Jeg forstår det ikke...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2014

MysteriousAngel

Ka+Ma=Be skriver:

MIN søn har en tablet. SIN EGEN tablet. Og det har han haft siden han var 1 år...

Det skammer jeg mig ikke over. Vi lever i en teknologisk verden som bevæger sig med lynets hast. Derudover er det fantastisk læring der er i sådan et apparat. Både ift. Finmotorik, men også indlæring, sans for rum/retning, koncentration, præcision, abstrakt tænkning, sammenhænge og meget mere. Der er lærerige spil, som lærer børn om ord, bogstaver, tal, farver - ja jeg kunne blive ved.

Min søn spiller brainwars. Og han forstår konceptet i retninger og at der med forskellige farver følger forskellige regler  ( eks. Når pilen er blå skal du føre fingeren samme vej som pilen viser, men hvis den er rød skal du føre fingeren den modsatte vej af hvad pilen viser). Han er utrolig hurtig og forstår at omstille sig.

Han lærer SÅ meget  og jeg er SÅ stolt af ham

Som med ALT andet så handler det om at dosere korrekt. Min søn forstår godt, at vi ikke spiller hver dag og hele tiden. Han spørger nogle gange efter den og så får han lov. Så kan han til gengæld også godt finde ud af at lægge den fra sig igen. 

Så ro på - en tablet er bare et stykke legetøj som så meget andet  én leg erstatter ikke en anden. Selvfølgelig skal børnene stadig kravle i træer, lege i sandkasser og lægge puslespil. Men om man lærer på en tablet, eller det hedder gameboy som i vores barndom... tja så tror jeg alligevel jeg  foretrækker tabletten.

og nej, man får ikke firkantede øjne

Men kunne han ikke lære om både farver og alt det andet UDEN en tablet? Det gjorde vi andre da ganske udmærket. Da jeg voksede op fandtes der heller ikke computere eller mobiltelefoner. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2014

MysteriousAngel

Rockertand skriver:

Jeg svarer kun dem, der er enige......

Hvorfor skulle en Ipad forhindre et barn i at være barn?

Hvad er forskellen i at se fjernsyn i 30 minutter og spille på Ipad i 30 minutter?

Vi har Ipads til børnene, og der er ufatteligt mange læringsspil, og den ældste har taget et kæmpespring i læseevne og lysten til at lære mere, siden Ipad'en kom i hus.

Jeg vil vove den påstand, at din holdning bunder i uvidenhed!

Jeg tror ikke den bunder i uvidenhed men mere at hun stiller sig kritisk til vores forbrug af elektroniske midler. 

Jeg må indrømme, at hos os, og dem jeg kender. Så snart en iPad kommer på bordet er man helt væk. Vi har præsenteret at komme på besøg hos folk og vores børn sad og gloede fordi legekammeraterne ikke lige så kunne lægge den fra sig. Simpelthen fordi de var midt i et spændende spil. 

Anmeld

27. december 2014

esiuol22

Jeg tror ikke børn er dummer i dag ind de var i gamle dage, men jeg tror børns viden i dag og i gamle dage er forskellig, derfor kan man sikkert også finde undersøgelser der er modstridende omkring intelligens ved børn.

Vi indretter os jo som mennesker i det samfund vi vokser op i, og det er jo i dag et samfund hvor man skal kunne bruge teknologi, og knap så meget brug for viden om at drive køer eller undersøge hegn for huller, hilsen en der har drevet kreatur og ville da ønske jeg stavede bedre i dag

Anmeld

28. december 2014

Pikku Myy

Ka+Ma=Be skriver:

MIN søn har en tablet. SIN EGEN tablet. Og det har han haft siden han var 1 år...

Det skammer jeg mig ikke over. Vi lever i en teknologisk verden som bevæger sig med lynets hast. Derudover er det fantastisk læring der er i sådan et apparat. Både ift. Finmotorik, men også indlæring, sans for rum/retning, koncentration, præcision, abstrakt tænkning, sammenhænge og meget mere. Der er lærerige spil, som lærer børn om ord, bogstaver, tal, farver - ja jeg kunne blive ved.

