Jeg forstår det ikke...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2014

Hønsemor

Anonym skriver:

Godmorgen de skønne kvinder! 

- Jeg ved ikke om jeg er den eneste som tænker sådan her, men hvad skal et lille barn med en iPad, iPhone og alt sådan noget? Børn skal vel være børn. Og ja ved godt at de fleste skoler bruger iPads idag, men af den grund behøves de ikke at få en iPad derhjemme. Selv i børnehaver har de fået iPads. Hvorfor skal børne sidde og få frikante øjne? Jeg forstår det virkelig ikke.  Ved godt der vil komme nogle irriterende kommentar men dem ignorere jeg. 

Forsat god dag ��

Vores 4-årige søn har lige fået en lexibook tablet junior 2 i julegave, altså ikke en ipad eller dyr samsung tablet mv. men en tablet udviklet til børn  

Jeg er enig i at børn til dels ikke bare skal have en ipad mv. bare fordi alle andre har. Man skal som forælder se et formål og herhjemme er formålet at vores søn skal bevare sin nysgerrighed for at lære, men at det skal være via leg og i hans tempo/interesse  da han i øvrigt fik den juleaften, sagde han selv den lige skulle have strøm inden han kunne lege med den og han derfor ikke ville pakke op, i stedet legede han med lillebrors doktorlægesæt og sin egen dusty helikopter 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2014

sne190810

Røverdatter skriver:

Der er vel forskel på børn og voksne? Voksne har en voksen og moden tilgang (forhåbentligt) til teknologien - børn har intet begreb, men gør hvad de får lov til - så længe som de får lov til. Der må og skal være begrænsning hvis de også skal indgå i sociale sammenhænge, Uden teknologi som altoverskyggende genstand.

Derudover vil jeg sige til hele tråden, at jeg personligt ikke tror på at børn har godt af at sidde for meget med iPad. Jeg har ingen selv og er i gang med at finde en ny telefon, som ikke er en smartphone. Bryder mig ikke om den drejning vores kultur (og omgang med hinanden) har fået efter vi har fået denne nye teknologi. 

Nyere forskning viser også svækket intelligens hos børn der har omgang med for meget moderne teknologi. Børn som ikke får lov at skabe med deres hænder, men som bare må sidde og finde brikkerne til puslespillet på iPaden.

Der er stadigvæk brug for at børn bevares i deres socialitet, som den også var førhen.

Det må og skal vi ikke lukke øjnene for som forældre. Den der "men sådan er udviklingen jo" - den holder ikke - vi er medskabere af vores samfunds udvikling. Læg ikke ansvaret over på "udviklingen" - for vi er selv udviklingen . Det er vores ansvar... ikke teknologien. Det er os der støtter den... (nu blev jeg igen politisk anlagt, men har simpelthen svært ved folks ligegyldigheds følelse overfor teknologiens dårlige sider)...

Ikke en decideret forksningsartikel, men den belyser lidt det du skriver samt vigtigheden i at huske at lege, som man gjorde i "gamle dage" så at måtte sige. 

http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/personlig-udvikling/leg-er-livsvigtigt&

Er med på tablets kan gøre meget, men der er visse essentielle ting som man simpelthen ikke kan lære via teknologi. 

Anmeld

27. december 2014

PST

Anonym skriver:

- Jeg ved ikke om jeg er den eneste som tænker sådan her, men hvad skal et lille barn med en iPad, iPhone og alt sådan noget? Børn skal vel være børn. Og ja ved godt at de fleste skoler bruger iPads idag, men af den grund behøves de ikke at få en iPad derhjemme. Selv i børnehaver har de fået iPads. Hvorfor skal børne sidde og få frikante øjne? Jeg forstår det virkelig ikke.  Ved godt der vil komme nogle irriterende kommentar men dem ignorere jeg. 

Forsat god dag ��

Tænker som dig !!!

Anmeld

27. december 2014

Pikku Myy

Jeg har lige haft en samtale med min søster, der passer godt ind i denne kontekst. Hun er folkeskolelærer, og hun fortalte at man nogle gange bruger tablets til børn, der trænger til lige at sidde og koble lidt af i frikvarteret.

Egentlig er jeg ikke en der synes alt var bedst som det var den gang jeg selv var barn, men den gang jeg var barn kunne vi altså godt koble af uden at skulle aktiveres imens ...

Så jeg sagde at jeg mente at et af de bedste steder at få ro i hovedet på, var udenfor. Men det mente hun bestemt ikke. Hun mente at man skulle ud fordi man har brug for at røre sig i den friske luft, men at det faktisk var meget svært for børnene at få ro på udenfor fordi der skete så mange ting de skulle være opmærksomme på.

