Skal han virkelig have lov til at bestemme det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2015

jenny4

Jeg har ingen holdning til om hendes alder er tidssvarende ift huller i ørerne (synes dog det med sexobjekt er latterligt), men uanset hvordan jeres fordeling er, så synes jeg begge forældre skal være komfortable med en sådan ændring af jeres datters udseende. Tænk hvis hun kom hjem fra weekend med far og var blevet klippet korthåret eller havde fået en tatovering (ja måske utænkeligt men ville for dig måske føles som samme indgreb, som hendes far føler det med huller i ørerne).

Hvis din ex ikke mener hun skal have huller i ørerne ville jeg vente, ligesom du vel ville forvente at han ventede, hvis jeres synspunkter var omvendt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2015

TNBC

Chraz skriver:

Hej piger

Min datter på 8 vil så forfærdeligt gerne have huller i ørerne. Hun snakker om det næsten dagligt. For mig og min mand (som IKKE er hendes far) må hun gerne. Men hendes rigtige far siger nej!

Han ser hende kun hveranden weekend og kontakter hende ikke i hverdagen og sådan har det været de sidste 4 år. Jeg har altid været den primære forsørger og har været den der har haft mest med hende og gøre. Så jeg bliver ret frustreret over jeg ikke kan opfylde hendes ønske p.g.a ham. 

Skal han virkelig have lov til at bestemme hvorvidt hun må få dem eller ej? Hans grund til at sige nej er at "hun skal ikke udstille sig for drengene og være et sexobjekt" Hvilket jeg jo synes er noget komplet vrøvl!

Hvad havde i gjort? Havde i respekteret hans ønske eller trodset ham? Vores samarbejde fungerer normalt fint.

Nej, han skal ikke have lov til at bestemme de, men skal have lov til at have en mening.

Hans begrundelse er latterlig. ingen 8årig er et sexsymbol.

Og hvis han er grunden til at hun ikke kan få dem nu, jamen så må han jo være den der fortæller hende at hun ikke må og hvorfor?

Jeg ville ikke trodse ham, for synes ikke det er ikke en grund til at måske ødelægge et samarbejde, det er det sku en for lille ting til.

Han må sætte sig ned med hende, forklare hende grunden og så må han være den onde, for det er ikke dig der skal være den onde. Og så synes jeg helt sikkert at han skal snakke med andre der har 8-12årige piger og ser hvor mange af dem der har øreringe.

Er drenge så også ganstere i hans øjne, hvis de får øreringe?

Jeg forstår slet ikke hvordan en ørering kan gøre et barn til at udstille sig og være et sexsymbol? En ørering med hello kitty, en smiley eller andet.

Anmeld Citér

12. april 2015

fo82

PUHK skriver:

Jeg må indrømme, at jeg ikke ville gøre det, hvis jeg var dig.

1) Min egen helt personlige smag dikterer, at jeg synes det er upassende og "prollet" til en 8-årig.

2) ja, du har hende det meste af tiden, men huller i ørene er immervæk en permanent ændring af kroppen, og det synes jeg så vidt muligt, man skal være enige om som forældre.

3) Bare fordi din datter gerne vil have det, er det vel ikke ensbetydende med, at hun skal? Jeg synes som sagt, det er en permanent ændring af hendes krop, og hun er på ingen måde i mine øjne gammel nok til at træffe og forstå en sådan beslutning.

4) Din datters ører er ikke færdigudviklede, og hun kan risikere, at placeringen af hullet kommer til at se fjollet ud senere hen.

5) Det kan godt være, at du mener, at din datter er stor nok til at rense dem selv, men det er altså et "stort ansvar" grundet risiko for infektion. Derudover - leger hun ikke ude med jord, sand o.l.? Det kan hun jo i så fald ikke..

Punkt 4 del 1: ører vokser gennem hele livet ;-) :-D

til ts: ja han skal have medindflydelse - det er også hans barn og så længe / hvis i deler forældremyndigheden så har han lige så meget ret til at nedlægge veto mod noget der er permanent hos jeres fælles barn som du har

Anmeld Citér

12. april 2015

April-baby

Jeg vil endelig bare lige sige, bare fordi man tager dem ud, er det ikke ensbetyding med at hullet gro sammen, jeg fik huller i ørerne som 9/10 årige, har haft øreringe i to gange, sidste gang var for fem år siden og har stadig hullerne, så jeg vil vente til hun plager om det eller ved hvad det endelig vil sige at ha huller i ørerne. (:

Anmeld Citér

12. april 2015

Mami

Jeg var kun 1 måned da jeg fik huller i ørene, så i din ex optik var jeg en vanvittig fræk Baby  - ej vel? 

Jeg havde givet hende de huller, og så havde jeg sagt det som det var, at du forsøgte at finde et kompromis, men det ville han ikke imødekomme så du tog en selvstændig beslutning på lige fod med ham. 

Anmeld Citér

12. april 2015

Panther

Profilbillede for Panther
fo82 skriver:

Punkt 4 del 1: ører vokser gennem hele livet ;-) :-D

til ts: ja han skal have medindflydelse - det er også hans barn og så længe / hvis i deler forældremyndigheden så har han lige så meget ret til at nedlægge veto mod noget der er permanent hos jeres fælles barn som du har

For det første er forskere ikke enige i, at ører vokser hele livet - brusken og huden gør i hvert fald ikke. Derudover er det minimalt i forhold til den udvikling, der sker, indtil man er 16-18 år, hvor også ørets form kan ændre sig signifikant.

