Vold/overfald/chikane - Blander du dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2014

S*DD

MorDk skriver:

Blander du dig, hvis du ser et overfald? Stopper du det? Ringer du til politiet? Spørger du indtil offeret efterfølgende? Eller er du sådan en svagpisser som kigger den anden vej? Jeg sidder og ser Go' morgen Danmark og jeg er ærligt talt dybt rystet over, at der findes SÅ mange "svagpissere" i det her samfund! Tag jer dog sammen og hjælp jeres medmennesker.

Svagpissere er nok lige voldsom sagt. Der er mange måder at hjælpe på. 

Der frarådes at man blander sig, hvis der er chance for at det kan blive værre eller det kan gå ud over en selv. 

Jeg vil ringe til politiet, og så observere grundigt, så jeg kan give en god vidneforklaring bagefter, som kan hjælpe offeret. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2014

namaha

Jeg ville aldrig blande mig, for som en anden skrev ved man aldrig hvad personen gemmer i tøjet 

jeg ville ringe til politiet og søge til ofret efter.

Men er 100% sikker på min mand ville tage affære, han ville ikke bare kunne stå på sidelinjen, han er ikke bange for om de gemmer noget.

så forskellige er vi, og ville ikke turde at sætte min liv på spil

Du skal  heller ikke springe i vandet for at redde en som er ved at drukne hvis du ikke selv kan svømme.

Anmeld

8. december 2014

Misser1989

Hej 

Da jeg var 14, sad jeg og ventede på bus stationen og ventede på bybussen. Jeg ventede alene.  Mens jeg sad og ventede så jeg to mænd på den anden side af vejen, så en kniv og så, så jeg at den ene mand sank sammen. Så gik manden med kniven over mod der hvor jeg sad, hvor han godt 10 meter inden mødtes med en kvinde. Så kom bussen, jeg hoppede ind i den. Og kørte hjem og brød sammen over for min mor, som sammen med min far kontaktede politiet. Fandt så efterfølgende ud af at manden med kniven gik ind i en bus, hvor en anden mand blev stukket. Hvor passagerne i bussen holdte manden til politiet kom. In? gen kom alvorligt til skade. 

Men jeg har da tænkt på oplevelsen mange gange siden, hvorfor gjorde jeg ikke noget? Er ret sikker på at jeg ville have handlet anderledes i dag, 11 år senere. Men man ved det jo ikke før man står i situationen, hvordan man handler? Hvis jeg nogensinde skulle stå i en situation hvor der er behov for at jeg handler, håber jeg at jeg gør! Men igen, ens egen sikkerhed skal bestemt være i orden! Ville aldrig blande mig, så jeg selv var i fare, ikke når jeg har to børn! Og dog?! Man ved det jo ikke 

Jeg VAR en svagpisser, der kun tænkte på at komme væk - men var jo kun et barn 

Anmeld

8. december 2014

Ellie79

MorDk skriver:

Blander du dig, hvis du ser et overfald? Stopper du det? Ringer du til politiet? Spørger du indtil offeret efterfølgende? Eller er du sådan en svagpisser som kigger den anden vej? Jeg sidder og ser Go' morgen Danmark og jeg er ærligt talt dybt rystet over, at der findes SÅ mange "svagpissere" i det her samfund! Tag jer dog sammen og hjælp jeres medmennesker.

Kan godt følge dig - oplevede selv for nogle år siden at blive verbalt overfaldet da jeg stod og ventede på bussen, jeg var pænt højgravid 1 uge til termin. Jeg var Mega bange for den psykisk syge kvinde ville slå mig og min baby. Rundt omkring stod der vel 10 mennesker og ikke en gjorde noget de kiggede alle ned i jorden - kæft mand!!  Men det endte med hun gik videre til en ny, jeg begyndte at græde og ikke en henvendte sig.. Har aldrig selv oplevet noget, men er ret sikker på at jeg på en eller anden måde ville gøre noget - jeg ville sku ikke bare kigge ned i jorden. 

Anmeld

8. december 2014

Dorthe1986

Jeg synes der er to ting vi skal skille ad her.

1. Hvorfor nogle ikke hjælper ved overfald og lign.

2. Hvorfor nogle ikke hjælper når man skal ind i en bus, falder osv.

Fordi jeg tænker der er forskellige grunde til hvorfor man ikke hjælper.

