Hjemmelavet drikkeyoughurt:
Ingredienser:
Frugtyoughurt 0,5 % kig efter nøglehusmærket - fx levevis pære/banan youghurt fra Netto
Minimælk
Ca. 2 tskf. rødbedesaft (kan udelades!!!)
0,25 ml. glasflaske med skruelåg
Fremgangsmåde:
Ca. 2 dl. frugtyoughurt + ca. ½ dl. mælk blandes og omrystes. Hvis man synes, at konsistensen er for fast, tilsætter man blot en anelse mere mælk. Jeg plejer at tilsætte en smule rødbedesaft (afgiver ingen smag!), da det farver blandingen lyserød, da jeg har en prinsessepige på 4½ ;)
Glasflasken kan måske synes upraktisk, fordi den kan gå istykker, det har jeg dog aldrig oplevet, og det er klart det mest hygiejniske til opbevaring af mælkeprodukter, da den skoldes og kan derved blive 100 % ren. Jeg har genbrugt en glasflaske fra kaffefløde, som i øvrigt slutter 100 tæt, og så har jeg forsynet flasken med nogle sjove klistermærker. Jeg er indimellem begyndt at give min datter drikkeyoughurt med, fordi mælken blev sparet væk, og der er ingen af vores dagligvarebutikker, som forhandler skolemælk altså mælk i kvarte kartoner og ½ liter er mere end hun kan drikke. Herudover syntes jeg, at de færdigkøbte varianter af drikkeyoughurt er monsterdyre og typisk alt for usunde.. ALternativt kan man bruge youghurt naturel og selv tilsætte sin frugt lidt ala smoothies, ovenstående er dog klart det letteste, da den kan laves i en håndevending samme morgen, som den skal drikkes :)
Anmeld