Vold/overfald/chikane - Blander du dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2014

TNBC

MorDk skriver:

Blander du dig, hvis du ser et overfald? Stopper du det? Ringer du til politiet? Spørger du indtil offeret efterfølgende? Eller er du sådan en svagpisser som kigger den anden vej? Jeg sidder og ser Go' morgen Danmark og jeg er ærligt talt dybt rystet over, at der findes SÅ mange "svagpissere" i det her samfund! Tag jer dog sammen og hjælp jeres medmennesker.

Jeg vil ikke sidde her og skrive, hvad jeg vil og ikke vil gøre, hvis jeg ser nogen i problemer, for det kan jeg ikke svare på.

Jeg kan sagtens sidde her og sige; Ja, selvfølgelig vil jeg hjælpe, men jeg kan ikke vide det før jeg faktisk står i situationen, hvordan jeg vil reagere.

Tror der er mange der er bange, fordi man hører rigtig mange skrækhistorier, hvor at helten bliver offer.

En 22årig pige hjalp to piger, der blev generet af tre fyre, da hun kom ud blev hun overfaldet(bare skubbet, faldt ned og slog hovedet), to uger senere døde hun på sin 23års fødselsdag. Det skete for mindre en måned siden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2014

Mettefpigen

MorDk skriver:

Du skal da ikke sidde der bag skærmen og tage det personligt. Jeg synes generelt at vi er blevet nogle "svagpissere" her i samfundet. Og det er min mening. Ja man skal passe på sig selv... men hvis vi snakker om andre ting også... som hvis folk falder på gaden... GUD hvor oplever jeg tit at folk bare kigger og går videre. Hvad er det for en holdning at have? Folk er EGOCENTRERET og det er bare ikke til at holde ud. Ja... og så generaliserer jeg... når man som mor står og bakser med klapvogn og 2 unger... så er det sgu ikke alle der lige giver en hånd. 

Jeg tager det ikk personligt, jeg synes bare det er et grimt ord at bruge når man ikk ved hvorfor folk ikk gør det.... Jeg kan godt forstå hvis man ikk reagere med at gribe ind...

Derimod synes jeg det er noget helt andet noget med det andet du skriver... Men jaa der griber folk overhovedet ikk ind og det er forkert... Der synes jeg ikk vi er svagpisserer men ego-centrerede...

Anmeld

8. december 2014

MorDk

Mettefpigen skriver:

Jeg tager det ikk personligt, jeg synes bare det er et grimt ord at bruge når man ikk ved hvorfor folk ikk gør det.... Jeg kan godt forstå hvis man ikk reagere med at gribe ind...

Derimod synes jeg det er noget helt andet noget med det andet du skriver... Men jaa der griber folk overhovedet ikk ind og det er forkert... Der synes jeg ikk vi er svagpisserer men ego-centrerede...

Det kommer vel også an på hvordan man definere "svagpisser"

Anmeld

8. december 2014

modesty

MorDk skriver:

Blander du dig, hvis du ser et overfald? Stopper du det? Ringer du til politiet? Spørger du indtil offeret efterfølgende? Eller er du sådan en svagpisser som kigger den anden vej? Jeg sidder og ser Go' morgen Danmark og jeg er ærligt talt dybt rystet over, at der findes SÅ mange "svagpissere" i det her samfund! Tag jer dog sammen og hjælp jeres medmennesker.

Den situation du nævner er ret ekstrem, for når man er en hel gruppe mennesker, har man jo større mulighed for at gribe ind hvis man rotter sig sammen.

Hvis jeg var alene, eller måske med en veninde, ville jeg aldrig gribe ind overfor en voldelig mand, som var meget stærkere end mig. Men jeg ville helt klart ringe til politiet.

Jeg har aldrig overværet vold, men jeg har én gang overværet et indbrud i en bil, og der ringede jeg til politiet med det samme. 

Anmeld

8. december 2014

MorDk

Yurie skriver:

Jeg vil ikke sidde her og skrive, hvad jeg vil og ikke vil gøre, hvis jeg ser nogen i problemer, for det kan jeg ikke svare på.

Jeg kan sagtens sidde her og sige; Ja, selvfølgelig vil jeg hjælpe, men jeg kan ikke vide det før jeg faktisk står i situationen, hvordan jeg vil reagere.

Tror der er mange der er bange, fordi man hører rigtig mange skrækhistorier, hvor at helten bliver offer.

En 22årig pige hjalp to piger, der blev generet af tre fyre, da hun kom ud blev hun overfaldet(bare skubbet, faldt ned og slog hovedet), to uger senere døde hun på sin 23års fødselsdag. Det skete for mindre en måned siden.

Ja men nu snakker jeg ikke om kun at stoppe gerningsmanden men det at reagere, gøre noget som f.eks ringe til politiet. Mange gør INGENTING. De kigger den anden vej. Det synes jeg er skræmmende.

