Jeg ville ikke sætte mig ned og tage en snak med min dreng efterfølgende - for så virker det da først mærkeligt. Måske kan han ikke en gang huske episoden og så kommer mor og vil tale om den gang kusine puttede hånden ned i bukserne - underlig mor, og så må jeg da virkelig have gjort noget forkert.
derimod ville jeg forberede mig selv på det kunne ske igen og hvordan jeg så ville reagere mere hensigtsmæssigt, dvs. Lære at se den anden vej når de begge to synes det er okay.
Og jeg ville tænke kraftigt over hvordan jeg får formidlet til min dreng på en god og ikke "mor-kommer-og-lærer-dig" måde, at han sætter grænsen for sin krop og det samme gør andre. Det til sige han altid har nej kortet til at trække når det handler om sin egen krop og det nej kort skal respekteres af alle med mindre det handler om han skal have penicillin, skal i bad osv. Og at han på samme måde skal respektere andres nej.
og ja så har vi alle forskellige grænser for det kropslige lige fra hvornår er man nøgen til hvornår må man røre ved de intimedele. Og som forældre skal man da være bevidst om sine egne grænser og også stille sig kritisk over for dem i den forstand man må overveje hvilken syn på kroppen sender man videre.
Ja det har jeg også tænkt på, at måske har han glemt det hele igen. Han er kun lige blevet 4 for ca. 7 dage siden. Jeg har ikke noget i mod at de kikker på hinanden, leger nøgen leg eller røre ved sig selv. Men det at de piller på hinanden, det tror jeg bare at det overskred min grænse. jeg tror ikke på at min reaktion har ødelagt noget i de to børn, jeg er ret overbevist om at der skal en del mere til.
Jeg har også tit taget et bad sammen med min dreng, hvor han har leget i badekaret og jeg har stået ved siden af og taget brusebad. Så han ved godt hvordan mænd og kvinder ud. Han har også spurgt til mine bryser og fars tissemand, og der har vi ikke afvist ham, men forklaret ham hvorfor vi ser ud som vi gør.
Største delen er enige i at de skal have lov, hvilket jeg på et hvis sted også er, men jeg syntes også der skal sættes en grænse. Som du selv siger, så skal de jo også lærer at passe på sig selv.
Anmeld