Carina:-) skriver:
Nu ved jeg ikke hvor meget du tror at politikere tjener!
Men en statsminister lønning ligger pt. omkring 1,5 million årligt.
Der er 179 medlemmer af folketinget.
Et menig medlem tjerner omkring 740000 årligt.
Dertil kommer naturligvis pension, og div tilskud.
Det vil allerhøjest løbe op i én kvart milliard.
Altså ganske langt op til 50 milliarder.
Og skal vi endelig være retfærdige så arbejder de trods alt for deres løn - det andet er snyd og bedrag af penge der skulle komme alle til gode og ikke bare en selv.
Jeg betaler jo også topskat selv om det kunne være enormt skønt at beholde de penge selv - men så kan jeg jo ikke samtidig forvente at jeg kan nyde alle samfundets goder hvis jeg bare vil have mere selv og så også lige forventer at andre betaler min del .
Det synes jeg også er en høj løn... men der er vi så bare forskellige.... pensionen synes jeg er alt for høj og de kan pensionere langt før "os andre" og få sygt mange penge efter kun 1 år på posten!! Der er da grotesk og mega uretfærdigt!!!:
Eftervederlag: Når et folketingsmedlem ryger ud af Folketinget pga. valg eller sygdom, får de et eftervederlag på 51.358 kr. om måneden i et-to år afhængigt af, hvor længe de har siddet i Folketinget. I det første år sker der ingen modregning for indtægter op til 134.596 kr. Derudover modregnes evt. indtægter, men der er ingen krav om, at ekspolitikeren skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Boligydelse: De folketingsmedlemmer som har bopæl langt væk Christiansborg, fx Fyn og Jylland, får ret til en særlig skattefri boliggodtgørelse på max 8.813,50 kroner.
Pensionsalder: Et enkelt år som medlem af Folketinget udløser retten til livslang politikerpension. Til forskel fra resten af befolkningen, der må vente til folkepensionsalderen, kan politikere få pension allerede fra efterlønsalderen. Hvis de blev medlem før 2007, modtager de altså pension, fra de er 60 år. Er de blevet medlem senere end 2007, så modtager de pension, fra de er 61 år.
Pensionens størrelse: Har man blot siddet en enkelt periode i Folketinget, så udløser det en politikerpension på 79.142 kr. om året. 20 år eller mere i Folketinget giver hele 347.008 kr. om året i politikerpension. Politikerpensionen bliver udbetalt, også selvom personen stadig arbejder og får løn eller modtager andre pensioner ved siden af.
Og hvis man et minister får man endnu mere, inkl. ministerens børn, der får børnepension!!!!
Hvis man fjernede og skruede ned for al den spil af penge (som det er i mine øjne!) Så tror jeg man fik lidt mere end en kvart million ud af det!
Ingen tvivl om at de skal have en god løn for deres arbejde! Meeeeen alt set andet der følger med af goder er sgu for meget..
men men men... det var heller ikke det det handlede om - det var jo sort Arbejde! Men der er vi så bare uenige! Fred være med det