Min dreng går i skovbørnehave - og hold da op hvor blevet der fortærret meget mad på sådan en dag. Han har altid en eftermiddagssnack i 'det hemmelige rum' i rygsækken. Så udover den MEGET store madpakke, så er der også lidt snack, så han ikke går helt 'sukkerkold'.
En overraskelse med mange farver er jo altid et hit og noget der ligner noget.
Den jeg vil præsentere for jer en 'hotdog'.
Det er en aflang grovbolle (formet som et pølsebrød). Så skærer jeg den halvt op og putter en lille skive figen/rosinstang i + ruller et stykke hamburgerryg (som pølsen) og putter indeni. Til sidst drysser med agurketern (som løg).
DET ER ET HIT!
Opskriften på bollerne er:
Det giver ca 30 boller, og jeg bager en portion hver weekend. Vi bruger dem til alt. Halvdelen laver jeg i alm. bollestr. og resten i store boller, så de kan bruges til sandwich.
Det er langtidshævede boller, men jeg laver dejen om aftenen og lader den stå til næste formiddag.
Da der hverkan skal æltes i dejen eller bollerne skal rulles, er de virkelig nemme at have med at gøre.
1 pk gær.
1,05 l vand
3 tsk salt
2-3 spsk sukker
3 spsk smør/margerine/olie
200 gr havregryn
100 gr rugmel eller knækkede rug/hvedekerner
Ca 1100 gr hvedemel
Der kan tilføjes fx solsikkekerner, revet gulerod eller hvad du nu synes.
Gæren udrøres i det kolde vand. fedtstof, salt og sukker tilsættes. Derefter havregryn og rugmel. Tilsidst hvedemel. Dejen skal være en ensartet og hænge sammen i en stor klump, men den skal ikke være fast som en alm. bolledej, der kan æltes. Det kan godt være der skal æltes en lille smule, for at få al melet rørt ind i dejen.
Dæk med film og stil på køl natten over.
Dag 2:
Ovnen tændes på 200 grader (ca 180 ved varmluft). Bollerne formes med en ske, der dyppes i varmt vand. Efterhæver 10-15 min inden de pensles med mælk og bages i 20-25 min.
Venlig hilsen
Christina
Anmeld