alenemor42 skriver:
Lige en lille up Date ...
Vi er egentlig landet fint på aftale om at når vi lige har fået amning på plads så kører vi ud og besøger hans familie så de kan se den lille.
Farmor formåede så lige at melde ud at hun ville sidde på fødegangen og vente, der gjorde jeg farmand det klart at det var ikke acceptabelt og det måtte han fortælle sin mor.jeg har frabedt alt besøg på fødegangen og regner med at tage hjem få timer efter fødslen.
Så det satser vi på hun overholder 
Godt at I som forældre finder en fælles plan, og skønt det giver ro.
Og selvsagt skal farmor ikke sidde på fødegangen, men jeg er bange for du/I oplever den reaktion som andre i tråden også har skrevet om: en surhed fordi og en provokation fordi farmor føler sig ikke sekundær, men perifær.
I den situation hvir man som farmor/farfar oplever den situation at skulle blive farmor til et delebarn fra begyndelsen, og med en udmelding der skinner af; nu er I jo ikke mors familie. Ja der tænker jeg der er to muligheder: provokationen/surhed eller den enormt forstående og fedtende måde for at håbe på der bliver en plads til mig.
mine drenge er kun 4 og 7, og alligevel kan jeg få helt ondt i maven af at læse nogen af dine ord, for tænk om det er mig der pludselig står der. Står i en situation hvor min søns søn bliver en jeg kan se sporadisk, en hvor jeg ikke kan give det jeg har at give, en hvor jeg ikke får lov at være en del af hverdagen, en hvor jeg ikke ses om en ressource og tæt sekundær person alene fordi min søn "kun" er far.
jeg kan sagtens følge mange af dine følelser, og ja mor og far er de primære. Amningen skal op og køre osv. Og havde du slet ikke kendt hans familie, kan jeg også godt forstå du ikke ville have dem på besøg. Men du kender dem og har haft okay forhold med dem, så det signal I sender ved at sige; I må ikke komme til mig, vi kommer når vi er parate og derefter bliver det når vi kan se tid til at komme til jer, eller når baby en gang er 6 mnd og kan komme et par timer med far. Det signal må skære i hjertet, for det er også et signal om fremtiden, hvor der absolut ingen mulighed er for at byde ind i hverdagen, en fremtid hvor man er langt nede i rækken af mennesker der har kontakt med jeres søn.
Det er ikke ment som et angreb eller som en kritik, fordi jeg i bund og grund godt kan forstå alle de tanker der må være når man allerede før fødslen ved det er et delebarn. Men det et ment som tanker du kan tage med dig, tanker der ser det fra en helt anden side.
og så til sidst, selvfølgelig er din søns familie nogen du skal forholde dig til gennem hele livet. Og din søn vil være bindeleddet mellem jer. Han vil komme hjem med oppølsede askebægre til farmor, han vil ønske at lave gækkebrev til farmor, han vil ringe til farmor og fortælle han har tabt sin første tand osv. Du behøver ikke holde af hende, men hun er en del af dit liv qua din søn. Og tænk om hun lige præcis denne gang var parat, tænk om hun denne gang kunne være en kæmpe ressource i din søns liv, ja måske også i dit.
min mor og far blev først skilt da jeg var en del ældre, men en af de ting som husker som tryghed for mig, var at de kunne være sammen til festivitas. Jeg har aldrig skulle holde 2 fødselsdage, for alle kringlede sider af familien var velkommen til den ene, min farmor og morfar sad fint i samme rum og jeg følte mig rig. Min mor og hendes kæreste sad i samme rum som min far og hans kone og jeg følte mig rig. Inden rum sad endda også min fars kones forældre og jeg følte mig endnu mere rig. Og de voksne, de var ikke venner, men de var der, kunne tale sammen, grine sammen og jeg vidste det kunne de fordi de alle sammen holdt af mig.