Børn og teknologi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2014

Mortil223

LouiseEm skriver:

Jeg ville ikke skrive det hvis jeg ikke mente det. Hvis jeg ikke havde det fint med, at min søn får så meget ud af sin iPad, havde jeg nok ikke ladet ham bruge den

Det der irriterer mig er at du vil skabe debat. Jeg svarer på TS' spørgsmål, jeg lægger ikke op til at andre skal blande sig i hvordan jeg opdrager mit barn. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at forsøge at køre noget op.. Du trænger da til en hobby dame

3 heste og 2 børn jeg har massere af hoppyer  

Men nej du vil ikke debatter, og det er fint med mig, men jeg syntes stadig det er sjovt og med mine 23 år, kan jeg næppe betegnes som dame  

2 indlæg kan vist heller ikke betegnes som at blive ved at prøve at starte noget så havde jeg kørt videre i din iPad opdragelse - og det respektere jeg og lod ligge, så nu regner jeg med du trækker kløerne til dig igen  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2014

Mor til Ella

MorDk skriver:

Jeg bliver simpelthen nød til at dele...

Igår var jeg til fødselsdags-Brunch med kæresten og ungerne. Vores bedste ven havde inviteret til hygge hjemme ved ham. 

Vi ankommer og kort efter kommer resten af gæsterne. 

En mor træder ind af døren med sin 7-8 årige dreng. Mor spørger straks efter Wi-Fi koden og hiver knægtens Ipad op af tasken. Knægten står og tripper ved siden af. Vores ven meddelser at han endnu ikke har fået installeret net og kan derfor ikke give dem en kode. Mor laver stor øjne og det ligner ærligt talt at hun "panikker". Knægten ser meget skuffet ud. "heldigvis" er der en af gæsterne som kan dele net via sin smartphone... og formiddagen er reddet...

Kort efter kommer der en pige på omkring 6 år. Der går ikke 1 time før farmand spørger om hun vil have sin tablet. 

Min søn er fra starten lidt genert. Han skal lige "tø op" (sådan plejer det at være) Han sidder nu i sofaen og kigger ned i gulvet... Jeg nusser ham på ryggen og han spørger derefter "hvornår skal vi hjem moar" Jeg kigger på ham og siger at vi er til fødselsdag og vi skal spise boller og drikke cacao... Min søn knuger sig ind til mig og siger han vil hjem. Jeg spørger hvorfor... "INGEN vil lege" 

Det gjorde nas i mit moderhjerte. Jeg tager med vilje ikke tablet med ud (ser jeg ingen grund til) MEN lige der ville jeg ønske jeg havde. HELDIGVIS har vi jo vores smartphones. Jeg trak vejret dybt og sagde at han kunne låne fars mobil og se film på. Han lyste op... 

Der sidder jeg så ... til BRUNCH... ungerne sidder hver i sær med deres tablet/Ipad/smartphone... i hver deres lille verden... De er ASOCIALE med hinanden...Rundt om voksenbordet sidder hver 3. mand med deres smartphone fremme... Hvor er vi henne? JEG kunne seriøst ikke holde det ud. Jeg oplever det her SÅ tit... og jeg prøver virkelig at begrænse brugen af smartphones/tablets til mine unger... og er man ude hos folk så er det altså ikke noget man sidder med!

Min datter på 1½ år burde rende rundt og knække sugerør og vælte glas (forstå mig ret) MEN hun sad ved siden af den store pige og kiggede med på tablet, hvor der blev bagt cupcakes... vel og mærke i den "virtuelle verden" 

Jeg er målløs.... 

Jeg synes sku også at det er en trist udvikling.

