Er det socialt bedrageri? Og ville i melde det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2015

Xolia

Anonym skriver:

En bekendt har en "veninde" (er 99% sikker på at de er kærester) og hendes datter til at bo hos sig. Hun kører dagligt rundt i hans bil og sover der hver nat. 

Men hun får stadig sine enlig-ydelser! Er det bedrageri nok til at melde det, eller hvad tænker i? 

Det har stået på i over en måned. 

Ud fra det du skriver kan det ikke afgøres. Det kan lugte lidt men det er pt. ret kort tid. Hvis du selv synes det "lugter" for meget så kontakt Udbetaling Danmark  (UDK) så vil de undersøge det nærmere.

Hilsen en ansat hos UDK på barsel ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2015

Sandratoft

Anonym skriver:

En bekendt har en "veninde" (er 99% sikker på at de er kærester) og hendes datter til at bo hos sig. Hun kører dagligt rundt i hans bil og sover der hver nat. 

Men hun får stadig sine enlig-ydelser! Er det bedrageri nok til at melde det, eller hvad tænker i? 

Det har stået på i over en måned. 

Jeg ville melde det, uden at tøve. Hader folk der snyder systemet, uanset hvad grunden er. 

Anmeld Citér

26. april 2015

Sandratoft

FN skriver:

Jeg er enig med dig i, at det selvfølgelig ikke er ok at snyde og jeg er udemærket klar over, at det er dig og mig der i sidste ende bliver snydt. Men dertil også sagt, at jeg synes opfattelsen af, at det skal være en selvfølge at vi stikker næsen i andres liv og anmelde hvis der er grundlag for mistanke, er dybt forkert. Jeg tror ikke på, at det er løsningen,  tværtimod, vi er nødt til at opbygge en tillid til hinanden, og til de som er ansat til at opklare den slags. I stedet for, at vi skal overvåge og mistænkeliggøre hinanden i hoved og røv. Og så synes jeg i øvrigt, at en al for stor del af befolkningen har alt for travlt med at pege fingre - hvor går grænsen for hvad vi skal mistænke og anklage hinanden for?

For det første, har dem som er ansat til at kontrollere den slags, ikke mulighed for at være alle steder. Derfor er det godt at vi kan anmelde hinanden, hvis der er god mistanke for at der foregår noget som der ikke burde. 

Og der er ingen der siger vi skal overvåge nogen, har da ikke tænkt mig at ligge på lur foran min nabos dør, men finder jeg ud af at der foregår noget forkert, så vil jeg bestemt gå videre med det, til nogen kompetente mennesker. For så er det nemlig ikke mig der bestemmer om det er rigtigt eller forkert, men folk som er uddannet til det. 

Forstår ikke modstanden mod at bevare vores velfærdssamfund? Vi har jo at gøre med en reel sag her, som lugter langt væk af bedrageri. 

Anmeld Citér

26. april 2015

Frk.S

Anonym skriver:

Jeg vil ikke afslører min identitet, og derfor beskriver jeg heller ikke mere. 

Men jeg ved at hun stadig får enlige ydelser, så jeg er ret sikker i min sag. 

Men tak for at du bare ud i det blå konkludere at jeg opdigter, men på den anden side, så gør det vel heller ikke dig bedre. 

Bemærk venligst at jeg skrev at JEG ikke ville gøre det ud fra noget jeg har opdigtet eller ud fra spekulationer.

Jeg forstod det som om du spurgte om hvad vi ville gøre. Det svarede jeg så på og beklager da hvis jeg deraf trådte dig over tæerne. 

Jeg skriver ikke at du opdigter historier.... hvis du ikke gør det, så er du vel sikker i din sag. Og ja hvis jeg var fuldstændig sikker i min sag og vidste der var nogle der snød sig til enlige ydelser. Så ville jeg melde det... måske ikke allerede efter en måned, men hvis det var en ordning der fortsatte. 

Anmeld Citér

26. april 2015

FN

Sandratoft skriver:

For det første, har dem som er ansat til at kontrollere den slags, ikke mulighed for at være alle steder. Derfor er det godt at vi kan anmelde hinanden, hvis der er god mistanke for at der foregår noget som der ikke burde. 

Og der er ingen der siger vi skal overvåge nogen, har da ikke tænkt mig at ligge på lur foran min nabos dør, men finder jeg ud af at der foregår noget forkert, så vil jeg bestemt gå videre med det, til nogen kompetente mennesker. For så er det nemlig ikke mig der bestemmer om det er rigtigt eller forkert, men folk som er uddannet til det. 

Forstår ikke modstanden mod at bevare vores velfærdssamfund? Vi har jo at gøre med en reel sag her, som lugter langt væk af bedrageri. 

Jeg vil nu ikke mene, at min holdning har noget med modstand mod velfærdssamfundet at gøre. Jeg ytrer mig imod et overvågnings -og mistænkeliggørende samfund. Man skal alligevel beskæftige sig ihærdigt med hvad der foregår hos naboen Før man kan have grundlag for mistanke. Og hvad er der blevet af at konfrontere pågældende og forhøre sig om der er hold i sagen?