Anmeld

8. december 2014

Mettefpigen

MorDk skriver:

Det kommer vel også an på hvordan man definere "svagpisser"

Hvordan definerer du svagpisser?...

Anmeld

8. december 2014

MorDk

Mettefpigen skriver:

Hvordan definerer du svagpisser?...

Normalt ville jeg definerer det som en person som f.eks ytre sig negativt. Handler negativt fordi personen ikke har evner til at sige det modsatte. Eller slapsvans. Ja så ordvalget er umiddelbart ikke det rette MEN i min verden og i denne sammenhæng definerer jeg det således... at personen ikke evner at gøre noget ved situationen med muligheder/ressourcer denne har. MEN istedet vender det blinde øje til = gør det modsatte. 

Anmeld

8. december 2014

TNBC

MorDk skriver:

Ja men nu snakker jeg ikke om kun at stoppe gerningsmanden men det at reagere, gøre noget som f.eks ringe til politiet. Mange gør INGENTING. De kigger den anden vej. Det synes jeg er skræmmende.

Ja, det er skræmmende, men det kan være fordi at de ser hvad der sker når nogen reagere(selvfølgelig ikke altid). Jeg tror mange er virkelig bange for hvad der kan ske, hvis de blander sig hvis en anden bliver overfaldet.
Det med bussen er bare forkert, for der burde de være nok til at stoppe en eller to mennesker, hvis der er fyldt med mennesker.

Men igen, jeg tror der er mange der bare er bange for at blande sig. Selvfølgelig skal man ringe til politiet, tage et billede, hvis man har muligheden, men at blande sig, tror jeg ikke der er mange der vil. Det gør dem ikke svagpissere i mine øjne, men bange/nervøse for hvad der kan ske, hvis de gør.

Anmeld

8. december 2014

MHB

Det kommer meget an på situationen! Og jeg tror helt ærligt ikke man kan soge hvad man gør, før man står i det 

Jeg har oplevet tre forskellige situationer og reageret på tre forskellige måder! Første gang var en bytur hvor en kammerat blev overfaldet helt umotiveret på gaden, der stillede jeg mig i mellem!  Heldigvis ville overfaldsmanden ikke slå på piger 2. gang var det en rasende ægtemand der tævede sin kone på vej ind i bilen foran bilka! Der turde jeg helt ærligt ikke sige noget aktivt! Jeg tændte i stedet vores bil, låste dørene, og satte mig til at iagtage dem meget tydeligt og ringede til politiet, da han så mig med telefonen i hånden gik han ud af bilen og gik sin vej! Den tredje gang møtte jeg en pige i et tog der var blevet voldtaget! Hende tog jeg hånd om til en veninde kom og hjalp hende og tog med hende på skadestuen! 

Det var tre vidt forskellige situationer og reaktioner! Jeg tror det er lige som med førstehjælp,  selvom man ved hvad man skal gøre, så sker det for nogen i nogle situationer at klappen går ned og man ikke kan handle! Og frygt kan også gøre en helt handlingslammet...

Anmeld

8. december 2014

Soffy27

Ser på ingen måde mig selv som en svagpisser - selvom jeg personligt synes det er et forkert ordvalg.. Jeg har altid grebet ind, og har selv forstuvet kæben, da jeg blandende mig.. Hvis der er en der falder smider jeg hvad jeg har i hænderne og hjælper vedkommende, ringer efter ambulance, venter med dem,yder psykisk førstehjælp osv, eller som jeg oplevede forleden dag, en ældre dame der følte sig svimmel ved kassen i Rema1000 og derefter spurgte ind til hende og tilbød at følge hende hjem, eller ringe til familie..

Men i dagens Danmark ved man ikke hvad overfaldsmændene/kvinderne har på sig! Og jeg er mor! Mine børn skal ikke miste deres mor.. Vil til enhver tid ringe til politiet, men at blande mig? Det gør jeg ikke længere.. Har oplevet et overfald 1 gang siden jeg blev mor, og mens jeg var gravid med nummer 2..

4 unge kvinder kastede en anden kvinde i jorden, sparkede hende, slog hende osv... Alt imens et stort brød af en taxachauffør stod og kiggede på.. Gik forbi kvinderne, og råbte og skreg af denne mand, hvorfor fanden han ikke gjorde noget og at han da ikke bare kan stå og glo! Det gjorde han så, og jeg gik rundt om hjørnet, og kiggede med for at sikre mig at han fik skilt dem ad.. Det kan godt være det gør mig, til en såkaldt "svagpisser" men jeg vægter mig selv, og især mine børn højere.. Så gribe ind selv vil jeg ikke længere, men sørge hellere end gerne at der bliver taget hånd om det, enten via politi eller i mit tilfælde en mand.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.