Vind! - Giv et sundt tip til madpakken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. maj 2011

crysse-vb

Min dreng går i skovbørnehave - og hold da op hvor blevet der fortærret meget mad på sådan en dag. Han har altid en eftermiddagssnack i 'det hemmelige rum' i rygsækken. Så udover den MEGET store madpakke, så er der også lidt snack, så han ikke går helt 'sukkerkold'. En overraskelse med mange farver er jo altid et hit og noget der ligner noget. Den jeg vil præsentere for jer en 'hotdog'. Det er en aflang grovbolle (formet som et pølsebrød). Så skærer jeg den halvt op og putter en lille skive figen/rosinstang i + ruller et stykke hamburgerryg (som pølsen) og putter indeni. Til sidst drysser med agurketern (som løg). DET ER ET HIT! Opskriften på bollerne er: Det giver ca 30 boller, og jeg bager en portion hver weekend. Vi bruger dem til alt. Halvdelen laver jeg i alm. bollestr. og resten i store boller, så de kan bruges til sandwich. Det er langtidshævede boller, men jeg laver dejen om aftenen og lader den stå til næste formiddag. Da der hverkan skal æltes i dejen eller bollerne skal rulles, er de virkelig nemme at have med at gøre. 1 pk gær. 1,05 l vand 3 tsk salt 2-3 spsk sukker 3 spsk smør/margerine/olie 200 gr havregryn 100 gr rugmel eller knækkede rug/hvedekerner Ca 1100 gr hvedemel Der kan tilføjes fx solsikkekerner, revet gulerod eller hvad du nu synes. Gæren udrøres i det kolde vand. fedtstof, salt og sukker tilsættes. Derefter havregryn og rugmel. Tilsidst hvedemel. Dejen skal være en ensartet og hænge sammen i en stor klump, men den skal ikke være fast som en alm. bolledej, der kan æltes. Det kan godt være der skal æltes en lille smule, for at få al melet rørt ind i dejen. Dæk med film og stil på køl natten over. Dag 2: Ovnen tændes på 200 grader (ca 180 ved varmluft). Bollerne formes med en ske, der dyppes i varmt vand. Efterhæver 10-15 min inden de pensles med mælk og bages i 20-25 min. Venlig hilsen Christina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2011

Cimillen-vb

Når Silje er hyggesulten vil hun gerne have is, kiks eller noget andet sødt.. Jeg plejer at have succes med små rugbrødshapsere med et tyndt lag philadelphia samt en lille skive jordbær, agurk eller gulerod. Hun synes det er sjovt at få 'musebidder' og hun begejstres altid over en jordbærmad eller andet. Ellers hitter udskåret frugt somregel - specielt hvis man bevæger sig udover den nemme banan eller æble og spicer med noget bær eller melon.. Til dessert laver jeg indimellem hindbærmousse af frossen frugt og yoghurt stivet med lidt husblas. Skal der luksus på bordet søder jeg med en smule sukker eller mørk chokolade. En sikker vinder! Mvh Camilla Iversen

Anmeld

22. maj 2011

Skamp-vb

Min søn Pelle sidder ved min side og da jeg spørger ham hvad der er det sjoveste i madpakken siger han. 'Figenstæng'(ja, med æ:-)). Pelle har tit en med, gerne delt i to-en til frokost og en til eftermiddagsmad. Så er de nemme at få ud, hvis der ikke li er en voksen i nærheden.(eller frugtpålæg på rugbrød) I hans børnehave arbejder de med matematikkens sprog og har for nylig snakket meget om former. En dag gav jeg ham en leverpostejsmad med, med rødbeder skåret ud som 'En kort, en lang, en trekant, en stang, en klokke der sir' ding dang' Det vakte glæde og hele stuen sang med. Vi har også stukket rugbrødderne ud med kageformer, det kan også få ham til at spise mere. Desuden har han søde små bøtter med med alt muligt fra agurkeskiver, kokosflager, div nødder, mandler, rosiner, abrikoser, pasta, gulerødder, æbler, vindruer, melon og om sommeren jordbær, ærter. Gårsdagens hjemmelavede pizza, gulerødder og agurker i stave, banan i halve. Det bedste ved hans madpakke er, at hans far oftest smører den;-) KH Pelle, far og Sara

Anmeld

24. maj 2011

Løkkemor-vb

Her et det også et hit med små bøtter eller poser med forskelligt i. Det kan være agurk, gulerod, majs, pastaskruer, frugt i tern, Rosiner og nødder blandet sammen eller yoghurt (køb en litter og hæld i små bøtter det er billigere) Her er der også altid en lille godbid med og strenge instrukser om først at spise den til sidst.... Det kan være en danone yoghurt, mælkesnitte, en lille knoppers, en kiks Der er altig rugbrød med med forskelligt pålæg - nogle gange en klapsammen til et ehlt æg, en frikadelle eller kyllingelår. Om sommeren er en lille bøtte med koldskål og kammerjunkere ved sidena f et hit. Der kan også være ostehapsere, ret så ofte figenstænger i alle varianter gerne klippet over - så holder de lidt længere med. Jeg tænker altid over at der skal være brød, kød (pålæg), frugt, grøntsager og lidt sødt. Og så selvfølgelig en serviet!