Og det her tilfælde som ts bringer på banen kan være et reelt tilfælde - det kan ligeså vel være en storm i et glas vand. når alt kommer til stykket er der ingen af os herinde der ved, noget som helst om sagen. Og noget der er foregået i en måned er vist også ret søgt at gøre en sag ud af og forsøge at bygge grundlag på.

Anmeld Citér

27. april 2015

Sandratoft

FN skriver:

Jeg vil nu ikke mene, at min holdning har noget med modstand mod velfærdssamfundet at gøre. Jeg ytrer mig imod et overvågnings -og mistænkeliggørende samfund. Man skal alligevel beskæftige sig ihærdigt med hvad der foregår hos naboen Før man kan have grundlag for mistanke. Og hvad er der blevet af at konfrontere pågældende og forhøre sig om der er hold i sagen?

Og det her tilfælde som ts bringer på banen kan være et reelt tilfælde - det kan ligeså vel være en storm i et glas vand. når alt kommer til stykket er der ingen af os herinde der ved, noget som helst om sagen. Og noget der er foregået i en måned er vist også ret søgt at gøre en sag ud af og forsøge at bygge grundlag på.

Hvis ts ved, at pigen får enlige ydelser, og hun ved de overnatter hos ham fyren samt låner hans bil, så er der for mig, mistanke nok til at jeg ville gå videre med det. Der er ingen grund til at trække sagen i langdrag for at se om det er noget der foregår i flere måneder. 

Du får det til at lyde som noget negativt, med et samfund hvor vi holder øje med hinanden. Det siger sig selv, at hvis jeg hører naboen banke sine børn, så vil jeg også gå videre med det, selvom det kun havde stået på i en uge, og selvom den pågældende mand/dame måtte føle sig overvåget i sit eget hjem. 

Så længe man opfører sig ordentligt, så går vi jo ikke rundt og mistænker hinanden. 

Anmeld Citér

27. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
migxher skriver:

Ja det er bedrageri og ja jeg ville melde det. Jeg BRÆKKER mig over folk som bare suger penge ud afsystemet som de ikke har ret til. Lige så meget som jeg brækker mig over folk der synes det er okay at snyde. Vores velfærdssystem er så fucking belastet men det er sgu da klart når folk malker der så meget som nogen gør. Jeg vil sgu gerne have at mine børn skal vokse op til et godt samfund hvor der er hjælp til de der behøver det, og jeg kan komme i bad mere end en gang i ugen når jeg engang bliver gammel. Men det bliver det sgu ikke noget af når folk gennem tæsker fælleskassen sådan som nogen gør. 

Selvfølgelig skal du melde det. Og så må det være op til myndighederne at vurderer om der rent faktisk snydes. Snyder hun ikke, jamen så er der jo ikke noget at komme efter og hun har intet at frygte. 

Det kunne være oldemor kunne få mere end et bad om ugen hvis man sparede på nogle af de latterlige goder politiker får sim fx pension før alle andre og en ret høj en af slagsen

Anmeld Citér

27. april 2015

modesty

Hvis man gerne vil bevare vores velfærdssamfund, så skulle man nok stemme på nogle politikere som reelt set vil det samme (og dem er der godt nok ikke mange af).

Det er sgu ikke de sociale bedragere der vælter læsset.

Det er så ubehageligt at det er lykkedes at få den vildt klamme konsensus igennem at "hvis man ikke har noget at skjule, har man ikke noget at være bange for", og at ansvaret for vores samfunds velbefindende er blevet flyttet fra politikerne over på den enkelte borger. 

Anmeld Citér

27. april 2015

FN

Sandratoft skriver:

Hvis ts ved, at pigen får enlige ydelser, og hun ved de overnatter hos ham fyren samt låner hans bil, så er der for mig, mistanke nok til at jeg ville gå videre med det. Der er ingen grund til at trække sagen i langdrag for at se om det er noget der foregår i flere måneder. 

Du får det til at lyde som noget negativt, med et samfund hvor vi holder øje med hinanden. Det siger sig selv, at hvis jeg hører naboen banke sine børn, så vil jeg også gå videre med det, selvom det kun havde stået på i en uge, og selvom den pågældende mand/dame måtte føle sig overvåget i sit eget hjem. 

Så længe man opfører sig ordentligt, så går vi jo ikke rundt og mistænker hinanden. 

Jeg holder stadig fast på, at jeg synes den konkrete sag her er ret søgt - man kan ikke konkludere noget som helst ud fra hvad der tilsyneladende har stået på 1 måned. Og samtidig synes jeg ikke der bliver begrundet noget reelt grundlag - der kan være adskillige forklaringer hvis man hørte sagen fra en anden side.

Ja, jeg synes det er en særdeles negativ udvikling, at vi skal overvåge hinanden, især når det kommer til småsager som den her, der er langt vigtigere ting at både vi og det offentlige tager sig af først.

Jeg synes på ingen måde du kan sammenholde en sag om vold med en sag som den her, det er to så vidt forskellige ting, at det gider jeg ikke kommentere på. 

Jeg tror at det har fatale sociale konsekvenser, at man skal anmelde og mistænkeliggøre hinanden når det kommer til småting afdelingen som jeg synes det her er. Men jeg tror ikke vi kan blive andet end enige om at være uenige.

Anmeld Citér

27. april 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Ja, jeg havde meldt det, helt uden at tøve

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.