Anonym skriver:
Er lidt i tvivl om det du skriver med det fælles tredje, da jeg altid har brugt Flemming Andersen, som har dette begreb :-) Ja det lyder godt.
når de skal samarbejde, så er det også en fordel at de har tillid til hinanden. Det kan man blandt andet arbejde med (inklusionsfremmende og for at skærpe mobning) igennem en aktivitet hvor de skal turde stole på den anden. Tillidsøvelser som message to og to, hvor de skiftes eller fører hinanden rundt efter nogle poster med bind for øjenene, altså tør stole på den anden kan passe på dig. Så kan de nemmere samarbejde i tidsbegrænsede og pressede aktiviteter, fordi de bedre stoler på hinanden. Giver det mening? Har ikke lige en teoretiker på det, men det har fungeret skide godt i praksis for vores børn i børnehaven ;-)
Kan du fortælle lidt mere om tredje aktivitet?
Okay, jamen.. Jeg har kun læst en artikel af ham, Michael Husen, om det fælles tredje. Men altså, mit mål med aktiviteten er jo som sagt at stimulere motorikken og få børnenes øjne lukket op for hinanden. Ved at sætte dem sammen med nogen de ikke snakker meget med, får de skabt en fælles oplevelse. Gennem de fælles oplevelser, danner de relationer og en fællesskabsgejst. Der er fx 3 drenge, som jeg føler, bliver set, som de udstødte af de andre drenge på stuen. De vil helst ikke lege med de 3 drenge. Så jeg dele stuen op i 3 hold, hvor de 3 drenge kommer på hver sit eget hold og derefter dele jeg resten af drengene op og pigerne også. Er det ikke på en eller anden måde inkluderende?
Jeg havde tænkt noget i den stil i forhold til massagen.
De skal selvfølgelig ligge på måtter og så tænder jeg noget afslappende musik. De som ligger ned, skal lukke øjnene. De som massere, skal skifte partnere ved at man får øjenkontakt. Så skifter man pladser med den, man har øjenkontakt med.
Efter 5-10 minutter skal de som har ligget ned, massere dem som skal ligge ned. 
Anmeld
Citér