Hold da op, jeg føler mig gammel - eller rettere, at jeg har gamle børn ( jeg er IKKE fyldt 40, jeg er IKKE fyldt 40!) - når jeg nu kan berette, at vi 'i min tid' kun havde et halvt års barsel. Da jeg var hhv. studerende og 'between jobs', da jeg fik børn, var de alligevel hhv. 10 mdr. - de to ældste - og 11 mdr., da de begyndte i dagpleje.
Jeg er helt overbevist om, at normerne for, hvad man 'kan' og 'bør', skifter i forhold til de vilkår, man har. Når flertallet har et års barsel, virker det tidligt at sende et barn i pasning i fx 6-måneders-alderen. Da de fleste havde et halvt års barsel, virkede det 'passende'.
Det samme gælder fx amning - jeg synes jo nærmest, det var omsorgssvigt, da min mors generation måtte stoppe med fuld amning efter et par måneder, fordi de skulle i arbejde, men selvfølgelig måtte det være sådan dengang. Og nu anbefaler man en længere periode med fuld amning, end da jeg havde babyer, fordi muligheden er der med den lange barsel.
Man indretter sig vel efter de vilkår, der er, og hvis det er fysisk umuligt at holde mere end fire måneders barsel, så 'ser' man vel tegn på, at ens barn virker parat til pasning ude - og har man et helt år, så virker barnet SLET ikke parat, før det er 10-11 måneder gammelt.
Anmeld