Slik i madpakken forbudt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2010

kongster-vb

Nogle gange synes jeg vi er ved at slå madglæden ihjel med vores viden, når ethvert måltid gøres op i glykæmisk index og flerumættede fedtsyrer. Mad er også MAD - ikke bare næringsstoffer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2010

*mor*-vb

Jeg synes i bund og grund, at det er forældrenes ansvar og beslutning, hvad de serverer i deres børns madpakker. Sådan er det jo også i skolen. De kender deres børn bedst. Børnene skal jo have noget at spise og blive mætte. Det nytter jo intet, at have bunkevis af grøntsager og groft af alt med, hvis det ender i skraldespanden. Jeg har det faktisk selv sådan, at hvis jeg har været for ivrig med sundhedsparolen under mine indkøbture, og måske ikke har noget i køleskabet, som jeg rent faktisk har lyst til at spise, så vil jeg ofte hellere spise en smule, og så gå og være lidt sulten og evt. gå sulten i seng:( Og det er altså ikke særligt sundt. Slet ikke for børn i voksealderen. Så min holdning er, at børn skal have lyst til at spise deres madpakke. Jeg synes at den der laaaaange liste med specifikke krav fra institutionen er langt ude. Og fuldstændigt umulig at huske :blink: Jeg synes dog at det er helt på sin plads at institutionen råder forældrene til at begrænse mængden af sukker fx i madpakkerne, eller uddeler en folder om gode madpakker og lign. Dog synes jeg at der kan være situationer hvor det er helt på sin plads at blande sig med gode råd. Jeg arbejdede engang som vikar i en børnehave, hvor en af drengene ret ofte fik fire halve styks franskbrød med nutella som det eneste med i madpakken. (drengen var dog ikke overvægtig, men normal i bygning og høj) Hvis jeg havde været pædagog og arbejdet der fast, så havde jeg også helt 100 taget en snak med forældrene om sunde kostvaner.

Anmeld

26. oktober 2010

kongster-vb

Der synes jeg også man skal sætte ind, men når alle skal følge nogle regler fordi enkelte ikke kan forstå at fire nutellamadder ikke er god og nærende frokost, det synes jeg er langt ude. Jeg går også hellere rundt og er sulten end spiser noget kedeligt og smagløst mad!

Anmeld

26. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

NikiFin skrev:
Helene, at jeg ikke havde stave fejl er ren tilfældigt. Der er ingen grund for at mit dansk er blevet bedre. Har du hørt noget lignende: Mængden laver medicinen og giften. Jeg synes at det ikke ikke særlig vigtigt hvad slags kulhydrater man spiser fordi i den sidste ende alt bliver lavet om til glukose. Derfor mener jeg at problemet ikke er i at spise hvidt mel. Problem er hvis man spiser alt for meget hvidt mel, raffineret sukker osv. fordi de mætter og så 1. Børn bliver tykke af dem og 2. Bliver de alligevel underernæret fordi de ikke spiser nok fra de andre stoffer de har brug for. Man skal spise: kulhydrater, proteiner, fedt, fibre, vitaminer, mineraller, probiotiker i den rigtige mængde og der er det hele. Rugbrød er sund fordi der er alt muligt i det. Men så vidt jeg ved er der ikke så meget proteiner og kulhydrater i det så det mætter mindre end hvidt brød. Men hvis man spiser det med leverpostej eller fedt pølse (som man gør her i Danmark) mætter det mere end nok ;) mine boller: mel (protein og kulhudrater) yoghurt (protein, fedt, probiotiker(måske døde men... :lol: ) havregryn (protein, kulhydrater, fibre) olie (fedt) piskefløde (fedt og kulhydrater) Finder du noget usundt her?
Om JEG finder noget usundt i dem?? :huh: Jeg har ikke rigtigt nogle følelser overfor opskriften må jeg indrømme :huh: Der er vel foreskel på enkelte ingredienser og på sammensætningen af ingredienser. At det er usundt at drikke 1 liter piske fløde om dagen er én ting, men at bruge ½ dl i en dej er da noget andet. Fløden er da stadig usund, men kalorieindtaget fra fløden bliver jo mindre i og med der er andre ingredienser. Sådan er det også med leverpostej. En alm leverpostejsmad er usund, men bliver pludselig sund med salat under og friske agurker og tomat på toppen. Det er da logik for burhøns! :laugh: Dine boller er vel lige så udmærket som alle andre boller. Dog ville jeg nok selv droppe fløden og havregrynene og tilsætte lidt revet gulerod og squash istedet og strø dem med græskarkerner, men det er jo en smagssag.... Og til fødselsdag vil jeg have fede lyse hvedeboller boller med æg, sukker og magarine!!! Hver ting til sin tid.

