Pædagogstud. spørgsmål til jer derude

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det kan være over pædagogiske tiltag som de andre pædagoger udfører. Det kan handle om signaler børnene sender til hinanden, til forældrene, til dig. Observere hvordan børnene interagere sammen og om du kan arbejde inklusionsfremmende med dem. 

Hvilke aktiviteter har du forberedt? Hvad er målet? Hvad er din pædagogiske bagtanke ud over at du bare skal lave en aktivitet? Hvad stimulerer du ved børnene, ved denne aktivitet? Er den udviklingsfremmende eller sprogstimulerende? Motorisk stimulerende? Forbedre den sammenholdet eller hvad er bagtankerne ? 

Håber du kunne bruge det. Hilsen en pædagog 

De første to aktiviteter omhandler grovmotorikken og om at samarbejde, altså at børnene skal samarbejde ved at være på hold sammen eller være par. Om samarbejde har jeg haft Michael Husen i baghovedet om "det fælles tredje", som handler om fællesskaber. Jeg vil dele børnene op på den måde, at jeg sætter de børn sammen, som ikke snakker meget og ikke leger meget sammen. 

Den tredje aktivitet skal være afslappende, fordi at børnene får løbet i de to første aktiviteter. Hvor taktilsansen spiller ind. Lyder det okay?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2015

esioul

Anonym skriver:

De første to aktiviteter omhandler grovmotorikken og om at samarbejde, altså at børnene skal samarbejde ved at være på hold sammen eller være par. Om samarbejde har jeg haft Michael Husen i baghovedet om "det fælles tredje", som handler om fællesskaber. Jeg vil dele børnene op på den måde, at jeg sætter de børn sammen, som ikke snakker meget og ikke leger meget sammen. 

Den tredje aktivitet skal være afslappende, fordi at børnene får løbet i de to første aktiviteter. Hvor taktilsansen spiller ind. Lyder det okay?

Prøv at brug SMTTE modellen eller Himm og Hippe. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Jeg har oplevet vejlederskift og er blevet overflyttet fra gammel til ny uddannelse, så det har været rigtig forvirrende. Men vi gør det så godt vi kan. 

Jeg har skrevet dagsorden til hver vejledning og derigennem har vi fået snakket om de ting jeg har haft brug for. 

Synes du burde tage en snak med vejleder og spørge hvordan hun mener du kan nå målet. Det burde du ikke tumle med selv. Men du må nok selv lave en liste med et udkast for at vise du har tænkt over det.  

Hun har rigtig høje forventninger til mig. Og til vejledningerne føler jeg ikke, at hun hjælper mig. Det har jeg også forklaret hende, men det er som om, det ikke virker.. Hun har sagt, at jeg tager mange af de samme emner op igen og igen, da vi var til møde sammen med min kontaktlærer, men hun har ikke fortalt mig det til vejledningstimerne.. Har reflekteret over en pige, som prøver mig af hele tiden. Det har vi snakket om mange gange og om hvordan jeg kan takle hende.. Det har jeg haft brug for, fordi at jeg ikke vil ende op med at bruge magt.. 

Hvilke ting skriver du på dagsordenen? Det synes jeg også kan være svært at tænke over 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Prøv at brug SMTTE modellen eller Himm og Hippe. 

Jeg har brugt SMTTEN til aktiviteterne omkring hvad børnene får ud af det og hvad jeg skal få ud af det

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Er lidt i tvivl om det du skriver med det fælles tredje, da jeg altid har brugt Flemming Andersen, som har dette begreb :-) Ja det lyder godt. 

når de skal samarbejde, så er det også en fordel at de har tillid til hinanden. Det kan man blandt andet arbejde med (inklusionsfremmende og for at skærpe mobning) igennem en aktivitet hvor de skal turde stole på den anden. Tillidsøvelser som message to og to, hvor de skiftes eller fører hinanden rundt efter nogle poster med bind for øjenene, altså tør stole på den anden kan passe på dig. Så kan de nemmere samarbejde i tidsbegrænsede og pressede aktiviteter, fordi de bedre stoler på hinanden. Giver det mening? Har ikke lige en teoretiker på det, men det har fungeret skide godt i praksis for vores børn i børnehaven ;-)

Kan du fortælle lidt mere om tredje aktivitet?  

Anmeld Citér

4. maj 2015

Morjanne76

Hun burde jo hellere ikke hjælpe dig ret meget, når du snart er uddannet. Så står du på egne ben.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Hun har rigtig høje forventninger til mig. Og til vejledningerne føler jeg ikke, at hun hjælper mig. Det har jeg også forklaret hende, men det er som om, det ikke virker.. Hun har sagt, at jeg tager mange af de samme emner op igen og igen, da vi var til møde sammen med min kontaktlærer, men hun har ikke fortalt mig det til vejledningstimerne.. Har reflekteret over en pige, som prøver mig af hele tiden. Det har vi snakket om mange gange og om hvordan jeg kan takle hende.. Det har jeg haft brug for, fordi at jeg ikke vil ende op med at bruge magt.. 