Ella har heldigvis ikke fattet interesse for det endnu ( blev 2 i feb.) men de har 2 i vuggestuen så det varer da nok ikke længe

Anmeld

22. april 2014

Røverdatter

Jeg ejer ingen tablet/ipad, har heller ikke fjernsyn. Jeg har min computer og min smartphone, men min tlf bliver snart byttet til en "gammeldags" (ikke-touch). Jeg taer et aktivt valg i ikke at ville leve i nogen anden fremtid end den jeg selv vælger. Og jeg ønsker ikke min søn skal vokse op på den vej, hvor læring og intellekt gennem teknologi er det ultimative, alfa og omega vigtigste. Jeg ønsker at skabe en fremtid for min søn hvor naturlig leg, læring ud fra kreativitet og selvskabende ideer, og det at leve nu og her er det vigtigste. Det ned at børnene lærer en masse af ipads og tablets - er detnu så skide godt og smart? For som ts har bemærket (og jeg selv har) - hvad med de sociale færdigheder, som er vigtigt for at vi mennesker ikke går rundt som robotter? Jeg formulerer mig måske lidt uklart men dette er et emne, som jeg synes er rigtig vigtigt. Føler det er yderst vigtigt at vi ikke bare sluger alt hvad teknologien tilbyder os. 

Anmeld

22. april 2014

Bak

MorDk skriver:

Igår var jeg til fødselsdags-Brunch med kæresten og ungerne. Vores bedste ven havde inviteret til hygge hjemme ved ham. 

En mor træder ind af døren med sin 7-8 årige dreng. Mor spørger straks efter Wi-Fi koden og hiver knægtens Ipad op af tasken. Knægten står og tripper ved siden af. Vores ven meddelser at han endnu ikke har fået installeret net og kan derfor ikke give dem en kode. Mor laver stor øjne og det ligner ærligt talt at hun "panikker". Knægten ser meget skuffet ud. "heldigvis" er der en af gæsterne som kan dele net via sin smartphone... og formiddagen er reddet...

Kort efter kommer der en pige på omkring 6 år. Der går ikke 1 time før farmand spørger om hun vil have sin tablet. 

Min søn er fra starten lidt genert. Han skal lige "tø op" (sådan plejer det at være) Han sidder nu i sofaen og kigger ned i gulvet... Jeg nusser ham på ryggen og han spørger derefter "hvornår skal vi hjem moar" Jeg kigger på ham og siger at vi er til fødselsdag og vi skal spise boller og drikke cacao... Min søn knuger sig ind til mig og siger han vil hjem. Jeg spørger hvorfor... "INGEN vil lege" 

Det gjorde nas i mit moderhjerte. Jeg tager med vilje ikke tablet med ud (ser jeg ingen grund til) MEN lige der ville jeg ønske jeg havde. HELDIGVIS har vi jo vores smartphones. Jeg trak vejret dybt og sagde at han kunne låne fars mobil og se film på. Han lyste op... 

Der sidder jeg så ... til BRUNCH... ungerne sidder hver i sær med deres tablet/Ipad/smartphone... i hver deres lille verden... De er ASOCIALE med hinanden...Rundt om voksenbordet sidder hver 3. mand med deres smartphone fremme... Hvor er vi henne? JEG kunne seriøst ikke holde det ud. Jeg oplever det her SÅ tit... og jeg prøver virkelig at begrænse brugen af smartphones/tablets til mine unger... og er man ude hos folk så er det altså ikke noget man sidder med!

Min datter på 1½ år burde rende rundt og knække sugerør og vælte glas (forstå mig ret) MEN hun sad ved siden af den store pige og kiggede med på tablet, hvor der blev bagt cupcakes... vel og mærke i den "virtuelle verden" 

Jeg er målløs.... 

Målløs... Synes virkelig det er for dårligt.

Anmeld

22. april 2014

Lullaby

MorDk skriver:

Jeg er målløs.... 

Har jeg desværre også oplevet. Feks da vi holdt nytår, sad 3/6 af ungerne med tablets. Mine sad bare og kiggede for reglen er hos os, at har vi gæster eller er hos gæster så har vi intet elektronik fremme. De skal lege og ikke spille. 

Anmeld

22. april 2014

LouiseEm

Mortil223 skriver:

3 heste og 2 børn jeg har massere af hoppyer  

Men nej du vil ikke debatter, og det er fint med mig, men jeg syntes stadig det er sjovt og med mine 23 år, kan jeg næppe betegnes som dame  

2 indlæg kan vist heller ikke betegnes som at blive ved at prøve at starte noget så havde jeg kørt videre i din iPad opdragelse - og det respektere jeg og lod ligge, så nu regner jeg med du trækker kløerne til dig igen  

Du er helt væk

Hav et godt liv!

