inkluderende pæd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2014

Rixer

Vi siger jeg har observeret et barn ved spillerummet og jeg kan se at han gerne vil være med i fællesskabet ( vi siger de spiller Fifa og de hygger sig og har det sjovt) men på en eller anden måde vil dette barn gerne med i deres gruppe. Jeg ser det og barnet kommer direkte til mig og spørger: Jeg vil gerne være venner med dem derfor jeg spiller også fifa. Så siger jeg jamen har du spurgt om du må være med ?  Han siger nej: Så siger jeg jamen det synes jeg at du kan gøre. Han lytter til mit råd og bliver positivt accepteret i gruppen og de hygger sig og spiller fifa 

Hvad nu hvis gruppen sagde nej ?

Var det en ide at jeg gik medover og sagde Hør her drenge M kunne godt tænke sig være med jer. I har jo forstand på det der fifa men jeg har set M, han er faktisk også god til spillet

Så jeg synes at i skal have ham med noget i den dur ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi siger jeg har observeret et barn ved spillerummet og jeg kan se at han gerne vil være med i fællesskabet ( vi siger de spiller Fifa og de hygger sig og har det sjovt) men på en eller anden måde vil dette barn gerne med i deres gruppe. Jeg ser det og barnet kommer direkte til mig og spørger: Jeg vil gerne være venner med dem derfor jeg spiller også fifa. Så siger jeg jamen har du spurgt om du må være med ?  Han siger nej: Så siger jeg jamen det synes jeg at du kan gøre. Han lytter til mit råd og bliver positivt accepteret i gruppen og de hygger sig og spiller fifa 

Hvad nu hvis gruppen sagde nej ?

Var det en ide at jeg gik medover og sagde Hør her drenge M kunne godt tænke sig være med jer. I har jo forstand på det der fifa men jeg har set M, han er faktisk også god til spillet

Så jeg synes at i skal have ham med noget i den dur ??

Jeg synes du skal tænke på om der er nogle børn/et barn i klubben som generelt ikke er en del af fællesskabet (ikke i de her enkeltstående situationer) og så tænke over hvorfor barnet ikke er inkluderet, hvad kan du gøre for at hjælpe barnet til at blive inkluderet. 

Lige mht. det eksempel så er det fint at bruge drengens ressourcer og fortælle han rent faktisk er god til det, men der er vel ikke noget galt i at børnene siger nej. Nogle gange så vil man bare ikke have en ekstra spiller med. Så må man prøve at vise barnets ressourcer uden at pådutte nogen hvem de skal lege med

Hvis drengen generelt ikke er inkluderet og hans styrke er Fifa spil, kan du holde en Fifa turnering hvor han kan brillere 

Jeg vil give dig et par eksempler på inkluderende pædagogik jeg så i min praktik. 

En dreng har autisme og svært ved at danne relationer til de andre børn. Han er rigtig glad for rollelege. Så en voksen laver rollelege to gange om ugen hvor han kan brillere for det er noget han er god til og de andre børn kan opdage det helt selv, uden at blive påduttet at lege med ham. 

Et andet eksempel er en pige som havde en lidt dårlig dansk.  Børnene havde svært ved at forstå hende og hun havde nogle gange svært ved at forstå dem og grinte hver gang hun ikke forstod. De andre børn beskrev hende som underlig. Her lavede jeg en kreativ projektuge (lagde gipsmasker på hinanden) hvor hun og nogle andre piger var med. Det var en lille gruppe. Pigerne kunne på denne måde komme rigtig tæt på hinanden og lære pigen at kende. De fandt ud af hun har humor og er meget hjælpsom og venlig. Efter denne uge fik hun en veninde hun begyndte at lege fast med - denne veninde hjalp hende ind i resten af fællesskabet. 

