Pædagogstud. spørgsmål til jer derude

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Jo, det kunne godt lyde, som om jeg har valgt forkert, da jeg lyder fagligt usikker som i siger. Efter min første år flyttede jeg seminarie fra sjælland til jylland og det er to helt forskellige seminarier. På sjælland havde vi ikke så mange teorier vi arbejde med, det kan godt være de har gjort det efter jeg skiftede, men det andet sted startede de hårdt ud med en masse.. 

Vildt at der er så stor forskel og kan ikke bruger så meget teori på det ene sted :/

så kan jeg godt forstå det er hårdt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2015

Anonym trådstarter

Saphiira skriver:

Vildt at der er så stor forskel og kan ikke bruger så meget teori på det ene sted :/

så kan jeg godt forstå det er hårdt. 

Det er i hvertfald ikke let /:

Anmeld Citér

10. maj 2015

StjerneFrø

Anonym skriver:

Jeg skulle have forklaret det tydeligere.. Det er en cd der bliver spillet med historier på. Og det er førskolegruppe, jeg har. De har ikke rigtig nogle rutiner som sådan, det sagde min vejleder også. De gør tingene meget forskelligt fra dag til dag, den ene dag er der frokost 11:30 den anden dag er det kl 12:00, det er det samme med samling. Det er der heller ikke rigtig noget bestemt tidspunkt for..

Synes det er svært med teorien. Det er hvad jeg mangler nu, for at bestå. Jeg bliver ved med at prøve at komme med noget.. giver ikke op

Hvorfor ikke undre sig over, at der ikke er nogen faste rutiner? Et fast tidspunkt hvor der er samling, samt et fast tidspunkt hvor der er frokost? For nogle børn er faste rutiner meget vigtige - det kunne du eventuelt finde teori om. Det behøves ikke være de helt store verdensspørgsmål du undres over 

Anmeld Citér

10. maj 2015

TNBC

Anonym skriver:

Jeg skulle have forklaret det tydeligere.. Det er en cd der bliver spillet med historier på. Og det er førskolegruppe, jeg har. De har ikke rigtig nogle rutiner som sådan, det sagde min vejleder også. De gør tingene meget forskelligt fra dag til dag, den ene dag er der frokost 11:30 den anden dag er det kl 12:00, det er det samme med samling. Det er der heller ikke rigtig noget bestemt tidspunkt for..

Synes det er svært med teorien. Det er hvad jeg mangler nu, for at bestå. Jeg bliver ved med at prøve at komme med noget.. giver ikke op

Undr dig over hvorfor det er forskellige tidspunkter hver eneste dag, det er da forvirrende, især for nye(både børn og voksne), og at mange børn har brug for rutiner, og hvis forældre vil hente tidligt(efter frokost) Er det da svært, hvis de ikke ved hvad tid børnene for frokost, fordi det skifter.
Og hvorfor skal der være en historie på, mens de spiser? Det er da der man skal sidde og snakke med børnene, de skal lære at sidde og spise.

De ting du ikke forstår, kan du stille spørgsmål ved, hvorfor de gør det på den måde, om det ville være bedre at gøre det på en anden måde, sådan at børnene også kan lære hvornår de skal ind og spise.

Anmeld Citér

10. maj 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Det er i hvertfald ikke let /:

Du har ikke overvejet at tage året om måske?

Anmeld Citér

10. maj 2015

Anonym

Dem som får 2 på mit seminarie, er dem som ligger virkelig lavt fagligt. Teori er meget nem at koble på praksis og omvendt. Du har nok virkelig manglet sparringspartnere og vejledere. Det synd for dig. For det forventes når du er færdig. og der er ingen hjælp at hente. 

Prøv at meld dig ind i gruppen : pædagog

på Facebook og følg med i de faglige debatter. Der kan du også stille spørgsmål. 

Anmeld Citér

10. maj 2015

lineog4

Først må jeg lige sige jeg ikke er pædagog, men har en kandidat uddannelse i pædagogik og ja arbejder så som lærer. 

Jeg tænker du står i paradokset: jeg ser en praksis og den passer ikke so må fod i hose til en teori jeg lige kan hive ned fra hylden, og samtidig er jeg faktisk også lidt usikker på de teorier i alt almindelighed.

Til det første vil jeg sige, jeg ville belønne den der netop reflekterede over det svære i at implementere en teori i praksis, og omvendt beskrive en praksis i teorien - der er mellem de to et stort fortolkning og oversættelse rum; vi "oversætter" praksis for den kan beskrives i teorien, eller vi sammenstykker en eller flere teorier så de kan bruges konstruktivt i praksis. 

Skulle jeg have vejledt dig, ville det være at tage den "nemme" vej. Vælge en teori eller to, helst nogen lige til og simple som er skrevet til pædagogverdenen og ikke nogen der stritter i mange retninger. Og så vælge at undre dig over praksis kun med teoriens briller. Jeg ville ikke med den usikkerhed jeg læser gå fra praksis til teori, da den "oversættelse" kræver et overblik.

en nævnte teorier om rutiner og struktur. Den ligger lige til højre benet ud fra det du beskriver - igen der er jeg ikke pædagog og kan ikke give dig et navn på en teoretiker, men vil tro 5 minutter på google så har du de første 5  du vil så fx kunne se efter tegn på manglen på rutiner og den tryghed det giver børnene. Og så fx vælge spise situationen, strukturere den og beskrive de tegn du vil kigge efter for at se om det giver den ro og tryghed teorien formodentlig plæderer. 

Det var teori vejen end mere praksis orienteret vej hvor du får dine observationer mere i spil kunne være at bruge LP metoden, or du ser efter opretholdende faktorer fx hvis der ofte er uro i spisesituationen, her går du ikke udfra det er manglende struktur, men observerer om det er.

held og lykke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.