Jeg tror, at vores forhold til amning i høj grad hænger sammen med vores forestilling af os selv som perfekte mødre: Vi vil så gerne det hele, og hvad er større familieidyl end en baby ved brystet? Det er en myte, at 'det jo altid har fungeret, så det er vel ikke så svært'.
Ja, amning er rigtig smart - det har bragt pattedyr og mennesket dertil, hvor vi er nu. Men der har altså også været engang hvor børnedødeligheden var helt anderledes stor, end den er nu - og hvem ved, hvor mange af de spædbørn, der døde i løbet af deres første måneder, der døde af underernæring, fordi amningen ikke fungerede og de måtte nøjes med udblødt brød eller anden underlødig mad? Eller hvor mange af de mødre, der døde unge, der var udmagrede af at bruge al deres energi på at nære fostre og nyfødte?
Jeg synes, det er vigtigt at anerkende, at amning af mange årsager er godt for babyer og mødre. Og at det derfor er værd at give en chance og kæmpe for - både for den enkelte, for familien og for samfundet. Men at vi også skal anerkende, at amning ikke altid er mulig - så vi skal være glade for at vi har fine og gode erstatninger for modermælken.
Det er på samme måde, som jeg ville have foretrukket at føde mine børn på naturlig vis, fordi jeg ved, at mange undersøgelser viser, at kejsersnit kan have uheldige bivirkninger for børnene. Jeg prøvede - og det lykkedes ikke. Men i stedet for at sørge over, at jeg ikke kunne give mine børn den start på livet, som jeg tror på er den bedste, vælger jeg at være glad for, at jeg ikke døde i barselsseng og at børnene kom friske og raske ud - uden at have taget skade af en alt for lang fødsel.
Anmeld