Jeg håber heller ikke det er MIG der bliver hentydet til ang om der findes sensitive børn eller ej. Jeg er bare mere ude efter løsningerne :laugh:
En af mine børn, drengen på 6 år har også det der sensitive over sig. Han har seriøst et problem mht tøj - underbukser specielt, strømper generelt, og derefter er det bukserne.
Han har ALDRIG underbukser på, for han kan simpelthen ikke klare det og strømperne skal være nogle HELT specielle nogen der sidder enormt stramt (jeg plejer at koge alle hans sokker for at få dem til at falde i hans smag) :laugh:
Og de to par bukser 'han kan tåle' vasker jeg jo hele tiden så de er rene. Og også han har det der med solen, men det er ikke indbildning, for øjnene løber i vand om sommeren, og en tur hos tandlægen (og den der lampe) kan han heller ikke tåle, så han bakser helt klart med lysfølsomhed. Der er også bestemte lyde der kan drive ham til vanvid, eller hvis hans bror driller ham og bliver ved at gentage ord eller synge den samme sang.
Min løsning på de problemer er, at lade ham selv bestemme. Vi har aldrig diskuteret hans uvilje mod underbukser eller hans behov for stramme sokker og jeg ved at han skal vænnes langsomt til nye bukser.
Han har heller aldrig haft føelsesudbrud pga ovennævne ting og griner ofte selv af det, fordi han jo godt kan se det latterlige i det. Og det er da også sket at han har måtte låne noget af brorens tøj og så går han fuldstændigt som om han har skidt i bukserne helt opkogt i hoved over at prøve at beherske sig selv.
Så dét minder jo om et træk fra noget sensitivt, blot uden problemerne. Om sommeren bruger han kasket for at skygge for solen, ligesom tandlægen altid udstyrer ham med solbriller.
HAVDE jeg nu været af den mening, at han SKULLE have underbukser på 'fordi det er jo sådan man gør' så er jeg da ganske sikker på at vi har fået kamp til stregen med hyleri og lange diskussioner, eller hvis jeg TVANG ham i bukser han ikke bryder sig om, eller i et par sokker der måske posede lidt.
For han KAN BARE IKKE have det på, og han lider voldsomt når han alligevel får noget på 'han ikke kan tåle' hvis han fx har skulle bruge noget af skiftetøjet på fritteren eller på anden måde har skulle låne noget. Jeg har rigtig mange gange hentet ham med bare tæer i skoene fordi sokkerne 'drillede' osv....
Mine andre børn har også det der med at det kradser, men det er bar' hysteri og har ikke noget med noget at gøre, andet end at tøjet måke ikke liiige behager dem. Dagen efter er der nemlig ikke noget. Eller hvis det ringer på døren og de skal hurtigt ud, så glemmer de det.
Men ham på 6 år bliver nærmest helt lammet og går ingen steder, hvis ikke tøjet er det rigtige.:laugh:
Om han er sensitiv ved jeg ikke, på lige de områder er han nok. Men vi dyrker det nu ikke og har heller ikke behov for en kasse til ham der hedder sensitiv eller noget i den dur.
Anmeld