Jeg synes i bund og grund, at det er forældrenes ansvar og beslutning, hvad de serverer i deres børns madpakker. Sådan er det jo også i skolen. De kender deres børn bedst. Børnene skal jo have noget at spise og blive mætte. Det nytter jo intet, at have bunkevis af grøntsager og groft af alt med, hvis det ender i skraldespanden.
Jeg har det faktisk selv sådan, at hvis jeg har været for ivrig med sundhedsparolen under mine indkøbture, og måske ikke har noget i køleskabet, som jeg rent faktisk har lyst til at spise, så vil jeg ofte hellere spise en smule, og så gå og være lidt sulten og evt. gå sulten i seng:( Og det er altså ikke særligt sundt. Slet ikke for børn i voksealderen. Så min holdning er, at børn skal have lyst til at spise deres madpakke.
Jeg synes at den der laaaaange liste med specifikke krav fra institutionen er langt ude. Og fuldstændigt umulig at huske :blink: Jeg synes dog at det er helt på sin plads at institutionen råder forældrene til at begrænse mængden af sukker fx i madpakkerne, eller uddeler en folder om gode madpakker og lign.
Dog synes jeg at der kan være situationer hvor det er helt på sin plads at blande sig med gode råd.
Jeg arbejdede engang som vikar i en børnehave, hvor en af drengene ret ofte fik fire halve styks franskbrød med nutella som det eneste med i madpakken. (drengen var dog ikke overvægtig, men normal i bygning og høj) Hvis jeg havde været pædagog og arbejdet der fast, så havde jeg også helt 100 taget en snak med forældrene om sunde kostvaner.
Anmeld