Børn og teknologi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2014

Mortil223

Nu er min søn kun 19 mdr, men han får ikke lov at lege med tablets eller telefoner! Han kan lege med de andre børn og sit legetøj, slut færdig. 

I vuggestuen har de også en eller anden ide om ungerne skal sidde om eftermiddagen med ipads og på sidste forældre møde bragte jeg det op og det er nu vedtaget at det kun er fredag i 30 min det forgår, og selv der irritere det mig helt vildt! 

Her er hjenme kobler vi heller ikke af med elektronik  Vi læser en bog og sidder og taler sammen. 

Jeg hader den her associale teknologi verden og jeg nægter at deltage i den. 

Er jeg til en sammenkomst hvor ungerne glor tablets og de voksne bruger smart phones, sætter jeg mig ned på gulvet og starter en leg med min søn og inde for 15 min har resten af ungerne som regel sluttet sig til, for det er faktisk ret sjovt at lege de voksne glor som om jeg er dum og siger ting som "hvordan har du dog energi til det" ja se det er meget nemt energi avler og energi og man får massere af god energi af glæde, og hvad glæder mere end sociale og glade unger? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2014

CaWi

MorDk skriver:

Jeg bliver simpelthen nød til at dele...

Igår var jeg til fødselsdags-Brunch med kæresten og ungerne. Vores bedste ven havde inviteret til hygge hjemme ved ham. 

Vi ankommer og kort efter kommer resten af gæsterne. 

En mor træder ind af døren med sin 7-8 årige dreng. Mor spørger straks efter Wi-Fi koden og hiver knægtens Ipad op af tasken. Knægten står og tripper ved siden af. Vores ven meddelser at han endnu ikke har fået installeret net og kan derfor ikke give dem en kode. Mor laver stor øjne og det ligner ærligt talt at hun "panikker". Knægten ser meget skuffet ud. "heldigvis" er der en af gæsterne som kan dele net via sin smartphone... og formiddagen er reddet...

Kort efter kommer der en pige på omkring 6 år. Der går ikke 1 time før farmand spørger om hun vil have sin tablet. 

Min søn er fra starten lidt genert. Han skal lige "tø op" (sådan plejer det at være) Han sidder nu i sofaen og kigger ned i gulvet... Jeg nusser ham på ryggen og han spørger derefter "hvornår skal vi hjem moar" Jeg kigger på ham og siger at vi er til fødselsdag og vi skal spise boller og drikke cacao... Min søn knuger sig ind til mig og siger han vil hjem. Jeg spørger hvorfor... "INGEN vil lege" 

Det gjorde nas i mit moderhjerte. Jeg tager med vilje ikke tablet med ud (ser jeg ingen grund til) MEN lige der ville jeg ønske jeg havde. HELDIGVIS har vi jo vores smartphones. Jeg trak vejret dybt og sagde at han kunne låne fars mobil og se film på. Han lyste op... 

Der sidder jeg så ... til BRUNCH... ungerne sidder hver i sær med deres tablet/Ipad/smartphone... i hver deres lille verden... De er ASOCIALE med hinanden...Rundt om voksenbordet sidder hver 3. mand med deres smartphone fremme... Hvor er vi henne? JEG kunne seriøst ikke holde det ud. Jeg oplever det her SÅ tit... og jeg prøver virkelig at begrænse brugen af smartphones/tablets til mine unger... og er man ude hos folk så er det altså ikke noget man sidder med!

Min datter på 1½ år burde rende rundt og knække sugerør og vælte glas (forstå mig ret) MEN hun sad ved siden af den store pige og kiggede med på tablet, hvor der blev bagt cupcakes... vel og mærke i den "virtuelle verden" 

Jeg er målløs.... 

Jeg har også lige været til påske frokost i mandens familie. To børn sad med tablet, en med telefon, mens de tre små dog legede med biler på gulvet (de er 7, 6 og 2 år og ingen af dem har telefon eller egen tablet)

Jeg forstår ikke børnene absolut skal have det "skidt" med rundt til fester og komsamner.
De kan jo stort set ikke engang finde ud af at spille ludo på et bræt.

Der hvor jeg også stod helt af, var da kæresten og hans søster tog deres telefon frem. For at snapchatte, eller hvad pokker det nu hedder.
Når jeg brokkede mig over det, fik jeg at vide, at jo nok bare var misundelig.

Børn skal være med, når det gælder tablet, telefoner osv.
Men der skal være en grænse, og min er, at sådan noget gør man kun derhjemme!

Anmeld

22. april 2014

Savannah

Sygt!!!!!! Oplever desværre det samme.. I en sådan grad, at tøsen selv bad om at få skrevet ' ipad forbudt' på hendes fødselsdagsinvitation sidste år... Jesus Christ.

