kusine og fætter leger læge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2015

mor88

Cassiopeia skriver:

Tak for artiklen, den var god at læse!  

Det var så lidt

Jeg kan godt sætte mig ind i, at det må være chokerende at træde ind i sådan en episode, og havde det været et ældre barn eller endda en voksen, der gjorde det, så er det absolut forkert/strafbart! Men når de er så små, har hjernen ikke udviklet sig til at tænke i de baner, og derfor ser de intet forkert i det de gør. 

Min pige har også fortalt at hun har set tissemænd i børnehaven, og det er selvfølgelig mærkeligt at høre på som voksen, for jeg har absolut ikke lyst til at hun skal gå rundt og kigge på tissemænd, men jeg ved at det kun er treårige drenge, og derfor er det jo et eller andet sted ok, at de ser hinandens (helst skjulte) dele, så længe det er noget der foregår små børn imellem samt at der er pædagoger til stede. De lærer jo en masse om sig selv og andre mennesker på den måde

Det vi prøver at lære vores datter er at man skal passe på sin tissekone og numse, at det er hendes egen, og at det ikke er ok at gå nøgen rundt eller tage tøjet af når der er andre end mor, far eller pædagogerne til stede. Det håber jeg er nok til at hun lærer at passe på sin krop.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2015

Cassiopeia

mor88 skriver:

Det var så lidt

Jeg kan godt sætte mig ind i, at det må være chokerende at træde ind i sådan en episode, og havde det været et ældre barn eller endda en voksen, der gjorde det, så er det absolut forkert/strafbart! Men når de er så små, har hjernen ikke udviklet sig til at tænke i de baner, og derfor ser de intet forkert i det de gør. 

Min pige har også fortalt at hun har set tissemænd i børnehaven, og det er selvfølgelig mærkeligt at høre på som voksen, for jeg har absolut ikke lyst til at hun skal gå rundt og kigge på tissemænd, men jeg ved at det kun er treårige drenge, og derfor er det jo et eller andet sted ok, at de ser hinandens (helst skjulte) dele, så længe det er noget der foregår små børn imellem samt at der er pædagoger til stede. De lærer jo en masse om sig selv og andre mennesker på den måde

Det vi prøver at lære vores datter er at man skal passe på sin tissekone og numse, at det er hendes egen, og at det ikke er ok at gå nøgen rundt eller tage tøjet af når der er andre end mor, far eller pædagogerne til stede. Det håber jeg er nok til at hun lærer at passe på sin krop.

Ja lige præcis, man bliver altså chokeret  naturligt eller ej  

Han er jo mit første barn, så det er noget helt nyt for mig. Men nu er jeg da mere forberedt til når de to yngre søskende kommer i den alder 

Ja, man vil jo gerne gøre det bedste for sine børn  Det var hvertfald en god artikel, syntes den svarede på mange af mine spørgsmål! 

Anmeld

22. februar 2015

modesty

Cassiopeia skriver:

Min dreng er lige blevet 4 år i sidste uge, han har en kusine som blev 5 år sidste måned. Jeg har så et spørgsmål omkring det at de leger læge ...

Fætter og kusine leger sammen i dag og de leger læge, jeg fanger så min niece med hånden nede i min drengs bukser... Jeg bliver meget chokeret, og siger at det skal de straks holde op med. Jeg ved godt at børn er nysgerrige, men altså ja...! 

Senere her til aften da jeg børstede tænder på min dreng, snakkede jeg med ham om det. Jeg fortalte ham, at de ikke skal stikke hænderne i bukserne på hinanden når de leger læge, han spurgte mig "hvorfor" og det eneste svar jeg kunne komme på var "fordi det vil jeg ikke have". Var det et forkert svar? hvad ellers skulle jeg sige?? Jeg sagde også at hvis hun gjorde det igen, så skulle han sige stop og hvis hun blev ved så skulle han få fat i en voksen - altså min eller hans moster eller hvem der nu er i nærheden. Han sagde også ja at det skulle han nok, og at de nok skulle lade være med det mere.

Jeg ved ikke om jeg er lidt sippet, men jeg blev altså bare meget chokeret!

Er det mig der er helt forkert på den eller hvad?? 

Jeg synes at det lyder som en helt sund og normal leg for børn på det aldersniveau. Jeg ville sige sådan her: "så længe det er rart og sjovt for jer begge to, er det helt fint. Hvis der er en af jer der ikke synes det er rart, så skal legen stoppe." Og så ellers blande dig helt udenom.

Anmeld

22. februar 2015

God-mor

Cassiopeia skriver:

Min dreng er lige blevet 4 år i sidste uge, han har en kusine som blev 5 år sidste måned. Jeg har så et spørgsmål omkring det at de leger læge ...

