Vind! - Giv et sundt tip til madpakken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.447 visninger
58 svar
0 synes godt om
27. april 2011

Webredaktøren-vb

KONKURRENCEN ER SLUT: DE HELDIGE VINDERE ER: De heldige vindere af Castus-produkter: 1. præmie: Stina Maguire 2. præmie: Christina Jakobsen 3. præmie: Vicky Clausen Kom med et godt tip til madpakken eller et mellemmåltid dit barn er vild med og vind et års forbrug af Castus produkter. Et godt mellemmåltid skal være mættende og smage godt. Derudover er det ofte et hit med en lille overraskelse i madpakken. Hvad giver du dit barn som mellemmåltid eller i snackposen? Giv dit bud på, hvad der hitter hjemme hos jer, så deltager du i konkurrencen om et års forbrug af Castus-produkter. Udvalgte tips bringes i et tillæg i magasinet Vores Børn til efteråret. Se også opskriften på grovbolle med frugt her! http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/385Castus_web_Vores_brn_2011.jpg
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2011

desirefinck-vb

Nu har jeg ikke noget barn der gå i skole endnu, men min nevø har stort set vokset op hos mig og mine forældre da han var i skolealderen.. Så da han var lille lavet jeg tit små pizza af fuldkorns dej og med tomatsovs, peberfrugter og andre forskellige slags grønsager.. Rugbrød blev engang imellem stukket ud med kageudstikkere, så det var lidt hyggeligt og sjovt, og det samme blev pålægget så det passet sammen, det var enten som en bjørn eller biler.. Han har også ret tit fået et lille plastik bære med jordbærgrød, æblegrød eller abrikosgrød med, det var altid et hit og det tog han til mellem måltid. Det var om vinteren og om sommeren blev der i bøtten fyldt frisk frugt, som jordbær, blåbær, hindebær.. nødder var også tit i bøtten.. det er jo kun fantasien der sætter grænser.. der var gerne grønsager i små stænger eller skiver så det var nemt at ha med.. I de senere skole år havde han som mellem måltid hjemlavet knækbrød med som var rigtig gode bare til at guffe uden noget pålæg på.. Ja det var hvad jeg havde at byde på, kan ikke huske hvad vi ellers gjorde det er efterhånden mange år siden.. da han i dag er 17 år..

Anmeld

27. april 2011

Spunk-vb

Her i huset er rugbrødssticks et stort hit. Spunken elsker dem og de er lette at have med på tur og sviner ikke. Jeg bager en stor portion og lægger dem i fryseren. De er lavet af ½ rugmel og ½ hvedemel, så de er ikke tunge og kedelige men giver heller ikke dårlig samvittighed :) Opskriften stammer fra Sif Orellanas bog 'Rollinger og roulader' 100 g hele hvedekerner (knækkede kan også bruges) 1 dl kogende vand 1 hvidtøl 50 g gær 1 spsk brun muscovadoråsukker eller brun farin ½ spsk salt 300 g groft rugmel 350 g hvedemel Hvedekernerne overhældes med kogende vand og står i en time. Hæld øllet i en skål og opløs gæren deri. Tilsæt sukker, salt og hvedekerner. Tilsæt rugmelet lidt af gangen mens der æltes, og derefter hvedemelet. Ælt til dejen er glat og lad den så hæve 1 time. Dejen udrulles i et rektangel der måler ca. 12 x 50 cm og skæres i 1½ cm brede strimler. Disse snoes og efterhæver mens ovnen varmer til 200 grader. Bages i 12-15 min. For at gøre dem lidt mere spændende har jeg kommet lidt fyld i. I halvdelen af portionen rosiner, små æbletern og kanel - i den anden halvdel tørrede tranebær og solsikkekerner. Jeg kan også forestille mig at bruge gulerødder, dadler, abrikoser og meget andet. Måske også soltørrede tomater og feta. Næste gang jeg laver dem vil jeg prøve at undlade snoningen og til gengæld lade dem hæve i ½ time. Mest for at undgå det ekstra arbejde, og fordi jeg tror at de bliver lidt mere luftige sådan.