Anmeld

22. april 2014

Mortil223

LouiseEm skriver:

Du er helt væk

Hav et godt liv!

Mange tak  

Anmeld

22. april 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mortil223 skriver:

Men ville det ikke være bedre hvis han havde lært det af en forældre eller anden voksen? 

Ærligt jeg er ikke stolt af det min søn suger fra teknologi jeg er stolt af de ting han selv opnår  

og så ligger jeg nu selv pulse spil med min søn, det er hyggeligt og socialt, det er en iPad ikke. 

En iPad er social hvis man vælger at bruge den sådan. Jeg sidder sammen med min dreng og laver puslespil på iPaden med ham, hvor vi taler om forskellige ting samtidig....helt det samme gør jeg når vi laver 'ikke virtuelle puslespil'. Han lærer noget ved begge former for puslespil og vi er lige sociale ved begge former 

børn kan være enorm sociale med teknologien. Det handler om at vi skal lære dem en ordentlig brug af den og ikke mindst om alsidighed. Hvis jeg havde et barn der lavede perler hele dagen, eller læste hele dagen ville jeg også prøve  at åbne barnets horisont for andet. 

Anmeld

22. april 2014

Mortil223 skriver:

Nu er min søn kun 19 mdr, men han får ikke lov at lege med tablets eller telefoner! Han kan lege med de andre børn og sit legetøj, slut færdig. 

I vuggestuen har de også en eller anden ide om ungerne skal sidde om eftermiddagen med ipads og på sidste forældre møde bragte jeg det op og det er nu vedtaget at det kun er fredag i 30 min det forgår, og selv der irritere det mig helt vildt! 

Her er hjenme kobler vi heller ikke af med elektronik  Vi læser en bog og sidder og taler sammen. 

Jeg hader den her associale teknologi verden og jeg nægter at deltage i den. 

Er jeg til en sammenkomst hvor ungerne glor tablets og de voksne bruger smart phones, sætter jeg mig ned på gulvet og starter en leg med min søn og inde for 15 min har resten af ungerne som regel sluttet sig til, for det er faktisk ret sjovt at lege de voksne glor som om jeg er dum og siger ting som "hvordan har du dog energi til det" ja se det er meget nemt energi avler og energi og man får massere af god energi af glæde, og hvad glæder mere end sociale og glade unger? 

Det samme kan gøres med en iPad 

Anmeld

22. april 2014

Røverdatter skriver:

Jeg ejer ingen tablet/ipad, har heller ikke fjernsyn. Jeg har min computer og min smartphone, men min tlf bliver snart byttet til en "gammeldags" (ikke-touch). Jeg taer et aktivt valg i ikke at ville leve i nogen anden fremtid end den jeg selv vælger. Og jeg ønsker ikke min søn skal vokse op på den vej, hvor læring og intellekt gennem teknologi er det ultimative, alfa og omega vigtigste. Jeg ønsker at skabe en fremtid for min søn hvor naturlig leg, læring ud fra kreativitet og selvskabende ideer, og det at leve nu og her er det vigtigste. Det ned at børnene lærer en masse af ipads og tablets - er detnu så skide godt og smart? For som ts har bemærket (og jeg selv har) - hvad med de sociale færdigheder, som er vigtigt for at vi mennesker ikke går rundt som robotter? Jeg formulerer mig måske lidt uklart men dette er et emne, som jeg synes er rigtig vigtigt. Føler det er yderst vigtigt at vi ikke bare sluger alt hvad teknologien tilbyder os. 

Meget forskning viser at børn er sociale trods/med teknologien. De får netop trænet deres sociale kompetencer ved f.eks. at spille et spil sammen. 

Jeg forstår ikke de her yderligheder. Det handler for mit vedkommende om at lære sine børn alsidighed og ikke mindst at have en ordentlig brug af de digitale medier. Udelukkelse lærer dem netop ikke andet end at "teknologi er noget skidt"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.