Anonym skriver:
Jeg er forældre til en pige på 4 år.
Hun har fra hun var omkring 2 år vist nogle reaktioner som jeg har haft svært ved at forstå.
Hun har nemt til tårer og er lynhurtig til at lukke sig inde i sig selv - når dét sker er hun utrolig svær at nå indtil igen.
Nu er hun efterhånden blevet så stor at hun kan sætte nogle ord på det.
Det seneste år har hun haft ondt i maven (men maven fejler ikke noget når man ser på afføringen - heller ingen allergi jf. lægeundersøgelser) hun får helt almindelig kost.
Mavepinen kommer næsten uden undtagelser i forbindelse med at hun har været på weekend hos far (10/4 ordning)
Det er dog sjældent hun opholder sig hos far de 4 dage - her er hun mere hos farmor/farfar fordi far ikke kan få det til at hænge sammen med at hente hende i børnehaven torsdag + fredag.
Efter hun havde været på sommerferie med far, farmor/farfar og resten af familien klagede hun igen over ondt i maven og var meget indelukket. Far fortalte da han afleverede hende hos mig at hun altså havde haft ble på det meste af tiden fordi hun bare lavede i bukserne hele tiden.
Snakker med min datter et par dage senere i en situation hvor hun har ondt i maven og er indlukket.
Fortæller hende at hvis man har ondt i maven kan det faktisk godt være fordi man er ked af det og så hjælper det at snakke med sin mor om det.
Efter lidt overvejelse hvor hun går lidt rundt om sig selv siger hun; det er bare fordi farfar leger en leg som jeg ikke kan lide at lege.
Spørger ind til hvad det er for en leg og hun fortæller at det er en hemmelig leg.
Fortæller hende at der ikke er nogle lege der er hemmelige hvis ikke man kan lide dem og spørger igen hvad det er for en leg.
Det er en gemmeleg.
Nå da, hvordan leger man den leg?
Man skal finde sådan et dyr.
Hvad for nogle dyr er det?
Det er ikke mange dyr, bare ét dyr. Sådan en slange.
Så lukker hun sig igen inde i sig selv og jeg fortæller hende at jeg er glad for at hun fortæller mig hvorfor det gør ondt i maven.
Senere da jeg putter hende siger hun til mig at hun ikke har ondt i maven rigtig mere og at det hjalp at få snakket med mor.
Jeg er bekymret - måske ubegrundet.
Hun kom efterfølgende et par dage på ferie hos min mor og søster hvor hun på samme måde havde fortalt min søster at hun havde ondt i maven fordi farfar slog hende.
Igår måtte jeg sende hende på weekend hos hendes far - det glædede hun sig til. Men da far fortæller hende at de skal besøge farmor/farfar kan jeg se hun igen lukker sig inde og forsøger at være stærk "men så skal vi også hjem til dig bagefter, far" siger hun til ham.
Er der nogen der tænker det samme som jeg - jeg kan næsten ikke få ordene ud af min mund.
Må jeg først sige, at det her er utrolig svært for udefrakommende at kunne konkluderer noget som helst. Jeg taler UDELUKKENDE af EGEN erfaring da jeg selv blev udsat for det værst tænkelige da jeg var lille pige. Må jeg også have lov til at sige hvor GLAD det gør mig at du reagerer - mine forældre så det ikke.
Den slags er for en lille pige den alder ikke et spørgsmål om kan eller kan ikke lide. Det er ren og skær loyalitet, og det at hun føler sig "under" sin farfar. Hun har endnu ikke lært noget om begreberne mistro eller mistillid og derfor agerer hun stadig kun efter det her med, at..:"den voksne har ret. Den voksne passer på mig, den voksne må gerne gøre sådan og sådan.."
jeg har sådan lyst til at opfordre dig til at holde hende væk fra farfar og farmor for en tid, også kontakt en læge der evt kan sætte jer i forbindelse til en psykolog der måske kan snakke med din datter om hvad der foregår når hun besøger dem.
Du er velkommen til at kontakte mig lidt mere privat, hvis der er noget du har spørgsmål til..