Fætter og kusine leger sammen i dag og de leger læge, jeg fanger så min niece med hånden nede i min drengs bukser... Jeg bliver meget chokeret, og siger at det skal de straks holde op med. Jeg ved godt at børn er nysgerrige, men altså ja...! 

Senere her til aften da jeg børstede tænder på min dreng, snakkede jeg med ham om det. Jeg fortalte ham, at de ikke skal stikke hænderne i bukserne på hinanden når de leger læge, han spurgte mig "hvorfor" og det eneste svar jeg kunne komme på var "fordi det vil jeg ikke have". Var det et forkert svar? hvad ellers skulle jeg sige?? Jeg sagde også at hvis hun gjorde det igen, så skulle han sige stop og hvis hun blev ved så skulle han få fat i en voksen - altså min eller hans moster eller hvem der nu er i nærheden. Han sagde også ja at det skulle han nok, og at de nok skulle lade være med det mere.

Det er helt normalt i den alder, og som du selv har skrevet, så vil det være en god ide at snakke med din søn omkring det igen, så han ikke forbinder det de lavede med noget forkert. Men jeg tror faktisk selv, at jeg ville panikke lidt, og også reagere impulsivt, hvis ikke jeg var sikker på om dette var normalt. Du er ingen dårlig mor, og tror mange havde reageret som dig. Bare i snakker om det igen og du får forklaret sønnen, at  mor var lidt for hurtig på aftrækkeren

Anmeld

22. februar 2015

modesty

mor88 skriver:

Det var så lidt

Hvorfor er det ikke OK at tage tøjet af sammen med jævnaldrende børn?

Anmeld

22. februar 2015

mor88

Hvorfor er det ikke OK at tage tøjet af sammen med jævnaldrende børn?

Så misforstår du mig eller har jeg ikke forklaret mig særlig godt det er selvfølgelig ok

Det jeg prøvede på at forklare var at vi prøver at lære hende at det ikke er ok at tage tøjet af for andre voksne end mor, far, pædagogerne i BH eller andre hun har tillid til(f.eks hvis hun overnatter hos mormor er det selvfølgelig også ok). Ved ikke om du forstår mig? Det er heller ikke så direkte vi lærer hende det, det er ikke noget vi går og snakker om til dagligt, men vi prøver at lære hende at værne om sin krop

Vi har f.eks. et vennepar med en jævnaldrende datter, og hun går ALTID nøgen rundt. Vi kan nærmest ikke besøge dem hvor hun har tøj på, og det synes jeg ikke er ok. Både fordi hun sidder alle steder, sofa, stole osv med sin bare numse, men også fordi jeg ser det som forældrenes ansvar at sætte grænser for vores børn, hvilket også omfatter hvornår det er ok at være nøgen. Vi har endda haft dem på besøg i vores hjem samtidig med at min far var på besøg hvor hun så smider alt tøjet. Det synes jeg bestemt ikke er ok.

Normale mennesker ser jo ikke noget seksuelt i et barn, men man ved aldrig, når man ikke lærer børnene hvad der er rigtigt og forkert. Så derfor må man lære sine børn at passe på sig selv(hvilket vores vennepar absolut ikke gør)

Anmeld

22. februar 2015

TNBC

Cassiopeia skriver:

Ja du er forkert på den, men jeg forstår dig alligevel godt. Du har fået et chok over noget, og du har reageret efter det, for hurtigt ja, men jeg tror alle reagere forkert/for hurtigt på nogle ting, og så kommer man til at sige det forkerte eller noget helt andet end det man tænkte på.. Det har du så gjort her, og det vil gøre at din dreng tror at han har gjort noget slemt, hvilket han jo ikke har, for han ser det jo ikke som slemt, men som noget han ikke kender til.

Så sæt dig ned med ham og sig at du sagde noget forkert, men forklar ham at hvis han ikke kan li det, skal han sige stop.
Det er jo det samme som hvis de løb nøgne rundt i haven/stranden.. De udforsker alle de nye ting som de ser.

Det med at snak, du siger at din søster skal snakke med sin datter om det, og det kan jeg give dig ret i, men jeg vil sige at det burde være dig der forklare begge børn hvorfor du reagerede på den måde. Det var dig der sagde holde op, men du gav dem ikke en forklaring der, og pigen tror jo at du mener at hun har gjort noget forkert...

Din søster var der, hvordan reagerede hun? var hun mere afslappet omkring det?