Anmeld

26. oktober 2010

NikiFin-vb

Faktisk laver jeg flere forskellige typer boller. De ingredienser jeg har skrevet tilhører ikke den samme opskrift. Hvis jeg f.eks. laver boller med piskeføde kommer jeg ikke olie i. Desuden er det kun halvdelen piskefløde, resten er mælk f.eks. Jeg kommer også fuldkorn mel i hvis jeg har. Har også prøvet med gulerødder og æg.... Men børnene kan bedst lide når de er mere simple. Og de spiser ikke flere end 2 små boller om dagen, sædvanligvis kun 1.

Anmeld

27. oktober 2010

k11923-vb

Spunk skrev:
Jeg tror ikke, at kostpolitikkerne som sådan handler om overvægtige børn. Det handler om at man gerne vil opdrage den kommende generation til at følge de officielle kostråd - for på langt sigt at undgå overvægt og livsstilssygdomme. Det er nok grunden til at politikerne foreslår kostpolitikker. Grunden til at pædagogerne synes at det er en god idé, er nok at de ikke gider sukkerhøje børn.
Yes. Og så tror jeg det drejer sig om, at børnene skal spise 'ordentlig mad'. Derfor blander pædagogerne sig ikke i leverpostej og ostehaps.Det er i lige så høj grad et spørgsmål om, at børnene skal blive mætte. Det bliver man ikke af franskbrød med Nutella. Og hvorfor skal børnene have en belønning for at spise deres rugbrødsmad? 'Slik' hører ikke hjemme i madpakken. Det kan børnene spise derhjemme, hvis mor ikke synes ungen kan leve uden. I vores børnehave var det meget almindeligt med pizzasnegle eller pølsehorn til fødselsdage. Det var børnene altså lige så glade for. Jeg har selv brugt at lave miniboller, minifrikadeller, kold pasta, forskellige grøntsagsstænger, minimajs og den slags med noget dressing til og serveret det som fødselsdagfrokost i børnehaven. Når et af børnene havde fødselsdag gav pædagogerne bare besked til forældrene, om at barnet kunne skulle have 'en lille madpakke med', fordi der var fødselsdag. I øvrigt det samme system, hvis pædagogerne havde planlagt at lave med eller bage med børnene en dag.

Anmeld

27. oktober 2010

Fuzzbox-vb

Jeg troede ikke, at cornflakes var usunde!! o.O Jo, jeg ved godt, at der er emre salt i end nødvendigt - men ikke at de var i fy-zonen! Her er de en vigtig bestanddel af vores morgenbord ;)

Anmeld

27. oktober 2010

Webredaktøren-vb

På grund af personligt fnidder og uacceptabelt sprogbrug er nogle indlæg i denne tråd blevet slettet. Blot til info, hvis nogle undrer sig.

Anmeld

27. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Fuzzbox skrev:
Jeg troede ikke, at cornflakes var usunde!! o.O Jo, jeg ved godt, at der er emre salt i end nødvendigt - men ikke at de var i fy-zonen! Her er de en vigtig bestanddel af vores morgenbord ;)
Havregryn og cornflakes indeholder lidt flere kalorier end brød. · Brød indeholder næsten dobbelt så mange kalorier som kogt ris og pasta. · Kogt ris og pasta indeholder næsten dobbelt så mange kalorier som kartofler. · Brød indeholder altså tre gange så mange kalorier som kartofler!

Anmeld

27. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Apropos sundt brød, så er retningslinjerne.. Højest fem gram fedt i alle typer brød Mindst otte gram kostfibre i rugbrød og knækbrød Mindst fem gram kostfibre i lyst brød Synes faktisk ikke altid det er nemt at finde sundt brød i fx supermarked.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.