Først må jeg lige sige jeg ikke er pædagog, men har en kandidat uddannelse i pædagogik og ja arbejder så som lærer.
Jeg tænker du står i paradokset: jeg ser en praksis og den passer ikke so må fod i hose til en teori jeg lige kan hive ned fra hylden, og samtidig er jeg faktisk også lidt usikker på de teorier i alt almindelighed.
Til det første vil jeg sige, jeg ville belønne den der netop reflekterede over det svære i at implementere en teori i praksis, og omvendt beskrive en praksis i teorien - der er mellem de to et stort fortolkning og oversættelse rum; vi "oversætter" praksis for den kan beskrives i teorien, eller vi sammenstykker en eller flere teorier så de kan bruges konstruktivt i praksis.
Skulle jeg have vejledt dig, ville det være at tage den "nemme" vej. Vælge en teori eller to, helst nogen lige til og simple som er skrevet til pædagogverdenen og ikke nogen der stritter i mange retninger. Og så vælge at undre dig over praksis kun med teoriens briller. Jeg ville ikke med den usikkerhed jeg læser gå fra praksis til teori, da den "oversættelse" kræver et overblik.
en nævnte teorier om rutiner og struktur. Den ligger lige til højre benet ud fra det du beskriver - igen der er jeg ikke pædagog og kan ikke give dig et navn på en teoretiker, men vil tro 5 minutter på google så har du de første 5
du vil så fx kunne se efter tegn på manglen på rutiner og den tryghed det giver børnene. Og så fx vælge spise situationen, strukturere den og beskrive de tegn du vil kigge efter for at se om det giver den ro og tryghed teorien formodentlig plæderer.
Det var teori vejen end mere praksis orienteret vej hvor du får dine observationer mere i spil kunne være at bruge LP metoden, or du ser efter opretholdende faktorer fx hvis der ofte er uro i spisesituationen, her går du ikke udfra det er manglende struktur, men observerer om det er.
held og lykke
Anmeld
Citér