Anonym skriver:
Tak for svar.
Har læst mig til at nogen finder det ikke decideret smertefuldt, men ubehageligt.
Og er mærkeligt nok efter fødslen af min dreng blevet meget "Snerpet" - han er 4.5 år nu (ikke lige det ord jeg ville beskrive det med, men kan ikke lige komme på det jeg har i tankerne
Typisk.) omkring mit underliv, hvor jeg før graviditeten og fødslen bare smækkede benene op og fik det overstået, som det mest naturlige som det er.
Så er sådan lidt.. øv og ih omkring at de skal røre og .. ja øv-følelse. Selvom det jo af gode grunde er rigtig vigtigt!
Jeg har faktisk lige fået lavet undersøgelsen, i forbindelese med at jeg skal have skiftet min spiral.
Den første undersøgelse er bare som en helt alm. gynækologiskundersøgelse. Ingen smerter forbundet med det overhovedet. Det er sådan en vatpind test. Kun hvis der på vatpinden ses celleforandringer, tager man biopsien og skrabet.
Hvis du er træt af selve situatinen i at skulle have benene i bøjlerne, så at sige
kan du sørge for at have kjole eller nederdel på den dag. Så trækker du bare op når du lægger dig, og når du så rejser dig falder den jo ned på plads, og du er dækket til med det samme 
Så er der biopsien, som skal foretages hvis den første prøve viser celleforandringer. Jeg ved ikke om alle gør det, men ellers spørg til det. Jeg var MEGA angst omkring den undersøgelse. Men jeg blev altså bedøvet, og det gjorde ikke som sådan ondt, det strammede lidt når depotet var ved at fyldt, som hos tandlægen, eller ved alle andre indsprøjtninger. Selve stikket mærkede jeg ikke engang. Jeg tror jeg fik tre stik bedøvelse. Selve biopsierne, som jo altså er der hvor de ligesom med en tang klipper lidt i livmoderhalsen mærkede jeg så slet ikke.... Virkelig slet ikke....
Så er der et indvendigt skrab. Det foregår i samme ombæring som biopsien, og du er altså stadig bedøvet. Det er dog indvendigt på livmoderhalsen, og det sker lidt højere oppe end bedøvelsen er lagt. de rasper ligesom lidt, med noget der mest minder om et mini rivejern, men det gjorde virkelig heller slet ikke ondt. Jeg kunne mærke det. sådan, man ved det sker, men man føler det bare ikke hverken som en kilden eller som en smerte, det rumsterede ligesom bare lidt.
Efterfølgende sættes en hårdt rullet gaze op. den mærker du ikke til, og du skal selv fjerne den. Den sidder ikke særligt højt og den sætter sig IKKE fast i de små sår på livmoderhalsen fra biopsierne. Det var en af mine efterfølgende angstpunkter nemlig, men det var lettere at fjerne gazen, end det var at tage en tampon ud...
Hm, jeg håber det hjalp dig lidt. Jeg kan godt forstå du er nervøs, det var jeg også. Jeg skiftevis hyperventilerede og holdt vejret, og jeg gik på listefødder derfra
min gynækolog var rigtig sød men virkelig slet ikke særligt informativ eller for den sags skyld god til at svare på spørgsmål eller fortælle hvad hun nu lavede. Så sørg for at fortælle at du er nervøs over undersøgelsen.
Jeg selv kæmper stadig lidt med angsten, idet jeg fik påvist moderate celleforandringer, så jeg skal ind og have foretaget et keglesnit....