Hej allesammen - jeg har være en del af sitet her de sidste to dage. Et klart behov for at samle trådende og en ringeliste på et stykke papir så langt som hovedvej A13 strækker sig.
Jeg er i vildrede og efter samtaler med min egen læge har jeg besluttet at jeg kun har én mulighed LIGE NU.
Ordet er mistrivsel og det er det jeg har papir på LIGE NU. Derfor er det min mulighed - jeg vil ikke udlevere hende til samvær.
Jeg har lavet et skriv til statsforvaltningen - dette skal jeg løbe igennem med min advokat på mandag.
Jeg har sat noget af det ind her under - det er vidst nemmere end at forklare det med andre ord.
Jeg vil lige nævne at jeg forsat stoler på min datters udtalelser.
Jeg har IKKE set videoafhøringen endnu - dette kan jeg gøre ved at søge aktindsigt (om cirka 2 måneder
)
Der er rettet osv i teksten nedenfor - derfor kan det måske virke rodet - men det er blot for at beskytte mig og min datter.
Til Statsforvaltning.
Jeg har afleveret x til videoafhøring i Børnehuset i en sag på baggrund af nogle udtalelser x har betroet mig med.
Hun har blandt andet udtalt af farfar leger en leg med hende som hun ikke kan lide, at han putter legetøj op i numsen på hende og at hun aldrig vil ud til sin farfar igen.
Udtalelserne kom på baggrund af en snak jeg havde med x efter hun i lang tid havde gået med ondt i maven og efter længere tid med stort set renlighed begyndte hun at have afføring i bukserne.
Jeg fortalte x at hvis man har ondt i maven kan det godt være fordi man er ked af noget – jeg fortalte hende også at det havde jeg selv prøvet og at jeg dengang talte med min mor om det. Jeg fortalte x at det var okay at fortælle sin mor hvis der er noget som man er ked af. Herefter kom sætningen; ”det er fordi farfar leger en leg som jeg ikke kan lide” – som forældre har jeg selvfølgelig spurgt ind til legen og der er herefter kommet flere snakke ud af det.
Jeg tog kontakt til kommunen for at få råd og vejledning omkring situationen og her valgte de at ”tage skeen i egen hånd” og lave en anmeldelse på sagen, som senere samme dag – efter samtaler mellem kommune og politi, blev til en sag hos politiet.
Politiet valgte at x skulle videoafhøres, hvilket er dét der har fundet sted i dag. Videoafhøringen er gennemført af Sydøstjyllands Politi – som bisiddende tryghedsperson var xxxx (pædagog v. Børnehaven)
Politiet finder ikke til grund at noget af det x fortæller ligger inden for strafferammen og derfor afsluttes sagen i løbet af de næste 2 måneder hos politiet.
Der er dog bred enighed om at x i dén grad mistrives og på ingen måde har lyst til at se sin farfar.
De understeger at de ikke er i tvivl om at der er en leg som x ikke kan lide at lege med farfar, men de mener altså ikke at legen ligger inden for strafferammen. De understreger på det kraftigste at x mistrives og at farfar jf. x's udtalelser overhovedet ikke egner sig til samvær med hende. Der tegner sig et tydeligt billede overfor politi, forsvar, anklagemyndighed og de kommunal sociale myndigheder under afhøringen som viser at farfar gennem leg og personlig fremtoning overtræder nogle personlige grænser hos x som er ikke-acceptable.
Kommunen igangsætter en §50 undersøgelse og Børnehuset har besluttet at lave en psykolog-screening af x for at komme det nærmere hvad det er der foregår mellem x og farfar.
Jeg har d.d. talt med x's far, xxxxx, som ikke mener der er hold i hendes udtalelser og han mener at hun er rigtig glad for sin farfar. Han kræver at tale med hende for at spørge hvorfor hun lyver om sin farfar. Jeg har nægtet ham at tage sådan en samtale med vor fælles barn på baggrund af x's psykiske velbefindende og ligeledes det faktum at x ikke skal lide overlast i kraft af sin fars frustrationer.
Jeg har udtalt til politi, kommune og børnehus at jeg IKKE finder det trygt at udlevere x til samvær med hendes far da jeg ved at de fra tid til anden opholder sig på farfars bopæl – omkring dette møder jeg stor forståelse.
Jeg mener selvfølgelig at x skal have samkvem med sin far, men jeg mener ikke at jeg kan vide mig sikker på at far tager x's tarv i denne sag og kan garantere at hun ikke skal ud til sin farfar.
Jeg mener ikke at jeg som forældre til x kan forsvare at sende x på samvær hos hendes far i en xx/x ordning så længe det ikke er kortlagt hvad det er for nogle følelser hun går rundt med.
Det er efter anbefalinger fra sagsbehandler (Børnehuset) og sagsbehandler hos kommunen at jeg nu søger om ændret samvær t.o.m §50 undersøgelsens samt psykolog-screeningens afslutning.
Det er min pligt jf. den nye forældreansvarslov pr. 1. september 2012 at sørge for at mit barn skærmes bedst muligt mod mistrivslens udspringskilde. Da jeg også er bekendt med servicelovens paragraffer vedr. børns ret til to forældre og forbud mod samværschikaner foreslår jeg derfor at x og hendes far får stadfæstet en samværsordning (foreløbigt 3 måneder) på vores adresse:
xxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxx
xxxxxxxxxxx
Jeg mener at i kraft af x's oplevelser omkring hendes farfar vil det være mest hensigtsmæssigt at hendes far udviser den respekt det må være overfor x, at hun kan slappe af med og omkring samværet med netop far.
Der er ingen tvivl om at det er far der udleverer x til pasning hos farfar/farmor fra tid til anden og derfor sætter x med selvfølge samværet med hendes far i forbindelse med den ubehagelige opfattelse hun har af sin farfar.
Jeg mener at det er vor pligt som forældre at skærme x mod de ting hun ikke bryder sig om indtil der er afklaring i sagen – som beskrevet ovenfor mener jeg at både forældreansvarsloven og serviceloven tilgodeses i en samværsordning på vores adresse.
Jeg gør opmærksom på at rette oplysninger i sagen kan søges hos Kommunen, sagsbehandler xxxxxx.
Venlig hilsen
xxxxxxxxxxxx