Anmeld

29. april 2011

Niatza-vb

Mine unger har lært mig en rigtig vigtig ting om madpakker, uanset hvor spænende, sunde og korekte jeg laver dem hjælper det ikke en brik hvis det hele kommer med hjem igen. Mine unger laver deres egne madpakker, ligesom de er med til at handle ind til dem. Kan godt være det er kedelige ret ens rugbrødder flere dage eller uger for den sags skyld, men de bliver spist og ved fra aftensmaden at de samlet set spiser varieret nok. Der er let adgang til grønsagsspagsstave, frugt, rester fra aftensmaden osv. De har ofte spyd eller salater med. Der er også adgang til muslibar, frugtstave, youghurt og lignende dessert agtigt, men det er ment som ekstra og ikke som en fast del af madpakken. For skolebørnene er tid en vigtig faktor, spisepausen er meget kort så madpakken skal være let at overskue. Så der ikke går tid med at vælge hvor man skal starte.

Anmeld

29. april 2011

TinaK-vb

Her gives der alt muligt frugt skåret i bidder/både etc, tørret frugt (rosiner, mango, æbler), nødder, grøntsager (fx sukkerærter, agurkestave etc), frugtstænger, knækbrød, klapsammen-mad med ost -alt hvad de kan lide.. Og som regel bugner madpakken på vej til børnehaven, men er tom når vi skal hjem (selv pædagogerne kan ikke forstå, hvordan de tynde drenge kan spise så meget) -men levnes der, er det altid rugrød (men det er de også vilde med, det er hjemmelavet med alt muligt groft mixet i).

Anmeld

1. maj 2011

chrjulie-vb

Hos os hitter alt der er hjemmelavet, og især det som min søn selv har været med til at lave/tilberede. Vi laver fx selv knækbrød, boller, figen-pålæg og fiske-pålæg. Rester fra aftensmaden i små farverige bøtter er også en god ide Det er hyggeligt med små beskeder/tegninger i madpakken, på fx ægget. Og en lille serviet med yndlingsfiguren på er også noget der vækker begejstring. Her er det vigtigt, at madpakken ser spændende ud med mange farver og former.

Anmeld

2. maj 2011

Møe-vb

Ingen skolebørn - men i børnehaven skal prinsen også have mad med. Hos os hjælper hjemmelavet også - det bedste er når prinsen selv har været med til at lave madpakkens indhold. Vi laver ganse ofte smørelse af alt muligt, med de største succer er gulerodsketchup og ærtepuré. Men ogå grovboller, pølsehorn og pizza er succer. Vi laver ofte større portioner, og undlader at bage dem helt færdig - så smider vi pølsehorn og pizzabunde i fryseren, og så er det bare lige at lave noget lækkert fyld og smide det i ovnen, så er der lækkert friskbagt i madpakken hver dag.

Anmeld

3. maj 2011

k11923-vb

Hele champignon og nye kartofler fra egen have er et hit.

Anmeld

3. maj 2011

Stinaj-vb

Mit bedste madpakketip er grønne-deller (torskefrikadeller med spinat). Det er en sikker og sund vinder i madpakken. Min søn på 3 år og de andre unger i børnehaven elsker disse skrig-grønne deller :-) 800 g torskfars 1 stor pose frisk spinat salt peber 1 æg hvedemel Den friske spinat blanceres og dryppes af i en sigte hvorefter overskydende vand klemmes ud. Spinaten blendes med en smule af farsen og et æg. Den grønne masse røres sammen med resten af farsen og smages til med salt og peber. Hvis farsen er lidt klistret så tilsættes et par skefulde hvedemel. Farsen skal hels hvile min 30 min i køleskab hvorefter den steges på panden.

Anmeld

3. maj 2011

Mor-3-vb

Vores datter er vild med fiske bider, Dem får hun kolde med i madpakken til Sfo. hun spiser det med agurkestave og gulerodsstave... Hun er noget kræsen, men det er hun dog blevet vild med.. Og det er vi glade for,for så får hun jo fisk og grøntsager... :cheer:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.