Så børn i dag kan ikke finde ud af at abstrahere fra alle de ting der sker omkring dem uden at få et andet input istedet (i dette tilfælde fra tabletten) . Det vil sige at børn af den moderne verden aldrig bare tuller rundt og tænker på ingenting. Pludseligt er det ikke så underligt at børn i dag får stress. Det gjorde man altså ikke bare den gang jeg var barn. Så var der alligevel noget der fungerede bedre den gang. Men jeg tror ikke tablets er problemet - jeg tror de er et symptom ...

Anmeld

27. december 2014

Mor til Ella

Anonym skriver:

Forsat god dag ��

Min datter er knap 3 år...

hun elsker vores iPad

Når hun kommer hjem fra en dag i VS hvor hun har været på hele dagen, kobler hun lige af ved at sidde enten at spille på ramasjang eller lignende, eller ser lille nørd på youtube.

Vi får ALTID af vide uanset hvor vi er at Ella er fantastisk til at lege med andre børn og kan også lege med dig selv i timevis, at hun har en fantastisk fantasi og alle vil være med i hendes leg..

jeg eg synes bestemt det er lærigt, og det ene behøver altså ikke udelukke det andet.

men hun får ikke sin egen Og fatter ikke hvorfor børn skal have en iPhone spm mobil, det er sygt mange penge at forvente ens børn skal passe på...

Anmeld

27. december 2014

l.kjoeller

Min datter på 2 får lov at  bruge i pad ind i mellem i kort tid af gangen.  Hun har lært  meget om musik den vej igennem.  Navne på kunstnere instrumenter  lyde mm. Jeg lader det dog ikke erstatte anden leg.  Men hun kobler af på samme måde som jeg ved det. 

Anmeld

27. december 2014

Ka+Ma=Be

MIN søn har en tablet. SIN EGEN tablet. Og det har han haft siden han var 1 år...

Det skammer jeg mig ikke over. Vi lever i en teknologisk verden som bevæger sig med lynets hast. Derudover er det fantastisk læring der er i sådan et apparat. Både ift. Finmotorik, men også indlæring, sans for rum/retning, koncentration, præcision, abstrakt tænkning, sammenhænge og meget mere. Der er lærerige spil, som lærer børn om ord, bogstaver, tal, farver - ja jeg kunne blive ved.

Min søn spiller brainwars. Og han forstår konceptet i retninger og at der med forskellige farver følger forskellige regler  ( eks. Når pilen er blå skal du føre fingeren samme vej som pilen viser, men hvis den er rød skal du føre fingeren den modsatte vej af hvad pilen viser). Han er utrolig hurtig og forstår at omstille sig.

Han lærer SÅ meget  og jeg er SÅ stolt af ham

Som med ALT andet så handler det om at dosere korrekt. Min søn forstår godt, at vi ikke spiller hver dag og hele tiden. Han spørger nogle gange efter den og så får han lov. Så kan han til gengæld også godt finde ud af at lægge den fra sig igen. 

Så ro på - en tablet er bare et stykke legetøj som så meget andet  én leg erstatter ikke en anden. Selvfølgelig skal børnene stadig kravle i træer, lege i sandkasser og lægge puslespil. Men om man lærer på en tablet, eller det hedder gameboy som i vores barndom... tja så tror jeg alligevel jeg  foretrækker tabletten.

og nej, man får ikke firkantede øjne

Anmeld

27. december 2014

MysteriousAngel

SandraXOXO skriver:

En der er lidt småsur over ikke at finde en iPad under juletræet i år?  

Konstruktiv kommentar.  Så din holdning er, at hvis man stiller sig kritisk til noget så er det fordi man synes man er blevet forfordelt? Hmm.. 

Anmeld

27. december 2014

MysteriousAngel

Anonym skriver:

Forsat god dag ��

Enig. 

Vores datter på 2 er lige blevet introduceret for bamse. Indtil for en måneds tid siden anede hun ikke hvad fjernsynet kunne vise. Ej heller har hun vist interesse, vi havde mange sanglege, bøger og legetøj som hun kunne lege med og det var fint. Derudover har vi også tid på både fjernsyn, tablet og hvad de ellers har. Når vennerne er på besøg er det leg og hverken fjernsyn eller andet elektronisk. Simpelthen fordi jeg ikke synes at de skal sumpe foran sådan noget. 

Så vores yngste på 2 har ikke en tablet. Og får det helt sikkert ikke før om år. Hvis en skulle give hende den, hvilket jeg ikke tror da alle kender vores holdninger, så ville den simpelthen blive returneret. 

Anmeld

27. december 2014

MysteriousAngel

SandraXOXO skriver:

Moral er godt og dobbelt moral er dobbelt så godt. Du må gerne bruge ipad og har oven i købet brug for to, men børn må ikke. Sjovt  

Der er vel klar forskel på voksne og børn? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.