Min søn spiller brainwars. Og han forstår konceptet i retninger og at der med forskellige farver følger forskellige regler  ( eks. Når pilen er blå skal du føre fingeren samme vej som pilen viser, men hvis den er rød skal du føre fingeren den modsatte vej af hvad pilen viser). Han er utrolig hurtig og forstår at omstille sig.

Han lærer SÅ meget  og jeg er SÅ stolt af ham

Som med ALT andet så handler det om at dosere korrekt. Min søn forstår godt, at vi ikke spiller hver dag og hele tiden. Han spørger nogle gange efter den og så får han lov. Så kan han til gengæld også godt finde ud af at lægge den fra sig igen. 

Så ro på - en tablet er bare et stykke legetøj som så meget andet  én leg erstatter ikke en anden. Selvfølgelig skal børnene stadig kravle i træer, lege i sandkasser og lægge puslespil. Men om man lærer på en tablet, eller det hedder gameboy som i vores barndom... tja så tror jeg alligevel jeg  foretrækker tabletten.

og nej, man får ikke firkantede øjne

Lige lidt at tænke over: 4 grunde til at dit 3-5 årige barn ikke skal babysittes af din ipad. Ikke så meget rettet mod dit barns brug af tablet, men mere dine idéer om hvor meget de får ud af det

Anmeld

28. december 2014

Nystart

MysteriousAngel skriver:

Jeg tror ikke den bunder i uvidenhed men mere at hun stiller sig kritisk til vores forbrug af elektroniske midler. 

Jeg må indrømme, at hos os, og dem jeg kender. Så snart en iPad kommer på bordet er man helt væk. Vi har præsenteret at komme på besøg hos folk og vores børn sad og gloede fordi legekammeraterne ikke lige så kunne lægge den fra sig. Simpelthen fordi de var midt i et spændende spil. 

Den er vi desværre os blevet mødt med....

Visse i familien når ikke ind ad døren til feks fødselsdags eftermiddags kaffe inden ipad eller mobilen er fundet frem ved bordet til et 7 årige barn....

Der må jeg indrømme der står jeg helt af... Faktisk har det været så slemt blandt både voksne og børn at de har fået besked på at det er mobil/ipad frit ved vores bord når der bliver holdt noget...

En time eller to i andres selskab, både børn og voksne burde folk kunne overleve uden at skulle sidde med hovedet begravet og hørelsen blokeret 

Anmeld

28. december 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Pikku Myy skriver:

Lige lidt at tænke over: 4 grunde til at dit 3-5 årige barn ikke skal babysittes af din ipad. Ikke så meget rettet mod dit barns brug af tablet, men mere dine idéer om hvor meget de får ud af det

Men det gælder vel kun hvis barnet bruger det 24/7. 

Hvis forældrene styrer forbrugen af Ipad burde der jo ikke være noget problem. 

Anmeld

28. december 2014

Stumpen

Den er vi desværre os blevet mødt med....

Visse i familien når ikke ind ad døren til feks fødselsdags eftermiddags kaffe inden ipad eller mobilen er fundet frem ved bordet til et 7 årige barn....

Der må jeg indrømme der står jeg helt af... Faktisk har det været så slemt blandt både voksne og børn at de har fået besked på at det er mobil/ipad frit ved vores bord når der bliver holdt noget...

En time eller to i andres selskab, både børn og voksne burde folk kunne overleve uden at skulle sidde med hovedet begravet og hørelsen blokeret 

Jeg har også en nevø som slæber den og lader med og sætter sig med den med det samme - om det så er fødselsdag eller gløgg og æbleskivehygge.. Jeg kan godt se at han er ene dreng på 9 og de andre er piger på 8 og ned.. Men alligevel synes jeg virkelig det er forkert at den straks findes frem... Kan ikke forstå forældrene synes det er ok - nu er det ikke på min side af familien og mit forhold til dem er lidt skrøbelig, så har valgt ikke at sige noget, men mine børn fik ikke lov til det.. Og de gange de har fundet dem frem, hvor vi har haft gæster, så er de blevet gemt væk igen..

