Er det socialt bedrageri? Og ville i melde det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2015

modesty

En bekendt har en "veninde" (er 99% sikker på at de er kærester) og hendes datter til at bo hos sig. Hun kører dagligt rundt i hans bil og sover der hver nat. 

Men hun får stadig sine enlig-ydelser! Er det bedrageri nok til at melde det, eller hvad tænker i? 

Det har stået på i over en måned. 

Udover at jeg ikke er typen der ville melde den slags, så synes jeg at selvom man er, så er en måned ikke lang tid nok. Det skal være muligt at lige sondere terrænet i et parforhold og finde ud af om forholdet kan holde til at man flytter sammen inden "bekendte" begynder at stikke én som i et andet Big Brother samfund.

Men som sagt, jeg ville aldrig melde sådan noget. Vi bliver jo alle sammen paranoide hvis vi konstant skal gå rundt med følelsen af at vores venner kigger os over skulderen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2015

Tranebaer

Ja, det er bedrageri.

Nej, jeg ville ikke melde dem.

Jeg ville i stedet konfrontere dem. Og jeg synes du skal gøre det samme.

Anmeld Citér

26. april 2015

Småbørnsmor

Nu ved jeg ikke hvor længe det har stået på, udover at du skriver at det er mere end en måned. Jeg ved heller ikke hvornår det har varet længe nok til at man kan kalde det socialt bedrageri.

Men hvis jeg var 99% sikker på at det er en ordning de har for at få flere penge, så ville jeg ikke tøve et sekund med at sende en besked afsted til kommunen.

Uanset hvilken grund der er til det, så mener jeg ikke, at der er en undskyldning for at snyde - og lige den der version du fortæller om irriterer mig grænseløst. For det er sjældent af folk snyder på den måde fordi de har tårnhøje medicinregninger eller andet livsnødvendigt de skal betale. Det er oftest deres børn der går i dyrt tøj, har oceaner af legetøj osv. osv. - Sådan oplever jeg det i hvert fald.

Pøj pøj med det! :-)

Anmeld Citér

26. april 2015

migxher

Ja det er bedrageri og ja jeg ville melde det. Jeg BRÆKKER mig over folk som bare suger penge ud afsystemet som de ikke har ret til. Lige så meget som jeg brækker mig over folk der synes det er okay at snyde. Vores velfærdssystem er så fucking belastet men det er sgu da klart når folk malker der så meget som nogen gør. Jeg vil sgu gerne have at mine børn skal vokse op til et godt samfund hvor der er hjælp til de der behøver det, og jeg kan komme i bad mere end en gang i ugen når jeg engang bliver gammel. Men det bliver det sgu ikke noget af når folk gennem tæsker fælleskassen sådan som nogen gør. 

Selvfølgelig skal du melde det. Og så må det være op til myndighederne at vurderer om der rent faktisk snydes. Snyder hun ikke, jamen så er der jo ikke noget at komme efter og hun har intet at frygte. 

Anmeld Citér

26. april 2015

Patriark

FN skriver:

Nu ved hverken du eller jeg hvad der reelt er op og ned i den her sag. Men hvem har udnævnt dig til politibetjent? Ja, det kan godt være hvad de gør ikke er helt korrekt, men hvad jeg kan læse, ud fra hvad du skriver, virker det altså mest af alt til at du har ondt i måsen - kan ikke forstå hvorfor folk skal ha så ualmindeligt travlt med andre, jeg håber da at du er en af dem der har fejet for egen dør og lever efter bogen når du har tid til at gå op i andres gøren. 

Der bliver begået socialt bedrageri, økonomisk kriminalitet og skattesnyd for milliarder af kroner hvert år.

Penge der reelt kunne bruges til de svage, ældre, udsatte, skoler, infrastruktur, miljø, sundhedsvæsen, osv.

Hvis man ikke er en del af løsningen er man en del af problemet.

Selvfølgelig skal det meldes, hvis ikke der snydes, er der heller ikke nogen ko på isen.

Anmeld Citér

26. april 2015

Frk.S

Som sagt er det en bekendt og ikke en ven. 

