Nysgerrig efter den med studenterhuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. juni 2014

grinny

LilleChelle skriver:

Hvorfor må HG'erne fordi HF'erne må ? 

HG er en erhvervsuddannelse, hvor HF er en gymnasial uddannelse :p 

Det var egentlig bare et eksempel, haha 

Den helt gamle hue var jo kun for STX, de andre er kommet på henad vejen - så kunne lige så godt have brugt HHX  

Men lige meget hvad man siger så mener jeg at man kun selv kan vurdere hvornår man "fortjener" huen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2014

M (:

Karina84 skriver:

Nej, det hedder en studenterhue, ergo er den til studenter, om det er handels, teknisk eller almindelig student er et fedt 

Og saa kørte man endda paa os HHX'er dengang jeg fik den, at den rigtige hue er rød... 

Synes virkelig fidusen gaar af den, hvis alle enhver kan bestille den, ogsaa selvom de faar forskellige farver.

Hahaha jeg synes nu ellers den gik begge veje!

STX sang: "der er kun en rigtig hue, den er rød. Der er kun en rigtig hue, den er rød. Og hvis huen den er blå, så er den alt for let at få, der er kun en rigtig hue den er rød". 

Og HHX, HTX og HF sang:

"Der er kun en rigtig hue den er blå, den er blå. Der er kun en rigtig hue den er blå, den er blå. Vi vil ikke ha' den røde den er kun for hjernedøde. Der er kun en rigtig hue den er blå"

"Der er kun én rigtig hue den er BLÅ. Der er kun én rigtig hue den er BLÅ. Og hvis huen den er røød, så er hovedt fyldt med grøød. Der er kun én rigtig hue den er BLÅ"

"Vi har fået en rigtig hue, den er blå, den er blå Vi har fået en rigtig hue, den er blå, den er blå. Vi vil ikke ha den røde, der er censor alt for søde. Vi har fået en rigtig hue, den er blå, den er BLÅ!"

"Der er kun én rigtig hue, den er BLÅ. Der er kun én rigtig hue, den er BLÅ. For hvis huen ikk' er blå er den alt for nem at få Der er kun én rigtig hue den er BLÅ."

"Der er kun en rigtig hue den er blå der er kun en rigtig hue den er blå og hvis huerne er røde er hovedene for bløde der er kun en rigtig hue den er blå"..

Venligst en RØD student  

Anmeld

22. juni 2014

majba

grinny skriver:

Ja det er det, men mener bestemt (uden at være helt sikker) at huerne engang kun var til de 3. års gymnasielle uddannelser? Og HF kom til som gymnasiet trykket sammen til 2 år?

Som sagt er jeg ikke sikker, men det bliver jo så også kaldt en gymnasial uddannelse nu og derfor huen.

Mener mere hvor er stopknappen? Hvornår er det "bare for at have en hue"? Og hvornår er det en studenterhue?

Altså jeg er fuldstændig ligeglad, jeg ved hvad mine to huer står for, det er det vigtigste for mig  

Det var før at HF blev oprettede da alle de andre tog tre år og man derfor kaldte den tre årig gymnasial uddannelse. HF var rigtigt en direkte vej til at blive lærer, men man lavede det om for at give alle en chance for at blive student :-)

Anmeld

22. juni 2014

grinny

majba skriver:

Det var før at HF blev oprettede da alle de andre tog tre år og man derfor kaldte den tre årig gymnasial uddannelse. HF var rigtigt en direkte vej til at blive lærer, men man lavede det om for at give alle en chance for at blive student :-)

Men var det så ikke også først da den blev lavet om at den fik en hue?

Anmeld

22. juni 2014

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Jeg synes helt ærligt det er lidt latterligt. Kommer vel også snart en hue til dem der går ud af folkeskolen  Traditionen siger en hue ved de gymnasiale uddannelser, og jeg synes det skal blive ved det.

Anmeld

22. juni 2014

klmf

For mig er det en studenterhue og jeg synes den burde være forbeholdt de gymnasiale uddannelser. Den markerer en studentereksamen, der er adgangsgivende til videregående uddannelser - kunne aldrig drømme om at bruge den til andet og synes det er ærgerligt dens betydning på en måde udvandes. Det gør jo ikke ens uddannelse mindre værd eller betydningsfuld, fx ssa eller hg, men en hue synes jeg ikke passer til.

Anmeld

22. juni 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Da jeg blev udlært ssh i 2007 fik jeg hue. Den dag i dag har jeg fortrudt det da jeg synes at det kun hører en gymnasiel uddannelse til. Da jeg blev færdig som ssa i 2009 valgte jeg ikke at få en hue. 

Syntes det er plat at alle mulige andre uddannelser skal efterligne studenterhuen. 

Anmeld

23. juni 2014

majba

grinny skriver:

Men var det så ikke også først da den blev lavet om at den fik en hue?

Det ville jeg tro, og kan se på min skole at i starten var der mange der ikke valgte huen :-) (vi har billeder fra skolens start af afgangs kusisterne)
Hue eller ej, så syntes jeg HF er en god uddannelse! Ikke bare fordi jeg selv har studeret der, men fordi ældre har mulighed for at få en studenter eksamen.

Anmeld

23. juni 2014

lycly

MoartilMarc skriver:

Hvad synes i så om at der nu også er huer til dem som er ssh ssa pau frisør osv. Er det så forkert af dem og få hue på eller synes i kun det er forbeholdt stx hhx htx og hf?

Håber på en gode tone. Og er blot nysgerrig med jeres mening om det

Jeg har det sådan lidt.. Det er bare en hue! Det gider jeg ikke bruge min tid på at have ondt bag i over.
Det er jo efterhånden bare et symbol på en færdiggjort uddannelse og for min skyld kunne man da lave en hue til alle uddannelser. Hvad gør det af forskel for nogen?

Anmeld

23. juni 2014

CaWi

o1Mutte skriver:

Nu blev jeg ligesom ikke udlært landmand kun pga at man i dag kan få en hue. Men jeg fik hue på og jeg er super stolt af den. (Den hænger faktisk i min stue)
Det tager knap 4 år at blive udlært landmand, så kan ikke se hvorfor man ikke også skulle få hue på der? 

Jeg synes bare det er noget pjat, at mange uddannelser i dag "belønnes" med en hue, når det i første omgang kun var til gymnasielle uddannelser.

Jeg er langt større tilhænger af, at man kunne få en lille nål, et lille lommeur eller lignende ting.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.