I 2010 tog min mand Dennis, datter Anne på 2½ og jeg af sted til Fuengirola – Costa del Sol - i Spanien. Mine bedsteforældre har boet i Fuengirola, siden jeg blev født og indtil jeg blev 22 år. Så dette sted har været mit andet hjem hver sommer i 22 år og givet mig så mange skønne oplevelser, som jeg med glæde tænker tilbage på år efter år. Her var der mulighed for både at slappe af, men også at få oplevelser med hjem i kufferten. Så hvad var mere nærliggende end at tage min mand og datter med derned?
Vi boede på det velkendte hotel blandt mange danskere - og ikke mindst Spies gæster – nemlig hotel PYR, som ligger meget centralt i Fuengirola.
Hotellets beliggenhed er perfekt, idet det ligger lige overfor strandpromenaden og lystbådehavnen. Det har fine, rummelige 1-værelses lejligheder med balkon eller terrasse med udsigt til havet eller bjergene. Værelserne er udstyret med køkkenniche, hvor der er køleskab og kogeplader, hvilket er perfekt til børnefamilier. Hotellet har to pools, hvoraf den ene er til børn.
Fuengirola har mange indkøbsmuligheder, men også utallige gode, hyggelige og billige restauranter og cafeer – ikke mindst langs strandpromenaden og lystbådehavnen, hvor der også er stillet karruseller op til børns store fornøjelse om aftenen. Desuden er der parker overalt i byen med legeområder til børn, så der altid er mulighed for at holde en lille pause, når man er på tur rundt i byen.
Da vi gerne både ville slappe af, men også ud at opleve noget, var vi hovedsageligt af sted på ture om formiddagen og slappede af ved stranden eller poolen om eftermiddagen. Af attraktioner, som vi besøgte, kan nævnes deres zoologiske have. Den er blevet sat i stand inden for de seneste år og er en rekonstruktion af regnskoven. Så virkelig en anderledes oplevelse og helt klart et besøg værd for børnefamilier. Er man en stor vandhund som os, skal man selvfølgelig også besøge Aqualand (vandparken). Den har altid været et hit hos mig og er det stadig den dag i dag.
En eftermiddag tog vi toget mod Malaga. Ca. et kvarters kørsel fra Fuengirola ligger Tivoliworld, som er en kopi af det danske Tivoli i København. Denne forlystelsespark ligger op ad en bjergskråning og har en fantastisk udsigt om aftenen, når mørket falder på. Anne nød at prøve alle forlystelserne og var slet ikke til at hive med hjem igen, da klokken var ved at blive lidt for mange.
Derudover besøgte vi de steder, som har betydet noget for mig i min barndom, når jeg var på ferie i Fuengirola.
Selvom Anne kun var 2½ år, snakker hun tit om, at vi snart skal ud at flyve og til Spanien igen. Så det har helt klart også været en stor oplevelse for hende at være af sted og nyde en uges ferie sammen med mor og far på denne måde. Nu har Anne fået en lillebror – Jakob - og han skal helt klart også med derned engang. Nu forstår Dennis – og måske Anne og Jakob om nogle år - hvad jeg snakker om, når jeg fortæller om alle de dejlige ferier, jeg tilbragte hos mine bedsteforældre i Spanien.
Jeg ville have vedhæftet et billede af Dennis og Anne, som ligger nede ved poolen og slapper af. Det er taget 1½ time før, at vi skulle sidde i toget på vej til lufthavnen, for at komme hjem igen. I løbet af de 1½ time skulle vi både i bad, i tøjet, Anne have en eftermiddagslur, købe og spise aftensmad, pakke det sidste og gå ned til toget. Men vi nåede det da alligevel (desværre)…!! Men nu er der sket det, at computeren med alle billederne på er brudt sammen, så jeg kan ikke vedhæfte billedet. Ville bare vise, at vi nød det og slappede af lige til allersidste minut, selvom vi var lige ved at misse flyveren på den bekostning.
Skrevet af Tina Jensen