Har I fået foretaget...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2014

Kløver

Anonym skriver:

... livmoderhalskræftundersøgelse? 

Hvordan var det? 

Jeg er 35 og har endnu ikke fået foretaget en, men ringer en af dagene til lægen og får en tid for nu skal det være. Løb lige ind i en længerevarende rejse og dernæst menstruation efter jeg fik brevet i starten af august, så nu kan jeg komme til. 

Min søster fik foretaget en og de fandt celleforandringer - så hun fik keglesnittet (som lyder ubehageligt) men blev erklæret rask. Heldigvis. 

Nu er det så min tur efter alt for mange års sløseri. 

Ja og fået lavet den et par gange efterhånden. Tager imod tilbuddet og ville gerne ha taget imod tilbuddet om vaccination også men var desværre 7 dage for gammel til at modtage tilbuddet  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2014

Lady Marion <3

Har også fået foretaget et keglesnit i lokal bedøvelse , det er absolut ingen ting , heller ikke i tiden efter ��

Anmeld

27. oktober 2014

Anonym trådstarter

Baby15 skriver:

Jeg mærkede slet ikke nålen der blev lagt i hånden, fik en maske, blev bedt om at tælle til 10, nåede til 4, så var jeg væk .. Vågnede en time senere, fik noget at drikke og spise, og tog hjem, de første dage var rigtig træls . Men bare det at der INTET har været siden, så var det bare det værd  

(er selv panisk for nåle, men st hun skreg og græd på den måde, det turde jeg ikke ) 

håber ikke de finder noget 

Jeg har heldigvis mit magiske våben, EMBLA-plaster  Så det er 100% det ryger på som altid når jeg skal have foretaget noget med sprøjter  Jeg er ret sikker på jeg vælger fuld bedøvelse! 

Anmeld

27. oktober 2014

Anonym trådstarter

BSB skriver:

Ja, fik lavet min første her sidste vinter. Før det havde jeg ikke tænkt over det - man er sgu´ så tankeløs, når man er ung. Min så fin ud, så det var dejligt . Jeg synes, det gjorde ret ondt, men kun meget kort.

Bare det vi får det gjort er godt 

Anmeld

27. oktober 2014

Anonym trådstarter

Lady Marion <3 skriver:

Har også fået foretaget et keglesnit i lokal bedøvelse , det er absolut ingen ting , heller ikke i tiden efter ��

Jeg tør ikke tage chancen, så tager fuld bedøvelse  Nogen kan håndtere ting, som andre ikke kan - så det bedste er at holde det neutralt og ikke negligere andres oplevelser. 

Anmeld

27. oktober 2014

Lady Marion <3

Anonym skriver:

Jeg tør ikke tage chancen, så tager fuld bedøvelse  Nogen kan håndtere ting, som andre ikke kan - så det bedste er at holde det neutralt og ikke negligere andres oplevelser. 

Fik det fixet hos en gyn i byen , havde slet ik valget , biopsien er langt værre end keglesnittet .

Anmeld

27. oktober 2014

Fine_007

Anonym skriver:

Tak for svar og beretninger allesammen. Har forsøgt at komme igennem til lægen, men det eneste jeg får ud af det er tlfsvareren der siger Lægerne, vent venligst. Må bare blive ved med at prøve.

Og ja, jeg har været sløset ved ikke at reagerer på alle indbydelserne til undersøgelsen, men bedre sent end aldrig. Nu skal det så være. 

Vi har ingen kræft i familien, så har nok bare taget den lidt roligt og ikke bekymret mig. 

Vær endelig vedvarende til du får fat i lægen 

Vi har heller ikke haft kræft i min familie, men efter sidste prøve, i sommers, fik jeg besked om, at jeg havde svære celleforandringer. Har fået foretaget testen jævntligt og fik indda hpv vaccine for en del år siden.. desværre er ingen sikre.

Prøven skal du ikke frygte for, den er overstået på et splidt sekundt 

Anmeld

27. oktober 2014

Anonym trådstarter

Fine_007 skriver:

Vær endelig vedvarende til du får fat i lægen 

Vi har heller ikke haft kræft i min familie, men efter sidste prøve, i sommers, fik jeg besked om, at jeg havde svære celleforandringer. Har fået foretaget testen jævntligt og fik indda hpv vaccine for en del år siden.. desværre er ingen sikre.

