Nope - det var et helvede. I starten syntes jeg at det gik godt. Hun tog fint fat, og på barselsgangen sagde de også at det så fint ud. Samme aften som vi kom hjem løb min mælk til. Den første uge var der meget gråd, men vi troede at det bare var sådan at have et spædbarn. Indtil sp kom på besøg og sagde at hun havde tabt sig. Så var der strenge ordrer om amning hver 3. time - også hvis hun sov - 10 min på hvert bryst og så supplerende mme. Sp mente at det ville øge mælkeproduktionen og at hun med tiden ville tage mindre af flasken. Men efter 1 måned hvor hun spiste mere og mere mme og blev hidsig og slap brystet hver gang jeg forsøgte at amme hende gav jeg op. Jeg prøvede også i en periode med en sonde med mme langs brystet, for at hun skulle øge mælkeproduktionen og få mme uden at blive glad for flasken, men det fungerede desværre heller ikke.
Jeg synes faktisk, at jeg fik god vejledning, og min sp syntes at det var godt at hun endte med at få flaske, men jeg producerede bare ikke mælk nok pga. smerter.
Sært nok, så syntes jeg at der var mange løftede pegefingre før hun kom til verden - blev tudet ørerne fulde om hvor godt amning var, og blev spurgt ved første jordemoderbesøg om jeg havde tænkt mig at amme. Da først hun var kommet var alle søde og forstående og der var ingen løftede pegefingre. Men der var skaden allerede sket. Jeg følte at jeg svigtede spunken fordi jeg ikke kunne slappe af, spise nok og dermed producere nok mælk til hende.
Og følte mig røvrendt at min krop, når mælken så alligevel løb når hun græd.
Jeg er faktisk ikke sikker på, om jeg har lyst til at forsøge at amme hvis jeg får én til på et tidspunkt.
Anmeld