kan man kalde det her inklusion: En drengs to venner er lige blevet hentet og drengen føler sig ensom, da han ikke snakker særlig meget med de andre drenge. Så jeg spurgte dem, om der er nogen der vil lege politi og røver. De andre drenge rejste sig hurtigt fra gyngen, fordi at de troede, at jeg skulle være med. Så sagde jeg, at det ikke var fordi at jeg ville være med, men at denne dreng ikke havde nogen at lege med. 

Drengene hoppede oppe på gyngen igen, efter de hørte at det var drengen der ville lege det. Så sagde jeg, at det faktisk var ret tarveligt at de med de samme hoppede op på gyngen igen, bare fordi at det var denne dreng, som ville lege det (drengen de ikke leger særlig meget med). Så ændrede de mening og prøvede at lege lidt med ham. Var jeg inkluderende der? 

Nej jeg synes ikke det er inkluderende. Synes det er en lidt uheldig indgangsvinkel til at prøve at inkludere. 

Jeg havde nok istedet (med hele min begejstring og motivation) sparket gang i legen og fået så mange med som muligt. Gennem legen ville jeg forstørre drengen og gøre ham attraktiv overfor de andre. 

Eks. "åhh se lige hvor god x er til at fange røverne eller lign"  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2015

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Kom også til at tænke på hvorfor du ikke bare var med? 

Ja, det kan jeg godt se nu.. At jeg nok kom til at udstille ham og tvinge de andre drenge..

Anmeld Citér

6. maj 2015

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Nej jeg synes ikke det er inkluderende. Synes det er en lidt uheldig indgangsvinkel til at prøve at inkludere. 

Jeg havde nok istedet (med hele min begejstring og motivation) sparket gang i legen og fået så mange med som muligt. Gennem legen ville jeg forstørre drengen og gøre ham attraktiv overfor de andre. 

Eks. "åhh se lige hvor god x er til at fange røverne eller lign"  

Jeg plejer at være med, når jeg starter lege i gang.. men jeg har fået at vide af min vejleder, at hun synes, at jeg blander mig lidt for meget og skal lade dem lege selv. Så derfor prøvede jeg at starte legen på en anderledes måde.. 

Anmeld Citér

6. maj 2015

esioul

Anonym skriver:

Jeg plejer at være med, når jeg starter lege i gang.. men jeg har fået at vide af min vejleder, at hun synes, at jeg blander mig lidt for meget og skal lade dem lege selv. Så derfor prøvede jeg at starte legen på en anderledes måde.. 

Det handler også om at vurdere hvornår man skal trække sig og hvornår man ikke skal. 

Det kan godt ske at du blander dig for meget, men lige i denne situation er det nødvendigt at gøre. Blot på en anden måde vil jeg mene

Anmeld Citér

6. maj 2015

Abracadabra

Det er jo rædselsfuldt at tænke på, men måske er det bare ikke dit felt? Det er meget sent, men hvis du ikke består din praktik, så er det måske et tegn til, at du skal noget andet? 

Anmeld Citér

6. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Du kan godt starte en leg for langsomt at trække dig ud igen, når de er godt igang

Anmeld Citér

7. maj 2015

Mullesmith

Jeg undrede mig ofte over (i min første praktik i børnehave) hvorfor nogen børn havde en bestemt adfærd, og læste enormt meget børnepsykologi for derfor at få noget teori på til at kunne forklare og forstå. Ellers stillede jeg mig også undrende overfor kollegaers tilgang til børnene, der var en der var meget råbende overfor børnene og ikke særlig "rar" og jeg lavede interaktionsanalyse over de cases jeg lavede mange af fra praksis og så havde vi dem oppe og vende til vejledning og nogen gange havde jeg en med på Personalemøde til studerendes punkt. Øv dig i at undre dig over det du selv gør og prøv at stol dig selv spørgsmålet "er det mit eller barnets behov" når du eks stiller krav eller irettesætter et barn, ligesom også for at bevidstgøre over for dig selv hvilken magt du i virkeligheden har overfor børnene. Held og lykke med det 