Anmeld

28. december 2014

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

Godmorgen de skønne kvinder! 

- Jeg ved ikke om jeg er den eneste som tænker sådan her, men hvad skal et lille barn med en iPad, iPhone og alt sådan noget? Børn skal vel være børn. Og ja ved godt at de fleste skoler bruger iPads idag, men af den grund behøves de ikke at få en iPad derhjemme. Selv i børnehaver har de fået iPads. Hvorfor skal børne sidde og få frikante øjne? Jeg forstår det virkelig ikke.  Ved godt der vil komme nogle irriterende kommentar men dem ignorere jeg. 

Forsat god dag ��

min søn bliver 7 om 14 dage og hele familien fik en tablet i julegave af Julemanden... 

vi har hentet Netflix og nogle spil ned på den så f.eks. når vi skal køre til familien nytårsaften kan han spille på den da det er en lang tur...

jeg ved at han også fik en mobil i julegave af sin farmor, men det er en doro med nødkald da hans far er syg og hvis sønnen så finder ham "sovende på gulvet" så kan han ringe til farmor... havde det ikke været pga. min eks' sygdom, så havde han heller ikke fået lov til at få sin egen mobil før senere...

Anmeld

28. december 2014

esiuol22

esiuol22 skriver:

Jeg tror ikke børn er dummer i dag ind de var i gamle dage, men jeg tror børns viden i dag og i gamle dage er forskellig, derfor kan man sikkert også finde undersøgelser der er modstridende omkring intelligens ved børn.

Vi indretter os jo som mennesker i det samfund vi vokser op i, og det er jo i dag et samfund hvor man skal kunne bruge teknologi, og knap så meget brug for viden om at drive køer eller undersøge hegn for huller, hilsen en der har drevet kreatur og ville da ønske jeg stavede bedre i dag

Og ja jeg syntes også børn skal lege, vi har ikke timer på men når jeg eller manden syntes at nu har hun spillet nok starter vi en anden aktivitet op, så holdningen er her at det skal ikke være en babysitter men jo er da enormt dejligt med den pause det giver i hverdagen, og man er sikret et toiletbesøg eller et bad helt for sig selv  så ja kan godt se problemet hvis der ikke bliver lavet andet i hjemmet.

Kører lidt teorien her hjemme at det meste er sundt, hvis det ikke udelukker andet, også omkring mad  for de finder altid et eller andet usundt ved fx æbler, så er også en blandet landhandel i køleskabet, det der bliver spist drukket mest af er øko men ellers er det forskelligt hvad der lige ryger i kurven.

Anmeld

28. december 2014

Ka+Ma=Be

Pikku Myy skriver:

Jeg tænker lige præcis, at den artikel  bekræfter det jeg forsøgte at skrive - nemlig at det ikke handler om selve teknologien, men måden den bruges

Emma er et glimrende eksempel på forældre der har parkeret deres barn med en tablet og overladt hende til sig selv. Børn SKAL ud og røre sig, lege med klodser, biler og barbie - men en tablet er, i min verden, et udemærket  supplement til læring

De lærer ikke udelukkende abstract tænkning, logik og problemløsning ved 3dimentionel leg men bør så absolut heller ikke få det udelukket fra den 2dimentionelle.

Jeg bruger også tablets i min genoptræning af ældre mennesker, som har mistet mange af de kognitive funktioner, man udvikler i barndommen. Af den simple grund, at funktionerne ikke bliver vedligeholdt. Det har faktisk fungeret rigtig godt

Håber det gav mening  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.