Hvilke ting skriver du på dagsordenen? Det synes jeg også kan være svært at tænke over 

Hvad du gerne vil snakke om i vejledningen. 

Eksempel: 

1. Læringsmål. Hvordan du når disse. 

2. Dine aktiviteter og teorier bag disse.

3. Modeller du kan bruge til at gennemtænke aktiviteterne. Smtte, refleksioncirklen osv. :-)

Anmeld Citér

4. maj 2015

Maja88

Anonym skriver:

Hjælper din vejleder dig meget?

Ja, det er ret vildt, men jeg har simpelthen haft svært ved at se hvornår jeg har skulle gøre tingene og hvordan og hvorfor. Min 2. praktik i vuggestue gled jeg nærmest gennem og det var uden at have særlig meget ansvar. Det var som at være i min 1. praktik, desværre. 

I den børnehave jeg er i nu, der arbejder man med temaer. Så jeg har ikke rigtig kunnet udføre nogle aktiviteter før nu..

Selvom man arbejder med temaer, kan  man jo være tovholder til aktiviteten eller komme med yderligere end den planlagte aktivitet. 

Det kan også være simple ting som tage initiativ til at feje stuen efter madpakketid.. tage imod de børn som lige har brug for en ekstra hånd- eventuelt vinke med dem. 

Sætte aktiviteter igang udover planlagte ting..

Fange/gemmeleg på legepladsen. Kreative ting om morgenen. Gi input til månedsplanen..

En god ting er at skrive logbog og så være reflekterende hver dag.. over egen eller kollegers praksis.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Er lidt i tvivl om det du skriver med det fælles tredje, da jeg altid har brugt Flemming Andersen, som har dette begreb :-) Ja det lyder godt. 

når de skal samarbejde, så er det også en fordel at de har tillid til hinanden. Det kan man blandt andet arbejde med (inklusionsfremmende og for at skærpe mobning) igennem en aktivitet hvor de skal turde stole på den anden. Tillidsøvelser som message to og to, hvor de skiftes eller fører hinanden rundt efter nogle poster med bind for øjenene, altså tør stole på den anden kan passe på dig. Så kan de nemmere samarbejde i tidsbegrænsede og pressede aktiviteter, fordi de bedre stoler på hinanden. Giver det mening? Har ikke lige en teoretiker på det, men det har fungeret skide godt i praksis for vores børn i børnehaven ;-)

Kan du fortælle lidt mere om tredje aktivitet?  

Okay, jamen.. Jeg har kun læst en artikel af ham, Michael Husen, om det fælles tredje. Men altså, mit mål med aktiviteten er jo som sagt at stimulere motorikken og få børnenes øjne lukket op for hinanden. Ved at sætte dem sammen med nogen de ikke snakker meget med, får de skabt en fælles oplevelse. Gennem de fælles oplevelser, danner de relationer og en fællesskabsgejst. Der er fx 3 drenge, som jeg føler, bliver set, som de udstødte af de andre drenge på stuen. De vil helst ikke lege med de 3 drenge. Så jeg dele stuen op i 3 hold, hvor de 3 drenge kommer på hver sit eget hold og derefter dele jeg resten af drengene op og pigerne også. Er det ikke på en eller anden måde inkluderende? 

Jeg havde tænkt noget i den stil i forhold til massagen.  De skal selvfølgelig ligge på måtter og så tænder jeg noget afslappende musik. De som ligger ned, skal lukke øjnene. De som massere, skal skifte partnere ved at man får øjenkontakt. Så skifter man pladser med den, man har øjenkontakt med.

Efter 5-10 minutter skal de som har ligget ned, massere dem som skal ligge ned. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym trådstarter

Maja88 skriver:

Selvom man arbejder med temaer, kan  man jo være tovholder til aktiviteten eller komme med yderligere end den planlagte aktivitet. 

Det kan også være simple ting som tage initiativ til at feje stuen efter madpakketid.. tage imod de børn som lige har brug for en ekstra hånd- eventuelt vinke med dem. 

Sætte aktiviteter igang udover planlagte ting..

Fange/gemmeleg på legepladsen. Kreative ting om morgenen. Gi input til månedsplanen..

En god ting er at skrive logbog og så være reflekterende hver dag.. over egen eller kollegers praksis.

Jeg har prøvet at sætte lege/småaktiviteter i gang, men de synes min vejleder blev for meget. Vi har i øvrigt lavet en plan over, hvem der fejer hvornår, det synes jeg også at jeg overholder hver gang. I dag efter børnene spiste frokost, bad jeg dem om at tage tøj på og gå ud, det har jeg ikke fået gjort særlig meget hidtil.. 

Så det kan være de der små simple hverdags ting? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.