Er det socialt bedrageri? Og ville i melde det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. april 2015

Rockertand

Jeg ville melde det - uden at blinke.

Der er rigtig mange, det glemmer, at det jo ikke handler om, at man melder det - og så dømmes folk som socialbedragere......der er altså folk ansat til at vurdere og undersøge sagen, og så danner de deres egen mening om, hvorvidt der er tale om socialt bedrageri.

Der er altså ikke en dom, man giver med det samme, men en oplysning til kommunen om, at der måske er et bekymringsspørgsmål.......og det ER vores pligt som borgere at varetage samfundets interesser på bedste vis, så kan man være nok så meget konfliktsky og gemme sig bag "uha, vil ikke have overvågningssamfund" eller hvad der ellers findes af dårlige undskyldninger.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2015

betski

Anonym skriver:

En bekendt har en "veninde" (er 99% sikker på at de er kærester) og hendes datter til at bo hos sig. Hun kører dagligt rundt i hans bil og sover der hver nat. 

Men hun får stadig sine enlig-ydelser! Er det bedrageri nok til at melde det, eller hvad tænker i? 

Det har stået på i over en måned. 

Når de ikke har været kærester i længere tid, så synes jeg ikke det kan betegnes som socialt bedrageri. 

Anmeld Citér

27. april 2015

snuskesmor

Hvis hun har egen lejlighed og bil, som du skriver, og de kun har været kærester i en måned, så kan de jo ikke reelt set påståes at være samboende -- og så er det da hellere ikke bedrageri. Tror du skal trække vejret og telle til 10, TS.

Anmeld Citér

28. april 2015

Sandratoft

betski skriver:

Når de ikke har været kærester i længere tid, så synes jeg ikke det kan betegnes som socialt bedrageri. 

Hvor går grænsen så? Er det ved 60 dage?

Anmeld Citér

28. april 2015

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Fakta er at i det øjeblik man bor to på samme adresse,og har fælles husførelse,er man i følge loven ikke enlig mere.

Og idet hun køre i hans bil,betragter man det som fælles husførelse.

Så jo det er bedrageri,om man kan lide det eller ej,og det skal selvfølgelig stoppes med det samme.

Anmeld Citér

28. april 2015

snuskesmor

Mor_til_3_unger skriver:

Fakta er at i det øjeblik man bor to på samme adresse,og har fælles husførelse,er man i følge loven ikke enlig mere.

Og idet hun køre i hans bil,betragter man det som fælles husførelse.

Så jo det er bedrageri,om man kan lide det eller ej,og det skal selvfølgelig stoppes med det samme.

Hvis hun stadig har sin egen lejlighed og bil og blot overnatter hos kæresten, er det da ikke fælles husførelse.

Anmeld Citér

28. april 2015

ErDetSnartNU

snuskesmor skriver:

Hvis hun stadig har sin egen lejlighed og bil og blot overnatter hos kæresten, er det da ikke fælles husførelse.

Hvis han bidrager til husholdningen gennem fx at købe mad med, at lade hende bruge sin bil osv, så er det fælles husførelse. 

Uanset hvad, så er vi så heldige, at det ikke er os, der skal bedømme det - det er jo derfor man indberetter det, så mennesker, der er uddannet i reglerne, kan afgøre om vedkommende reelt er enlig. 

Jeg synes det skal indberettes - hvis der ikke var nogen, som bedrog socialt bedrageri, så ville der være mange flere penge til de ældre, normeringer i institutioner osv - I ved, ting som folk altid brokker sig over ikke bliver prioriteret højt nok. 

Anmeld Citér

28. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvis han bidrager til husholdningen gennem fx at købe mad med, at lade hende bruge sin bil osv, så er det fælles husførelse. 

Uanset hvad, så er vi så heldige, at det ikke er os, der skal bedømme det - det er jo derfor man indberetter det, så mennesker, der er uddannet i reglerne, kan afgøre om vedkommende reelt er enlig. 

Jeg synes det skal indberettes - hvis der ikke var nogen, som bedrog socialt bedrageri, så ville der være mange flere penge til de ældre, normeringer i institutioner osv - I ved, ting som folk altid brokker sig over ikke bliver prioriteret højt nok. 

Ja for det er helt sikkert derfor der hele tiden bliver sparet på de svageste - det har intet at gøre med, at de netop er de svageste og måske ikke kan råbe så højt som de stærke, og det har da selvfølgelig intet at gøre med politikernes prioriteringer

Anmeld Citér

28. april 2015

snuskesmor

Nope -- man kan endda eje bil sammen uden at det er fælles husførelse. Det skal en del til -- se nogle eksempler her:

https://ast.dk/social/ydelser-til-enlige/hvornar-er-man-enlig

Derudover: Det koster altså også penge at behandle indberettede klager -- det kan altid betale sig at bruge hovedet...

Anmeld Citér

29. april 2015

betski

Sandratoft skriver:

Hvor går grænsen så? Er det ved 60 dage?

Det ved jeg ikke - men tænker det er når de flytter sammen. Hun har jo stadig de udgifter der forbinder at være alene mor. At hun måske sover et andet sted kan jeg ikke se, gør den store forskel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.