Prøven skal du ikke frygte for, den er overstået på et splidt sekundt 

Well... første besøg hos lægen og første biopsi er overstået - afventer svar om mild middel svære celleforandringer 

Anmeld

27. oktober 2014

AnneBJ

Anonym skriver:

Fuldstændig enig! Jeg synes selve skrabet hos egen læge er smertefuldt, selvom jeg ellers er rimelig hardcore når det kommer til at håndtere smerte.  Jeg bløder også ofte en del efterfølgende. Men selvfølgelig får jeg det gjort alligevel - jeg tror jeg har fået det gjort 3 gange nu, altid med positivt resultat.

Godt du kom igennem til lægen og fik det overstået. Jeg håber resten af forløbet kommer til at gå som det skal! 

Anmeld

30. oktober 2014

mariamiss6

Anonym skriver:

Tak for svar. 

Har læst mig til at nogen finder det ikke decideret smertefuldt, men ubehageligt. 

Og er mærkeligt nok efter fødslen af min dreng blevet meget   "Snerpet" - han er 4.5 år nu (ikke lige det ord jeg ville beskrive det med, men kan ikke lige komme på det jeg har i tankerne  Typisk.) omkring mit underliv, hvor jeg før graviditeten og fødslen bare smækkede benene op og fik det overstået, som det mest naturlige som det er.  

Så er sådan lidt.. øv og ih omkring at de skal røre og .. ja øv-følelse. Selvom det jo af gode grunde er rigtig vigtigt! 

Jeg har faktisk lige fået lavet undersøgelsen, i forbindelese med at jeg skal have skiftet min spiral.

Den første undersøgelse er bare som en helt alm. gynækologiskundersøgelse. Ingen smerter forbundet med det overhovedet. Det er sådan en vatpind test. Kun hvis der på vatpinden ses celleforandringer, tager man biopsien og skrabet.

Hvis du er træt af selve situatinen i at skulle have benene i bøjlerne, så at sige kan du sørge for at have kjole eller nederdel på den dag. Så trækker du bare op når du lægger dig, og når du så rejser dig falder den jo ned på plads, og du er dækket til med det samme

Så er der biopsien, som skal foretages hvis den første prøve viser celleforandringer. Jeg ved ikke om alle gør det, men ellers spørg til det. Jeg var MEGA angst omkring den undersøgelse. Men jeg blev altså bedøvet, og det gjorde ikke som sådan ondt, det strammede lidt når depotet var ved at fyldt, som hos tandlægen, eller ved alle andre indsprøjtninger. Selve stikket mærkede jeg ikke engang. Jeg tror jeg fik tre stik bedøvelse. Selve biopsierne, som jo altså er der hvor de ligesom med en tang klipper lidt i livmoderhalsen mærkede jeg så slet ikke.... Virkelig slet ikke....

Så er der et indvendigt skrab. Det foregår i samme ombæring som biopsien, og du er altså stadig bedøvet. Det er dog indvendigt på livmoderhalsen, og det sker lidt højere oppe end bedøvelsen er lagt. de rasper ligesom lidt, med noget der mest minder om et mini rivejern, men det gjorde virkelig heller slet ikke ondt. Jeg kunne mærke det. sådan, man ved det sker, men man føler det bare ikke hverken som en kilden eller som en smerte, det rumsterede ligesom bare lidt.

Efterfølgende sættes en hårdt rullet gaze op. den mærker du ikke til, og du skal selv fjerne den. Den sidder ikke særligt højt og den sætter sig IKKE fast i de små sår på livmoderhalsen fra biopsierne. Det var en af mine efterfølgende angstpunkter nemlig, men det var lettere at fjerne gazen, end det var at tage en tampon ud... 

Hm, jeg håber det hjalp dig lidt. Jeg kan godt forstå du er nervøs, det var jeg også. Jeg skiftevis hyperventilerede og holdt vejret, og jeg gik på listefødder derfra min gynækolog var rigtig sød men virkelig slet ikke særligt informativ eller for den sags skyld god til at svare på spørgsmål eller fortælle hvad hun nu lavede. Så sørg for at fortælle at du er nervøs over undersøgelsen. 

Jeg selv kæmper stadig lidt med angsten, idet jeg fik påvist moderate celleforandringer, så jeg skal ind og have foretaget et keglesnit.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.