Den første må være frygt. Jeg nægter at tro på at det er fordi folk er ligeglade. Men frygt kan gøre en total handlingslammet. Eksempelvis kan man jo selv som offer blive så handlingslammet at man ikke formår at sige fra - fx en ung pige der bliver udsat for seksuelt overgreb - hvor man ikke tør sige fra pga frygten for hvad der så sker. Ligesom de kvinder der bliver ved voldelige mænd - det er jo frygten for hvad der så sker?

Men jeg er enig i at det er frygteligt - at man kan stå og se på uden der gøres noget i en eller anden form. Altså ringe til politiet, sørge for offeret bagefter - bare et eller andet.

Den anden ting - jeg ved ikke hvorfor. Jeg forstår det ganske talt ikke. Er det måske et eller andet med at man har nok i sig selv? Jeg ved det virkelig ikke. Jeg styrtede engang på cykel i en rundkørsel fordi der var smadderglat og hamrede hagen ned i kantstenen - der cyklede så mange forbi og ikke en eneste spurgte om jeg var ok. Det er noget mærkeligt noget - jeg kunne ikke drømme om at lade som ingenting, hvis jeg så nogen der havde brug for hjælp.

Men det er ligesom det med at ingen rejser sig i bussen for en gammel dame eller en højgravid. Da jeg læste i Aalborg, oplevede jeg engang en bus fyldt med studerende og der kom en meget gammel dame ind, ingen rejste sig. Ingen. Jeg sad et godt stykke nede i bussen - højgravid og jeg gav hende så min plads. Og jeg selv er mange gange kommet ind højgravid og alle er ligeglade. Det rører mig ikke så meget, at ingen rejste sig for lige mig, da jeg ikke havde de store vanskeligheder, men det kan andre jo ikke se. Og jeg blev utrolig harm over at ingen rejste sig for en gammel dame, der tydeligvis ikke kunne stå op i bussen.

Anmeld

8. december 2014

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
mor:) skriver:

Jeg synes ikke du har noget at fortryde, for der var jo ikke noget at melde til politiet. Tror ikke de kommer fordi han råbte af sin kone. 

Jeg synes også, det er lidt voldsomt at ville ringe til politiet, fordi et par skændtes og manden hev en pakke bleer ud af hånden på sin kone 

Man må vel også have lov til at løse et problem - og så længe det ikke bliver fysisk eller psykisk terror, så skal andre vel ikke blande sig 

Anmeld

8. december 2014

Kløver

MorDk skriver:

Det var det manden fortalte om. INGEN greb ind. Buschaufføren køret ind til siden og åbnede døren så gerningsmændende kunne stå af. Efterfølgende var der INGEN der sikrede sig at manden var OK. 

Det kan være at mit ordvalg som "svagpisser" ikke klinger i jeres øre... men nu var det lige det ord der faldt mig ind. Havde jeg brugt et andet ord, havde det nok også være "forkert"... Folk skal jo ikke tage det personligt. 

Jeg tager det skam ikke personligt, og synes da også man er en idiot hvos man ikke klan hjælpe når gærningsmændende er væk. Men den detalje vidste jeg intet om. 

Anmeld

8. december 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
PT skriver:

Jeg synes også, det er lidt voldsomt at ville ringe til politiet, fordi et par skændtes og manden hev en pakke bleer ud af hånden på sin kone 

Man må vel også have lov til at løse et problem - og så længe det ikke bliver fysisk eller psykisk terror, så skal andre vel ikke blande sig 

Ja præcis. 

Anmeld

8. december 2014

EAF

Ja reagere! Har gjort og vil gøre det igen skulle situationen opstå. Har dog heldigvis aldrig haft sønnike med når det er sket eller haft behov for at vidne. Men tænker jeg ville reagerer med at råbe meget højt til hvem end der ellers muligvis måske var til stede, sørge for alle i nærheden blev gjort opmærksom på det og ringe til politiet samt tage billeder til dokumentation! Når han ikke er med, går klappen ned, handler først og tænker bagefter. Han har sin far hvis det skulle gå galt, ikke noget jeg tænker over når det sker men bare lige nu her mens jeg skriver så ved jeg han har sin far. Nu får jeg det til at lyde som en hverdagsting, hvilket det overhovedet ikke er  Vi bor laaaangt ude på landet, så det er kun når jeg en sjælden gang bevæger mig ind i byens trummerum at det er sket og heldigvis sidste gang er et par år siden i Aarhus på en kinesisk restaurant  

Anmeld

8. december 2014

Trekløver(:

PT skriver:

Nu var manden meget truende og skubbede også kvinden med kroppen! Sådan ordner man ikke "sine problemer". Så er man sku ikke helt normal i hvert tilfælde Og slet ikke når man har sine to små børn med i barnevogn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.