Anmeld

22. februar 2015

TNBC

mor88 skriver:

Så misforstår du mig eller har jeg ikke forklaret mig særlig godt det er selvfølgelig ok

Det jeg prøvede på at forklare var at vi prøver at lære hende at det ikke er ok at tage tøjet af for andre voksne end mor, far, pædagogerne i BH eller andre hun har tillid til(f.eks hvis hun overnatter hos mormor er det selvfølgelig også ok). Ved ikke om du forstår mig? Det er heller ikke så direkte vi lærer hende det, det er ikke noget vi går og snakker om til dagligt, men vi prøver at lære hende at værne om sin krop

Vi har f.eks. et vennepar med en jævnaldrende datter, og hun går ALTID nøgen rundt. Vi kan nærmest ikke besøge dem hvor hun har tøj på, og det synes jeg ikke er ok. Både fordi hun sidder alle steder, sofa, stole osv med sin bare numse, men også fordi jeg ser det som forældrenes ansvar at sætte grænser for vores børn, hvilket også omfatter hvornår det er ok at være nøgen. Vi har endda haft dem på besøg i vores hjem samtidig med at min far var på besøg hvor hun så smider alt tøjet. Det synes jeg bestemt ikke er ok.

Normale mennesker ser jo ikke noget seksuelt i et barn, men man ved aldrig, når man ikke lærer børnene hvad der er rigtigt og forkert. Så derfor må man lære sine børn at passe på sig selv(hvilket vores vennepar absolut ikke gør)

Selvfølgelig skal børn ikke gå rundt og smide tøjet, men altså der med jeres vennepar, du kan jo ikke bestemme om hun har tøj på i sit eget hjem, det er deres regler. Ja, synes måske godt at de kunne sørge for at hun har tøj på når der er gæster, men når hun selv tager det... Her når den store har været i bad, kan han da også løbe nøgen rundt og kravle op i møblerne, ser jeg intet galt i, der er jo ikke noget forkert i det han gør. og det er der heller ikke det den pige gør.

Men hvorfor sagde i ikke noget til dem, da hun smed tøjet i JERES hjem? Hun må da lære forskel om hvor hun er henne.

Hvornår er det i dine øjne, ok at være nøgen for et barn? Og hvor går grænsen til at de kan gå nøgen rundt? (F.eks i eget hjem)?? Spørg bare fordi jeg er nysgerrig.

Anmeld

22. februar 2015

modesty

mor88 skriver:

Ja, jeg misforstod dig. 

Derudover vil jeg sige at jeg bestemt ikke synes det er forkert at et barn er nøgent i sit eget hjem, heller ikke når der er gæster. Synes du også at det er forkert at børn er nøgne på stranden? Det med at hun smider tøjet hjemme hos jer mens der er besøg af morfar er nok lige en tand over grænsen, det giver jeg dig ret i. Men jeg tænker at hendes "regel" måske er at man smider aldrig tøjet når mor og far ikke er der?

Anmeld

22. februar 2015

Cassiopeia

Yurie skriver:

Ja du er forkert på den, men jeg forstår dig alligevel godt. Du har fået et chok over noget, og du har reageret efter det, for hurtigt ja, men jeg tror alle reagere forkert/for hurtigt på nogle ting, og så kommer man til at sige det forkerte eller noget helt andet end det man tænkte på.. Det har du så gjort her, og det vil gøre at din dreng tror at han har gjort noget slemt, hvilket han jo ikke har, for han ser det jo ikke som slemt, men som noget han ikke kender til.

Så sæt dig ned med ham og sig at du sagde noget forkert, men forklar ham at hvis han ikke kan li det, skal han sige stop.
Det er jo det samme som hvis de løb nøgne rundt i haven/stranden.. De udforsker alle de nye ting som de ser.

Det med at snak, du siger at din søster skal snakke med sin datter om det, og det kan jeg give dig ret i, men jeg vil sige at det burde være dig der forklare begge børn hvorfor du reagerede på den måde. Det var dig der sagde holde op, men du gav dem ikke en forklaring der, og pigen tror jo at du mener at hun har gjort noget forkert...

Din søster var der, hvordan reagerede hun? var hun mere afslappet omkring det?

Det bliver svært for mig at tage den snak med begge børn. Bare det at skal snakke med min dreng om det, syntes jeg er underligt og også lidt grænseoverskridende for mig. Men det du siger vil jeg da tage i betragning, for min søsters datter skal selvfølgelig heller ikke føle sig forkert, pga. sin skøre moster.

Min søster blev også chokeret, men sagde intet, da jeg var den første til at sige noget. Efter jeg bad dem stoppe, spurgte jeg ungerne, om de ville med op i stuen og se en tegnefilm, og det ville de godt. De virkede hverken kede eller forvirrede, de grinede bare begge to efterfølgende, da jeg bed dem holde op.

Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad min søsters mening omkring det er, vi snakkede ikke videre om det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.