Anmeld

18. august 2014

Rixer

Så i princippet vil jeg lave en pool turnering  og kan se at A er glad for det. Og a er ikke god til pool  men han kan lide det.  De andre  drenge  gjorde lidt grin med det

Anmeld

18. august 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Rixer skriver:

Så i princippet vil jeg lave en pool turnering  og kan se at A er glad for det. Og a er ikke god til pool  men han kan lide det.  De andre  drenge  gjorde lidt grin med det

Altså så bruger du jo ikke A's ressourcer i og med det ikke er noget A er god til. Så går jeg ud fra du satser på de andre drenge lærer ham at kende på det petsonlige plan og han på den måde bliver en del af fællesskabet. Syntes du han blev en del af fællesskabet og hvad med efter pool turnering? 

Anmeld

18. august 2014

Rixer

Han bliver en del af  fællesskabet efter pool turnering da de dagen efter spørger om ham

Hvad kunne man ellers ha gjort 

Anmeld

18. august 2014

TNBC

Han bliver en del af  fællesskabet efter pool turnering da de dagen efter spørger om ham

Hvad kunne man ellers ha gjort 

Men hvorfor spørg de efter ham? 

Men hvorfor lave en turningen i noget, A ikke kan finde ud af. Så kan han ende med at blive til grin(Ja, groft sagt), fordi han jo netop ikke kan finde ud af det. 

Hvis han er god til at spille Fifa, så lav en spilleaften. Lad ham være med til at lave aftenen(så han står som hjælper)

Men man kan ikke vide at på grund af en ting, vil han blive en del af fællesskabet, men bliv ved med at hjælpe A med at kom tættere på de andre drenge, eller måske se om der ikke er et andet barn, der har de samme problemer som ham.

Som voksen/pædagog kan man ikke tvinge børn til at være sammen med andre, men man kan vise dem at fordi de er forskellige, kan man godt have de samme intresserer. 

Anmeld

18. august 2014

Rixer

Mit var blot et eksempel.  

Ja Ingen tvang dybt enig med dig  

Anmeld

18. august 2014

TNBC

Rixer skriver:

Mit var blot et eksempel.  

Ja Ingen tvang dybt enig med dig  

Men hvis man vil hjælpe et barn med at komme ind i fællesskabet, skal man bruge hans styrke, ikke deres. Ellers kan det give bagslag. 

Eller hvis man sidder med nogle børn, og man kan se at et barn gerne vil være med, men ikke tør spørge, så invitere barnet over.  

Og en ting, det er lettere hvis du citere, når du svarer folk, så de kan se at du har svaret dem

Anmeld

18. august 2014

Rixer

Undskyld men jeg har faktisk fået problemer med min praktik. Hvordan kan man vurdre udfra fra bare 2 uger?? Kollegaer har klaget over mig snakket bag om mig. At jeg har ingen situationsfornemmelse og jeg er raskløs og usikker. Men det er jeg ikke. Kollegaer mener at jeg er et iritationsmoment.

Jeg  gør alt hvad jeg kan  og bliver ved men at de snakker i armekrog med hinanden uden jeg ved det.  Jeg har sku problemer . Jeg har ikke oplevet noget så tåbeligt. 

Jeg har endda været på samme type institutioner før

Anmeld

18. august 2014

TNBC

Rixer skriver:

Undskyld men jeg har faktisk fået problemer med min praktik. Hvordan kan man vurdre udfra fra bare 2 uger?? Kollegaer har klaget over mig snakket bag om mig. At jeg har ingen situationsfornemmelse og jeg er raskløs og usikker. Men det er jeg ikke. Kollegaer mener at jeg er et iritationsmoment.

Jeg  gør alt hvad jeg kan  og bliver ved men at de snakker i armekrog med hinanden uden jeg ved det.  Jeg har sku problemer . Jeg har ikke oplevet noget så tåbeligt. 

Jeg har endda været på samme type institutioner før

what?

Hvorfor svarer du sådan? Jeg svarede jo bare på dit spørgsmål..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.