kusine og fætter leger læge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.627 visninger
71 svar
154 synes godt om
22. februar 2015

Cassiopeia

Min dreng er lige blevet 4 år i sidste uge, han har en kusine som blev 5 år sidste måned. Jeg har så et spørgsmål omkring det at de leger læge ...

Fætter og kusine leger sammen i dag og de leger læge, jeg fanger så min niece med hånden nede i min drengs bukser... Jeg bliver meget chokeret, og siger at det skal de straks holde op med. Jeg ved godt at børn er nysgerrige, men altså ja...! 

Senere her til aften da jeg børstede tænder på min dreng, snakkede jeg med ham om det. Jeg fortalte ham, at de ikke skal stikke hænderne i bukserne på hinanden når de leger læge, han spurgte mig "hvorfor" og det eneste svar jeg kunne komme på var "fordi det vil jeg ikke have". Var det et forkert svar? hvad ellers skulle jeg sige?? Jeg sagde også at hvis hun gjorde det igen, så skulle han sige stop og hvis hun blev ved så skulle han få fat i en voksen - altså min eller hans moster eller hvem der nu er i nærheden. Han sagde også ja at det skulle han nok, og at de nok skulle lade være med det mere.

Jeg ved ikke om jeg er lidt sippet, men jeg blev altså bare meget chokeret!

Er det mig der er helt forkert på den eller hvad?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2015

FrkGranger

Cassiopeia skriver:

Min dreng er lige blevet 4 år i sidste uge, han har en kusine som blev 5 år sidste måned. Jeg har så et spørgsmål omkring det at de leger læge ...

Fætter og kusine leger sammen i dag og de leger læge, jeg fanger så min niece med hånden nede i min drengs bukser... Jeg bliver meget chokeret, og siger at det skal de straks holde op med. Jeg ved godt at børn er nysgerrige, men altså ja...! 

Senere her til aften da jeg børstede tænder på min dreng, snakkede jeg med ham om det. Jeg fortalte ham, at de ikke skal stikke hænderne i bukserne på hinanden når de leger læge, han spurgte mig "hvorfor" og det eneste svar jeg kunne komme på var "fordi det vil jeg ikke have". Var det et forkert svar? hvad ellers skulle jeg sige?? Jeg sagde også at hvis hun gjorde det igen, så skulle han sige stop og hvis hun blev ved så skulle han få fat i en voksen - altså min eller hans moster eller hvem der nu er i nærheden. Han sagde også ja at det skulle han nok, og at de nok skulle lade være med det mere.

Jeg mener det er dig der er forkert på den...

Det er en del af deres udvikling og du sætter begrænsninger ved at sige de ikke må det...

Så hvis det en anden gang ikke ser ud til nogen lider over last vil jeg lader dem gøre det...

Anmeld

22. februar 2015

esioul

Cassiopeia skriver:

Lad dem udforske. De tillægger det ikke noget seksuelt, de har bare fundet af af at det føles dejligt.  Du må endelig ikke gøre det til noget forkert... 

Anmeld

22. februar 2015

sne190810

Jeg ved ikke om du har handlet forkert, du har været påvirket af chokket som du har fået dig, som selvfølgelig har sat præg på din handling. 
Jeg vil hellere lade nogle andre kloge hoveder, give dig svar på det ...

.. Jeg ville blot tilføje at jeg også har leget læge/pilleleg med min fætter, der er et år i mellem os. Jeg kan huske det meget lidt, men det var trygt fordi det netop 'bare' var min fætter. 
Jeg har også leget familie med min bedste veninde (er stadig bedste veninder den dag idag), hvor vi lå nøgne sammen under min dyne osv. Kan ikke huske det hele, men i glimt.
Det er aldrig blevet kommenteret af nogle, andet end min mor her et par årtier efter som griner og kan finde på at spørge om jeg kan huske det  For det kan hun - så tror at det er noget der sætter spor hos forældrerne, på en underlig men sjov måde. For selvfølgelig er det grænseoverskridende, at ens barn vokser og bliver nysgerrig på sådan nogle punkter. 

Anmeld

22. februar 2015

Cassiopeia

okay, jeg tænker bare er det ikke tideligt? troede først de var omkring 7-8 år eller ældre for de sådan blev meget nysgerrige på det emne.