Anmeld Citér

12. april 2015

Panther

Yurie skriver:

Nej, han skal ikke have lov til at bestemme de, men skal have lov til at have en mening.

Hans begrundelse er latterlig. ingen 8årig er et sexsymbol.

Og hvis han er grunden til at hun ikke kan få dem nu, jamen så må han jo være den der fortæller hende at hun ikke må og hvorfor?

Jeg ville ikke trodse ham, for synes ikke det er ikke en grund til at måske ødelægge et samarbejde, det er det sku en for lille ting til.

Han må sætte sig ned med hende, forklare hende grunden og så må han være den onde, for det er ikke dig der skal være den onde. Og så synes jeg helt sikkert at han skal snakke med andre der har 8-12årige piger og ser hvor mange af dem der har øreringe.

Er drenge så også ganstere i hans øjne, hvis de får øreringe?

Jeg forstår slet ikke hvordan en ørering kan gøre et barn til at udstille sig og være et sexsymbol? En ørering med hello kitty, en smiley eller andet.

Nej helt ærligt. Som forældre, der vil det bedste for sit barn, uanset om man er sammen eller ej, så træffer man en beslutning under fire øjne, og så står man fælles front mod barnet. Hvordan tror du på nogen måder, at det er i barnets interesse at mor siger: "det er din far, der siger nej - jeg ville have sagt ja"? For det første fremstår forældrene uenige og negativt ladede overfor hinanden. For det andet spiller du barnet unødvendigt og uhensigtsmæssigt ud mod faren. For det tredje skal barnet pludselig forholde sig til to forskellige konkrete grænser, hvilket skaber forvirring.

Anmeld Citér

12. april 2015

TNBC

PUHK skriver:

Nej helt ærligt. Som forældre, der vil det bedste for sit barn, uanset om man er sammen eller ej, så træffer man en beslutning under fire øjne, og så står man fælles front mod barnet. Hvordan tror du på nogen måder, at det er i barnets interesse at mor siger: "det er din far, der siger nej - jeg ville have sagt ja"? For det første fremstår forældrene uenige og negativt ladede overfor hinanden. For det andet spiller du barnet unødvendigt og uhensigtsmæssigt ud mod faren. For det tredje skal barnet pludselig forholde sig til to forskellige konkrete grænser, hvilket skaber forvirring.

Jamen hvad vil du så sige til barnet? Lyve og sige at du heller ikke synes hun skal have huller i ørene eller sige far synes du skal vente. Jeg siger ikke at han skal sige at han mener at hun vil ligne et sexsymbol, men at han synes hun skal være ældre.

Jeg kan ikke se hvorfor det skal spille barnet ud mod faren, bare fordi hun får af vide at faren ikke er enig. Det kan jo være at hun så kan snakke med sin far, hvor han høre hvorfor hun virkelig gerne vil have huller i ørene og måske kan de finde en løsning, alle tre. Jeg sagde heller ikke at faren skulle sidde alene med datteren, men at det bør ham der forklare hvorfor hun skal vente, når det er ham der siger nej.

Anmeld Citér

12. april 2015

fo82

PUHK skriver:

For det første er forskere ikke enige i, at ører vokser hele livet - brusken og huden gør i hvert fald ikke. Derudover er det minimalt i forhold til den udvikling, der sker, indtil man er 16-18 år, hvor også ørets form kan ændre sig signifikant.

Det er jeg nu ikke enig i, hvis du f.eks får lavet formstøbte propper vil de på et tidspunkt ikke passe længere fordi øregangen bliver større... Derfor er der en tidsbegrænset passegaranti. 

Jeg ser det ofte i mit job at propper skal støbes om, og ledninger til høreapparater skal skiftes til en størrelse større i løbet af den 4 årig periode en bruger har sine høreapparater... 

Anmeld Citér

12. april 2015

Panther

Yurie skriver:

Jamen hvad vil du så sige til barnet? Lyve og sige at du heller ikke synes hun skal have huller i ørene eller sige far synes du skal vente. Jeg siger ikke at han skal sige at han mener at hun vil ligne et sexsymbol, men at han synes hun skal være ældre.

Jeg kan ikke se hvorfor det skal spille barnet ud mod faren, bare fordi hun får af vide at faren ikke er enig. Det kan jo være at hun så kan snakke med sin far, hvor han høre hvorfor hun virkelig gerne vil have huller i ørene og måske kan de finde en løsning, alle tre. Jeg sagde heller ikke at faren skulle sidde alene med datteren, men at det bør ham der forklare hvorfor hun skal vente, når det er ham der siger nej.

Om barnet som 8-årig "virkelig gerne" vil have huller i ørerne eller ej, ændrer formentlig (og forhåbentlig) ikke på, om en forælder synes, det er en god ide eller ej. Hvilke argumenter er det, du forestiller dig, barnet il komme med?

Men nej, jeg synes med større beslutninger, at man som forælder siger: "det må far/mor og jeg lige snakke om først", og så tager man den samtale privat, finder et kompromis og går fælles ud med beslutningen.

Hvordan kan det ikke være at spille barnet ud mod faderen (bevidst eller ubevidst) at gøre far til "den onde" (som du vidt nok selv skrev i dit første indlæg)?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.