mariamiss6 skriver:
Jeg har faktisk lige fået lavet undersøgelsen, i forbindelese med at jeg skal have skiftet min spiral.
Den første undersøgelse er bare som en helt alm. gynækologiskundersøgelse. Ingen smerter forbundet med det overhovedet. Det er sådan en vatpind test. Kun hvis der på vatpinden ses celleforandringer, tager man biopsien og skrabet.
Hvis du er træt af selve situatinen i at skulle have benene i bøjlerne, så at sige
kan du sørge for at have kjole eller nederdel på den dag. Så trækker du bare op når du lægger dig, og når du så rejser dig falder den jo ned på plads, og du er dækket til med det samme 
Så er der biopsien, som skal foretages hvis den første prøve viser celleforandringer. Jeg ved ikke om alle gør det, men ellers spørg til det. Jeg var MEGA angst omkring den undersøgelse. Men jeg blev altså bedøvet, og det gjorde ikke som sådan ondt, det strammede lidt når depotet var ved at fyldt, som hos tandlægen, eller ved alle andre indsprøjtninger. Selve stikket mærkede jeg ikke engang. Jeg tror jeg fik tre stik bedøvelse. Selve biopsierne, som jo altså er der hvor de ligesom med en tang klipper lidt i livmoderhalsen mærkede jeg så slet ikke.... Virkelig slet ikke....
Så er der et indvendigt skrab. Det foregår i samme ombæring som biopsien, og du er altså stadig bedøvet. Det er dog indvendigt på livmoderhalsen, og det sker lidt højere oppe end bedøvelsen er lagt. de rasper ligesom lidt, med noget der mest minder om et mini rivejern, men det gjorde virkelig heller slet ikke ondt. Jeg kunne mærke det. sådan, man ved det sker, men man føler det bare ikke hverken som en kilden eller som en smerte, det rumsterede ligesom bare lidt.
Efterfølgende sættes en hårdt rullet gaze op. den mærker du ikke til, og du skal selv fjerne den. Den sidder ikke særligt højt og den sætter sig IKKE fast i de små sår på livmoderhalsen fra biopsierne. Det var en af mine efterfølgende angstpunkter nemlig, men det var lettere at fjerne gazen, end det var at tage en tampon ud...
Hm, jeg håber det hjalp dig lidt. Jeg kan godt forstå du er nervøs, det var jeg også. Jeg skiftevis hyperventilerede og holdt vejret, og jeg gik på listefødder derfra
min gynækolog var rigtig sød men virkelig slet ikke særligt informativ eller for den sags skyld god til at svare på spørgsmål eller fortælle hvad hun nu lavede. Så sørg for at fortælle at du er nervøs over undersøgelsen.
Jeg selv kæmper stadig lidt med angsten, idet jeg fik påvist moderate celleforandringer, så jeg skal ind og have foretaget et keglesnit....
Jeg går og venter på svar om det er milde moderate eller svære celleforandringer nu, så alt det er overstået - begge gange havde jeg taget Ipren, Pamol eller Kodimagnyl (kun to stk, er ikke begejstret for piller) men sygeplejersken mente det ville være en god ide - så gjorde det også da jeg fik en tid hos gynækologen. Ingen af gangene gjorde ondt, men tror tankerne var de sværeste og så det at jeg er blevet så blufærdig (god ide ellers med kjole/nederdel til andre der læser med)
Jeg sigtede lidt efter at når min søster havde fået påvist milde celleforandringer, så var sandsynligheden også for at jeg havde det så har ikke bekymret mig om udfaldet - især ikke når der ingen diagnose lå (hedder det det?)
Jeg er lægedatter, så tager faktisk det meste med ro indtil der ER noget at bekymre sig for og indtil videre er der ikke noget nyt under solen, så forholder mig roligt. Det er kun undersøgelserne og HVOR de skal foretages der genere mig. Jeg har tanker omkring det seksuelle nu, vi dyrker det i forvejen ikke meget, men har det faktisk lidt som efter jeg fik min søn. Nu har der igen været ubudne gæster og rode indeni mig, den følelse syntes jeg er træls.
Min søster har så fortalt mig at i anden ombæring fandt de svære celleforandringer så hun fik keglesnittet under fuld bedøvelse - det vælger jeg også hvis jeg når så vidt, skal ikke nyde noget og syntes det er pest eller kolera. Begge dele indebære en sprøjte 
Fik heldigvis opklaret hos gynækologen at jeg havde fået checket celler i 2002 og 2005, har bare ikke vidst det da jeg havde tid for at blive checket for klamydia. Men de gav vel bare lige en bonusrunde
Jeg beklager mig ikke.
Dog har jeg undret mig nu her, for ikke mange dage senere efter indgrebet har jeg fået min menstruation - endda PÅ dagen (det er IKKE sket de sidste mange måneder, den er altid kommet omkring en uge senere - har en smart mens. app hvor jeg taster ind mens. start/mens. slut og symptomer)
Og var på daværende tidspunkt færdig med at bløde fra indgrebet. Men denne menstruation er markant anderledes end hvad jeg er vant til - blodet var aldrig friskt, det var bare mørkebrunt (som gammelt blod) og der kom næsten ingenting. Da det så ebbede ud og jeg mente det ikke var så galt mere og Var stoppet igår med at bruge bind der var formålsløst får jeg frisk blod i trussen til morgen og NU har jeg ondt i maven - det kan jeg godt blive forvirret over for hvad jeg skal regne med at det er nu. Det kan godt irritere mig at jeg ikke helt ved hvad jeg skal regne med, især fordi vi skal sove ude i nat og sidst vi besøgte familie (hvor vi købte en ny bil på vejen) blødte jeg igennem og havde jo hverken ekstra tøj med eller noget - så måtte simpelthen så pinligt forbi min mands side af familien og låne tøj af hans kusinens døtre, de bor på Fyn. Hold nu kæft jeg var utrøstelig i bilen af pinlighed - og dem skal vi ned til idag, selvsamme familie - og jeg vil bare ikke bløde igennem igen og jeg havde endda helgarderet mig den dag vi skulle afsted med natbind, et par trusser og et par hotpants for at holde det hele på plads og alligevel sker det - fandme træls for nu ved jeg jo ikke om det bliver lige så slemt hvis det reelt først starter nu og ikke som tidligere troet for fire dage siden for så skal jeg kalkulere med at bløde vildt meget - Argh