Anmeld Citér

7. maj 2015

Mullesmith

Og inddrag dit liniefag nu ved jeg ikke hvad du har, men har du musik så lav nogen klappe og musik leger, jeg fandt på mine egne fakter til marehønen eviglad. Har du natur så lav noget kartoffeltryk eller evt. Tá en mindre gruppe børn og få dem til at male et billede mens de hører en glad sang og så bagefter mens de høre en sørgelig sang, for at se hvordan og om musikken påvirker dem i valget af farver og motiv, og ser man det udfra pæd. Synspunkt så arbejder man vel med intellektuelle kompetencer og delt social da de gør det i grupper. Hvis du har idræt/ sundhed så tá en flok børn med i køkkenet og snak om forskellige grøntsager og lad dem smage på dem med bind for øjnene og så skal de gætte hvad det er og så bagefter kan i skære dem ud og spise dem med dip. Eller lav menneskepyramide med nogen børn, det kræver samarbejde og koncentration og de vil helt sikkert være stolte. Sørg for at tage billeder og lav en kollage bagefter, så forældrene kan se hvad evt. Deres barn har været med til, (godt forældresamarbejde og dokumentation) 

Anmeld Citér

9. maj 2015

Anonym trådstarter

Håber ikke, at det er et dumt spørgsmål, men.. I denne uge har vi hørt en historie, mens vi spiste frokost. Det er for det meste drengene, der skaber uroen. Kunne man se på Maslows behovspyramide? Og se på introvert og ekstrovert motivation?

1. Opfylde det fysiske/biologiske behov. Man kan ikke koncentrere sig, når man er sulten. Måske skulle man have sat historien på, efter de havde spist. Så dette behov var opfyldt først?

Så dernæst prøve at opfylde de andre behov også. Men så tænker jeg også på sådan noget med, at når den ene begynder at fjolle og hviske til de andre drenge = Prøver at vise sin status i den drenge gruppe ved at gøre noget han ikke må og noget han synes er sjovt (da han fjoller og hviske til og sammen med sine venner) = introvert motivation, det indre.

Mens ekstrovert motivation er = Når de andre drenge følger med ham ved at gøre de samme ting, imitere ham = det ydre, at de gør det, på grund af ham den første gjorde det. 

Kunne det være noget, man kunne bruge i børnehaven ved denne spisesituationer med nogle fjollede drenge? Kan det kaldes teori? 

Anmeld Citér

9. maj 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Håber ikke, at det er et dumt spørgsmål, men.. I denne uge har vi hørt en historie, mens vi spiste frokost. Det er for det meste drengene, der skaber uroen. Kunne man se på Maslows behovspyramide? Og se på introvert og ekstrovert motivation?

1. Opfylde det fysiske/biologiske behov. Man kan ikke koncentrere sig, når man er sulten. Måske skulle man have sat historien på, efter de havde spist. Så dette behov var opfyldt først?

Så dernæst prøve at opfylde de andre behov også. Men så tænker jeg også på sådan noget med, at når den ene begynder at fjolle og hviske til de andre drenge = Prøver at vise sin status i den drenge gruppe ved at gøre noget han ikke må og noget han synes er sjovt (da han fjoller og hviske til og sammen med sine venner) = introvert motivation, det indre.

Mens ekstrovert motivation er = Når de andre drenge følger med ham ved at gøre de samme ting, imitere ham = det ydre, at de gør det, på grund af ham den første gjorde det. 

Kunne det være noget, man kunne bruge i børnehaven ved denne spisesituationer med nogle fjollede drenge? Kan det kaldes teori? 

Jeg synes det er en underlig sammenhæng at bruge maslows behovspyramide i, da den i min optik handler om de basale behov og ikke på den måde fra en mindre situation til en anden. 

Jeg ville hvis jeg var dig i stedet se på Doxa - hvilket handler om selvfølgeligheder. Hvorfor har i den rutine med at læse mens der bliver spist? Fungerer den? Hvorfor gør den ikke? Hvordan kan man ellers gøre?  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.