Så undrer det mig lidt hvordan du kan have styr på hvad hun får af ydelser?

Ved du reelt at hun får de ydelser eller går du bare ud fra det?

Jeg er ikke tilhænger af at gå og lege politibetjent, MEN ja hvis jeg observerede socialt bedrageri og var sikker i min sag så ville jeg nok melde det da jeg bestemt heller ikke er tilhænger af at folk malker kassen for penge de ikke er berettiget til. Men jeg ville ikke gøre det ud fra mine egne spekulationer og opdigtede historier. 

Anmeld Citér

26. april 2015

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Jeg er ikke tilhænger af at gå og lege politibetjent, MEN ja hvis jeg observerede socialt bedrageri og var sikker i min sag så ville jeg nok melde det da jeg bestemt heller ikke er tilhænger af at folk malker kassen for penge de ikke er berettiget til. Men jeg ville ikke gøre det ud fra mine egne spekulationer og opdigtede historier. 

Jeg vil ikke afslører min identitet, og derfor beskriver jeg heller ikke mere. 

Men jeg ved at hun stadig får enlige ydelser, så jeg er ret sikker i min sag. 

Men tak for at du bare ud i det blå konkludere at jeg opdigter, men på den anden side, så gør det vel heller ikke dig bedre. 

Anmeld Citér

26. april 2015

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Jeg vil ikke afslører min identitet, og derfor beskriver jeg heller ikke mere. 

Men jeg ved at hun stadig får enlige ydelser, så jeg er ret sikker i min sag. 

Men tak for at du bare ud i det blå konkludere at jeg opdigter, men på den anden side, så gør det vel heller ikke dig bedre. 

Anmeld Citér

26. april 2015

SandraXOXO

Anonym skriver:

Så det vil sige at hvis min mand og jeg lader os skille, flytter fra hinanden, men stadig bruger al vores tid sammen og jeg får enlige ydelser, boligsikring og friplads, så er det stadig i orden? 

Nu er jeg ikke dommer, men nej det ville jeg ikke mene var ok. Det jeg siger med mit indlæg og nu prøver jeg lige at skære det ud i pap og bøje det i neonlys, er jo at du ikke VED om de snyder. Hun kan jo uden at have fortalt dig det, afstået fra sine enlig ydelser, eller også er hendes bil istykker så hun må låne hans imens hun spare sammen til at få den lavet fordi hun måske ellers ikke kan nå hjem og hente børn før lukketid, det kan være hun er der ofte fordi hun har en depression og har brug for hjælp i dagligdagen, eller har fået vandskade i stuen, eller får indlagt nyt køkken af langsomme håndværkere. Det ved vi intet om. Og ja jeg er typen der kun melder ting jeg ved er 100% galt og kriminelt. Ved du hundrede procent hun snyder så meld det, men hvis du blot tror det. Så lad det ligge. 

Anmeld Citér

26. april 2015

FN

Patriark skriver:

Der bliver begået socialt bedrageri, økonomisk kriminalitet og skattesnyd for milliarder af kroner hvert år.

Penge der reelt kunne bruges til de svage, ældre, udsatte, skoler, infrastruktur, miljø, sundhedsvæsen, osv.

Hvis man ikke er en del af løsningen er man en del af problemet.

Selvfølgelig skal det meldes, hvis ikke der snydes, er der heller ikke nogen ko på isen.

Jeg er enig med dig i, at det selvfølgelig ikke er ok at snyde og jeg er udemærket klar over, at det er dig og mig der i sidste ende bliver snydt. Men dertil også sagt, at jeg synes opfattelsen af, at det skal være en selvfølge at vi stikker næsen i andres liv og anmelde hvis der er grundlag for mistanke, er dybt forkert. Jeg tror ikke på, at det er løsningen,  tværtimod, vi er nødt til at opbygge en tillid til hinanden, og til de som er ansat til at opklare den slags. I stedet for, at vi skal overvåge og mistænkeliggøre hinanden i hoved og røv. Og så synes jeg i øvrigt, at en al for stor del af befolkningen har alt for travlt med at pege fingre - hvor går grænsen for hvad vi skal mistænke og anklage hinanden for?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.