Ved godt de kikker på hinanden osv. nu og siger ord som tissemand, tissekone, numse osv. nede i børnehaven og det har jeg som heller ikke noget imod, men ligefrem at stikke hænderne ned i hinadens bukser, er det ikke at gå lidt for langt?

Anmeld

22. februar 2015

sandramor

Cassiopeia skriver:

Ved ikke om du er sippet men sys måske du overreagere en del  det er jo ganske almindelig opførsel de udviser... Det er en del af deres udvikling at undersøge hinanden og røre ved hinanden.... Det er der ikke noget forkert i...... 

Jeg synes egentlig ikke du skal gøre så meget hvis det eneste de gør er at røre hinanden.... Lad dem være men hold diskret øje med dem..... Men som sagt det er altså ganske normal opførsel og nej hvis du siger til ham at han ikke må så må du i det mindste give ham et svar han kan bruge til noget eller forstå.... Men måske du svarer som du gør fordi det egentlig ikke er decideret forkert men bare dig der sys det er forkert og iiiiuuuu... Og så er det selvfølgelig svært at give drengen et ordentlig svar 

men som sagt slå kold vand i blodet.... Det er ganske harmløst den leg de leger 

Anmeld

22. februar 2015

mor88

Cassiopeia skriver:

Jeg synes du overreagerede, og jeg synes absolut ikke det er ok at du reagerede på den måde, da der nu er to små børn der føler sig MEGET forkert. Nok specielt den stakkels pige. De forbinder ikke tissemænd og tissekoner med det samme som os voksne gør, og når man ikke har en tissemand selv og er 4(!) år, er det kun nysgerrighed der gør at børn agerer således.

Jeg synes at du skal sætte dig ned sammen med de to børn og forklare dem hvad der er ok og ikke, og derudover synes jeg at du skal forklare dem at det ikke var ok at du reagerede på dem måde.

Du kunne læse denne artikel:  http://altomboern.dk/artikel/born-og-seksualitet

Anmeld

22. februar 2015

esioul

Cassiopeia skriver:

okay, jeg tænker bare er det ikke tideligt? troede først de var omkring 7-8 år eller ældre for de sådan blev meget nysgerrige på det emne.

Ved godt de kikker på hinanden osv. nu og siger ord som tissemand, tissekone, numse osv. nede i børnehaven og det har jeg som heller ikke noget imod, men ligefrem at stikke hænderne ned i hinadens bukser, er det ikke at gå lidt for langt?

Normalt” 3-7 år:

Stimulerer sig selv/onanerer

Undersøger, kigger på og piller ved andres kroppe

Viser sig frem for hinanden

Barnet bliver tiltagende bevidst om, at numselege er ”private”

Leger rollelege med ”seksuelle” elementer med jævnaldrende

Undersøger kønsidentitet (Mor har en tissekone, det har jeg også&hellip

Kan prøve at putte ting ind i hinanden (fingre, tusser, glaskugler, bær &hellip

Kopierede lige noget materiale vi fik i undervisningen om køn og seksualitet

Anmeld

22. februar 2015

Cassiopeia

sandramor skriver:

Ved ikke om du er sippet men sys måske du overreagere en del  det er jo ganske almindelig opførsel de udviser... Det er en del af deres udvikling at undersøge hinanden og røre ved hinanden.... Det er der ikke noget forkert i...... 

Jeg synes egentlig ikke du skal gøre så meget hvis det eneste de gør er at røre hinanden.... Lad dem være men hold diskret øje med dem..... Men som sagt det er altså ganske normal opførsel og nej hvis du siger til ham at han ikke må så må du i det mindste give ham et svar han kan bruge til noget eller forstå.... Men måske du svarer som du gør fordi det egentlig ikke er decideret forkert men bare dig der sys det er forkert og iiiiuuuu... Og så er det selvfølgelig svært at give drengen et ordentlig svar 

men som sagt slå kold vand i blodet.... Det er ganske harmløst den leg de leger 

Okay, jeg må slå lidt koldt vand i blodet  

Så må det vise sig hvad der sker næste gang de leger læge  

Anmeld

22. februar 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Cassiopeia skriver:

Okay, jeg må slå lidt koldt vand i blodet  

Så må det vise sig hvad der sker næste gang de leger læge  

Det gør de måske ikke igen, hvis du ikke får snakket med dem om, at din reaktion var forkert. Du er nødt til at tage det op, så ingen af dem skammer sig over helt naturlig nysgerrighed. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.