Cassiopeia skriver:
Min dreng er lige blevet 4 år i sidste uge, han har en kusine som blev 5 år sidste måned. Jeg har så et spørgsmål omkring det at de leger læge
...
Fætter og kusine leger sammen i dag og de leger læge, jeg fanger så min niece med hånden nede i min drengs bukser... Jeg bliver meget chokeret, og siger at det skal de straks holde op med. Jeg ved godt at børn er nysgerrige, men altså ja...! 
Senere her til aften da jeg børstede tænder på min dreng, snakkede jeg med ham om det. Jeg fortalte ham, at de ikke skal stikke hænderne i bukserne på hinanden når de leger læge, han spurgte mig "hvorfor" og det eneste svar jeg kunne komme på var "fordi det vil jeg ikke have". Var det et forkert svar? hvad ellers skulle jeg sige?? Jeg sagde også at hvis hun gjorde det igen, så skulle han sige stop og hvis hun blev ved så skulle han få fat i en voksen - altså min eller hans moster eller hvem der nu er i nærheden. Han sagde også ja at det skulle han nok, og at de nok skulle lade være med det mere.
Jeg ved ikke om jeg er lidt sippet, men jeg blev altså bare meget chokeret!
Er det mig der er helt forkert på den eller hvad?? 
Ja du er forkert på den, men jeg forstår dig alligevel godt. Du har fået et chok over noget, og du har reageret efter det, for hurtigt ja, men jeg tror alle reagere forkert/for hurtigt på nogle ting, og så kommer man til at sige det forkerte eller noget helt andet end det man tænkte på.. Det har du så gjort her, og det vil gøre at din dreng tror at han har gjort noget slemt, hvilket han jo ikke har, for han ser det jo ikke som slemt, men som noget han ikke kender til.
Så sæt dig ned med ham og sig at du sagde noget forkert, men forklar ham at hvis han ikke kan li det, skal han sige stop.
Det er jo det samme som hvis de løb nøgne rundt i haven/stranden.. De udforsker alle de nye ting som de ser.
Det med at snak, du siger at din søster skal snakke med sin datter om det, og det kan jeg give dig ret i, men jeg vil sige at det burde være dig der forklare begge børn hvorfor du reagerede på den måde. Det var dig der sagde holde op, men du gav dem ikke en forklaring der, og pigen tror jo at du mener at hun har gjort noget forkert...
Din søster var der, hvordan reagerede hun? var hun mere afslappet omkring det?