Æhm Nikifin, om de ligefrem falder til ro over chokolade har vidst mest noget med vilje at gøre.... Og nok mest at FÅ sin vilje.... Men lad nu det klog eom det være op til Helenemor at forklare lidt om....
At det er tilladt med 1 chokolademad (ja eller alle madderne chokolade) er fordi at chokolade pålæg og diverse røde pølser og andet industrielt fremstillet pålæg, er præcis lige usunde... forskellen ligger i kakaoindhold og E-numre... E-numre er nøjagtig ligeså så åndssvage som pålægschokolade, og derfor har det ingen betydning om det er pålægschokolade eller rød salami der er på rugbrødet. Barnet vil være lige usundt uanset.
At der ikke må være slik, som i kiks, vingummier, chokoladestykker, mælkesnitter og så videre, i madpakken,skyldes at det klogeste er IKKE at fodre sit barn med disse kunstige sager. Og så selvfølgelig at gøre vilkårene for alle børn ens.
Jeg forstår egentlig ikke det kommer bag på dig, at dette er reglerne i institutionerne, siden ALLE institutioner i DK faktisk har den samme sukker/slik politik når det kommer til madpakker. Det har i øvrigt været MEGET i nyhederne med kostpolitik, og hvordan dette skulle kontrolleres, det forgangne år, på grund af den først tvungne madordning regeringen havde besluttet sig for.
Jeg synes egentlig reglerne er rimeligt fair, men i ny og næ kan det være svært at lave en sjov og spændende madpakke, hvis man ikke gider stå flere timer i køkkenet, eller mangler lidt kreativitet på madpakkeområdet.
jeg synes dog det er TÅBELIGT at man derimod oftest tillader de der 'frugt'stænger, fordi de er proppet med BÅDE masser af frugtsukker OG milliarder af syntetiske E-numre og tis og bæ... Eller for den sags skyld ostehaps. det fatter jeg heller ikke. Affaldsost? vacuumpakket i hård plastik, fuld af flere E-numre....
Jow jow, det giver alt sammen mening for en eller anden klog vel.... Blot ikke altid for mig....
Helene: den bedste, angående børnefødseldage... Kostpolitikken i min søns børnehave, er som de fleste andres. ingen slik, men gerne pålægschokolade og masser af frugt og grønt.
Vi må dog SLET IKKE selv lave noget til fødselsdagene i institutionen, og de holder i øvrigt 1 månedlig fødseldagsfest samlet for alle månedens fødselarer.
Ved min søns 'egen' fest havde børnehaven uddelt de billige (og VOLDSOMT sukkerholdige) sodavand i ½ liters udgaven, PR. BARN!!!!
Se DET kalder jeg eddermamer dobbeltmoral... Og jeg må indrømme at lige nøjagtig sodavand pisser mig af, og så i ½-liters størrelse til et barn på 3 år????? og de fik lov at slæbe flasken med rundt i hele huset og over hele legepladsen...
Anmeld