Folk der kalder deres lille ny for biler, lande og ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
LærkesFar skriver:

som du selv siger er de fleste jo netop ikke af asatro og derfor ikke ved alt det om Loke, de fleste danskere tænker sikkert ikke værre ting om Loke end at han er den drilske fyr fra Valhalla tegnefilmene...

Så det jo op til folk og hvad de ligger af betydning i et navn.
Ville du vælge at kalde dit barn for judas er det jo akkurat det samme, det hvad du føler navnet betyder for dig, forskellen er så nok bare mængden af kristne eller skabs kristne også folk der tror på Nordisk mytologi...

Nej jeg ville NETOP IKKE kalde min søn for  Judas, selvom jeg ikke er kristen.

Jeg prøver bare at forklare, hvad navnet betyder og at mange af dem der vælger det, ofte er satanister eller andet, som hylder de sider Loke har...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2009

RGN

Profilbillede for RGN
Nu er jeg ganske vist ateist, men jeg har et meget bredt kendskab til nordisk mytologi, så jeg ved hvad Loke står for.
Men jeg ser ham samtidigt mere nuanceret end de fleste andre.
Han er indbegrebet af hvad der sker når man blander to racer. Eller i dette tilfælde godt og ondt. Loke er den person der kommer tætteste det menneskelige væsen.
Han gør ufattelig mange dumme ting, men langt de fleste forsøger han også at rette op på.
Jeg ser mere Loke som en forvirret person, netop fordi han er en sammensmeltning af Jætte og As. En blanding der giver en vis form for personlighedssplatning i overført betydning. Ikke som i psykisk syg.
Loke er en person der ikke helt kan finde ud af om han skal være jætte og as, og derfor synes jeg det er et fint navn til en verden som er så fuld af valg angående hvem man vil vælge at være som person.

Det er ikke tilfældigt vi har valgt nordisk mytologi, da vores nationale arv har en stor betydning for os, dog uden at vi er religiøse.

Nu valgte faderen navnet og jeg efternavnet. Skulle jeg vælge den symbolik som for mig er vigtigst i nordisk mytologi havde jeg nok valgt Mimer. Men omvendt set tror jeg vores basse hellere vil hedde Loke end Mimer.
Men det ved jeg selvfølgelig ikke på forhånd.

Så det behøver ikke at gøre ondt på dig.
Vi har nemlig ikke valgt Loke fordi vi synes han er ond eller pga uvidenhed.
Men pga en lidt anden tolkning af hans handlinger.

Anmeld

1. september 2009

Moderator

RGN skriver:

Nu er jeg ganske vist ateist, men jeg har et meget bredt kendskab til nordisk mytologi, så jeg ved hvad Loke står for.
Han er indbegrebet af hvad der sker når man blander to racer. Eller i dette tilfælde godt og ondt. Loke er den person der kommer tætteste det menneskelige væsen.
Han gør ufattelig mange dumme ting, men langt de fleste forsøger han også at rette op på.
Jeg ser mere Loke som en forvirret person, netop fordi han er en sammensmeltning af Jætte og As. En blanding der giver en vis form for personlighedssplatning i overført betydning. Ikke som i psykisk syg.
Loke er en person der ikke helt kan finde ud af om han skal være jætte og as, og derfor synes jeg det er et fint navn til en verden som er så fuld af valg angående hvem man vil vælge at være som person.

Det er ikke tilfældigt vi har valgt nordisk mytologi, da vores nationale arv har en stor betydning for os, dog uden at vi er religiøse.

Nu valgte faderen navnet og jeg efternavnet. Skulle jeg vælge den symbolik som for mig er vigtigst i nordisk mytologi havde jeg nok valgt Mimer. Men omvendt set tror jeg vores basse hellere vil hedde Loke end Mimer.

wow...
Det var dog en utroligt fed måde at se på det navn!
Der åbnede du lige mine øjne, og synes det er flot at tænke så meget over det navn man giver sit barn!
For os er der skam symbolik i de navne vi taler om, men ikke i et så bredt omfang som de tanker I har gjort Jer... Er meget enig med det su siger!
knuser

Anmeld

1. september 2009

Moderator

RGN skriver:

Jeg ved godt at Loke er en blanding af As og Jætte. Men jeg ser bare ikke noget godt i ham.
Det er først, der hvor han sådan set står bundet i klippehulen, hvor han angrer... Men er det af hjertet?...
SElvfølgelig gør han også gode ting, ved mennesker han har tæt på - men mest for at mele sin egen kage, som jeg ser det

MEN - det hele er tolkninger og det er også en lang religiøs diskution, som ikke nødvændigvis vedrører dig, men jeg kan bare mærke, at det er vigtigt for mig, at udtrykke, og jeg er glad for at du skriver at det er velovervejet, og at du har taget stilling og godt ved hvad det drejer sig om

Jeg følger fuldt at du skriver at han er den mest menneskelige af dem, men i den forstand, er de fleste jætter, mere menneskelige end aser.

Jeg er glad for at I har taget stilling til det, men jeg forstår det bare ikke.

Men jeres søn bliver ganske vist super lækker og skøn. Det er jeg sikker på.

Anmeld

1. september 2009

RGN

Profilbillede for RGN
Tusind tak for de smukke ord Caroline.

Og til Zafir. Tak fordi du respekterer mit valg selvom du er uenig.

Anmeld

1. september 2009

oo

malucca09 skriver:

Ihhh altså glæder mig alledere til at høre dem. Og jeg ved det bliver lige om lidt, at jeg høre dem

Har I 2 af hver? Det tror jeg vil være en god ide

nej  vi KAN bare ikke blive enige om to pigenavne eller to drengenavne, kun et af hvert. man gifter sig med Søren fordi han er sådan helt "jaja, hvis du syns det er fint, så gør vi det" og så starter navnedebatten og så har manden lige pludselig en mening - besværligt!!

Anmeld

1. september 2009

Rasmine

Underligt som man kan have det med navne.
Loke er for mig min mosters hund.
Mercedes er vores gamle nabo's møgspand af en rusten gammel mercedes.

Anmeld

1. september 2009

Miamaja

Zafir skriver:

LOLITA!?!?! Det syntes jeg er helt ude i hampen!!! Det giver de helt forkerte associationer.

Men så vil jeg så lige sige mht. Loke.

Jeg har så svært ved at kapere at folk kalder sit barn det. Jeg ved godt at folk der ikke er asatro, måske er ligeglade. - Eller må være ligeglade, for mange i danmark i øjeblikket kalder deres søn for Loke.

Det svarer til, at fordi jeg ikke er kristen, kunne jeg sagtens kalde min dreng for Judas. Alle kristne (og mange andre) ville stirre på mig og tænke: Elsker jeg ikke min søn?

Det er måske hårde ord, men jeg får helt ondt i maven over det. Jeg ved godt at der er mange der gør det.
Mange satanister og sorte mennesker kalder deres dreng Loke med stolthed - og det er så fordi de ved hvilke energier der er bundet til jætten Loke.

Som forældre - efter min mening - så er det vigtigste at give et barn et navn med positive energier og det er der IKKE i Loke. Det er ikke 'bare' en bandit eller en røver og det er da meget sødt. For sådan ER Loke ikke. Det er indbegrebet af falskhed, tvetydighed og ikke nogen man kan stole på. Samtidig er han ond og prøver at dreje alting til sin fordel.

Jeg er virkelig ked af det - det er IKKE for at desse dit valg af navn, men jeg vil gerne prøve at forklare dig, hvad det betyder og hvorfor det gør ondt på mig (og mange andre) at folk kalder deres søn for Loke.
Der er så mange positive navne i norden, hvorfor vælge det med aller mest dårlig energi bundet til?

Sorte mennesker kalder ikke deres born for Loke- ihvertfald ikke saerligt mange af dem og/eller paa baggrund af navnets energier. Hvorfor tror du det?

Anmeld

1. september 2009

Miamaja

Mebach skriver:

Underligt som man kan have det med navne.
Loke er for mig min mosters hund.
Mercedes er vores gamle nabo's møgspand af en rusten gammel mercedes.

Hahahaha...

Anmeld

1. september 2009

AstridM

Kender en der hedder Lolita.. det gav altid masser fis især fra voksne mænd.. det er et af dem jeg ikke mener burde være tilladt. Hun har skiftet så snart hun blev gammel nok

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.