Anmeld

24. maj 2011

nikkeneje1-vb

Vi har købt en rimelig stor madkasse med ét rum og så små plastbøtter der kan sættes ned i. Her kommer vi f.eks. en rest pastaskruer, ærter/majs, frikadeller, og lidt sundt dip til i. Ellers er små spud med minifrikadeller, cherrytomater, ostetern og cocktailpølser også et hit. Som lidt sundt slik giver vi en blanding af mandler og rosiner med, eller engang imellem kvækbrød med kanel. I perioder er det dog almindelige flade rugbrødsmadder der ryger bedst ned. Disse kan så laves til 'ansigter' ved at skære et stort stykke rugbrød ud i en cirkel, og lave øjne, mund og næse af eks.vis agurk og tomat. Nogle gange gives der også et groft pitabrød med, hvori der er en skive skinke, en skive ost og tomat og agurk. MVH Anette

Anmeld

24. maj 2011

kongster-vb

Spunk skrev:
Her i huset er rugbrødssticks et stort hit. Spunken elsker dem og de er lette at have med på tur og sviner ikke. Jeg bager en stor portion og lægger dem i fryseren. De er lavet af ½ rugmel og ½ hvedemel, så de er ikke tunge og kedelige men giver heller ikke dårlig samvittighed :)
Mums! Jeg har lige bagt dem og de er jo fabelagtige. Jeg undlod æbler og andet eksotisk, men det kommer nok med næste gang. Der blev en stor portion synes jeg. Tak for opskrift

Anmeld

24. maj 2011

Spunk-vb

Velbekomme - dejligt at andre også kunne få glæde af den :)

Anmeld

26. maj 2011

desirefinck-vb

Det vi også plejet at gøre for at en madpakke skulle være interessant og spænende hver dag var at vi lagde en lille overraskelse ned i bunden som først måtte tages frem nå maden var spist. Det kunne være et klistermærke, en sød besked fra os derhjemme måske med en lille tegning med, eller en kinder figur der kunne leges med. vi havde en madkasse der var delt i 4 rum, så var det nemt at dele det ud til rugbrød, grønt, frugt og lidt sjovt som nødder, rosiner,hjemmelavet frugtstænger, med evt appelsin og diverse toppings.. hvis i vil ha opskriften er den her.. 100 g tørrede dadler 200 g rosiner 25 g syltet hakket appelsinskal 2-3 spsk sesamfrø Skær dadlerne over med en lille kniv og fjern stenene. Kom dadlerne, rosinerne og appelsinskallen i en foodprocessor,tænd og blend til massen er helt ensartet. Form 5-6 frugtstænger. Tril og tryk frugtstængerne i sesamfrø. Figenstænger Til 5-6 stk . 300 g tørrede figner ½ tsk stødt anis 100 g mandler eller valnødder Skær enden af stilken væk på fignerne med en lille kniv. Kom fignerne og anissen i en foodprocessor. Tænd og blend til massen er helt ensartet. Form 5-6 stænger. Hak mandler eller valnødder. Tril og tryk figenstængerne i de hakkede nødder. Og det kan jo laves med diverse frugter,nødder og frø det er om at finde de ting ens børn kan li.. Håber i vil prøve dem for de var et hit til min nevø og jeg skal også lave dem til min datter nå hun er gammel nok..

Anmeld

29. maj 2011

louise.toennesen@gmail.com-vb

Lav et sjovt mellemmåltid til dit barn ved at anrette grøntsager, frugt, brød, pølse, osv. på tallerkenen så det danner f.eks. et ansigt, et tog, et menneske, dyr el.lign. På den måde ser maden indbydende og spændende ud - og det at spise bliver en oplevelse (og leg) som også stimulerer barnets fantasi. Et festlig 'grøntsagt-ansigt' kan for eksempel laves af bønnespirer (hår), gulerodsstav (mund), en cherrytomat eller radise (næse) og to agurkskiver med en lille klat creme fraise og en rosin eller ært som øjne. To mini-majs-kolber kan anrettes som hugtænder. En halv figenstang kan bruges som overskæg. Brugte små rosinpakker kan genbruges og anrettes som et tog - hjulene kan laves af hasselnødder, skorstenen af udskårne ostehaps. I rosinpakkerne kan lægges små overraskelser i form af radiser, friske bælgede grønne ærter, små stykker figenpålæg eller frugtstang, mandler, frisk kokos osv. Kun fantasien sætter grænser!

Anmeld

30. maj 2011

junik-vb

Hej mine børn får små stykker frugt og gullerød/agurkestave med og jeg laver nogengange udstukkede rugbrøds madder som klap sammen madder med smørbart pålæg. de kan være som dinosaver,et hus eller som i dag fik William et får og Natalie En gris ( de har om dyr i Børnehaven), de kan få en lille bøtte med frugtgrød eller kolskål det kan de rigtigt godt lide.Hvis der lige skal lidt xtra i er de glade for de små pakker med smørost og stænger. De kan ogå få pølsehorn med, hvor der er lidt bage husk i dejen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.