Anmeld

22. april 2014

LouiseEm

Min søn på 3,5 har en iPad som han egentlig må spille på efter behag herhjemme. Men jeg tager den sgu ikke med rundt, med mindre vi skal ud og køre langt, eller han skal på weekend hos mormor og morfar (så kan de få lidt ro indimellem )

Den iPad lærer ham så meget. Han kan alfabetet, både på dansk og engelsk, han kan tælle til 20, igen på både dansk og engelsk, og han kan forstå det meste de siger, når de snakker på engelsk i visse apps. Det synes jeg er helt vildt fedt at han kan, når han kun er 3,5. 

Han spiller meget læringsspil og puslespil, og han er så god til det, og den skide iPad lærer ham altså ting jeg ikke kunne have lært ham bedre 

Jeg er 100% for at børn lærer den nye teknologi at kende og følger med i udviklingen.. Men det du beskriver er simpelthen for meget. Var det sket til komsammen hjemme hos mig, havde jeg sgu dem pakke det væk, eller tage hjem.. Jeg gider ikke se på det!

Anmeld

22. april 2014

StudPsyk

Ølgaard skriver:

Er ked af at sige det men det er fremtiden

Der er rigtig mange der skriver det er en dårlig ide børn lære det...

Vi har en datter på 2½ år og hun bruger også vores Ipad, og er rigtig dygtig til det... Hun bruger den ikke så tit men engang imellem tager hun den og spiller...

Vi må indse det er fremtiden, forældre bliver i dag nærmest tvunget til at købe en til deres skolebørn...

Min mand er lettere ordblind, så jeg har intet imod vores pige bruger den for jo bedre hun kan bruge den jo bedre er hendes ordforråd og det kan jeg tydeligt høre allerede nu

Vi har den aldrig med udenbys, der har vi i stedet pakket en taske med legetøj... og så må hun lære at dele med andre....

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, så jeg beklager hvis jeg gentager.

For mig handler det ikke så meget om at børn og unge ikke må bruge teknologi. I det tilfælde TS snakker om handler det for mig om manerer. Ja, selvfølgelig er der gode ting ved at bruge mobil og tablet, men man bør også være i stand til at sige "Okay, nu er vi samlet som familie til den her familiefest, og vi ses ikke hver dag. Så nu pakker vi lige mobilen og tabletten væk lidt og taler sammen ansigt til ansigt!" 

Det er vel lidt meningen med at samles til familiefødselsdage. Jeg oplevede det samme til påskefrokost forleden. Jeg kom ind i stuen med James på armen, og der sad 4 unge på rad og række med snuden nede i skærmene uden at tale med hinanden, imens den øvrige familie sad ude i solen og hyggede og snakkede sammen.

Der mener jeg helt klart man har et ansvar som forældre for at sige til sine børn, at de altså må tage at pakke det der væk når man er samlet om sådan en begivenhed, det kan de sidde med når de kommer hjem, eller hvis der har været gang i den længe og de lige har brug for 10 minutter. men ikke SÅ meget! Jeg synes det er sindssygt uhøfligt. Når det sker, når vi fx fejrer mine børn, synes jeg det meget klart udstråler, at selskabet keder en, at man egentlig ikke gider være der, så derfor kan man lige så godt underholde sig med noget andet end det familiære samvær.

Jeg hader det! Det samme når jeg ser folk tager mobilen op ved bordet, når vi sidder sammen allesammen og spiser. Og mine børn skal helt klart opdrages med, at der er tidspunkter hvor man sidder med den slags og tidspunkter hvor man viser oprigtig interesse i sin familie.

Anmeld

22. april 2014

Mortil223

LouiseEm skriver:

Min søn på 3,5 har en iPad som han egentlig må spille på efter behag herhjemme. Men jeg tager den sgu ikke med rundt, med mindre vi skal ud og køre langt, eller han skal på weekend hos mormor og morfar (så kan de få lidt ro indimellem )

Den iPad lærer ham så meget. Han kan alfabetet, både på dansk og engelsk, han kan tælle til 20, igen på både dansk og engelsk, og han kan forstå det meste de siger, når de snakker på engelsk i visse apps. Det synes jeg er helt vildt fedt at han kan, når han kun er 3,5. 

Han spiller meget læringsspil og puslespil, og han er så god til det, og den skide iPad lærer ham altså ting jeg ikke kunne have lært ham bedre 

Jeg er 100% for at børn lærer den nye teknologi at kende og følger med i udviklingen.. Men det du beskriver er simpelthen for meget. Var det sket til komsammen hjemme hos mig, havde jeg sgu dem pakke det væk, eller tage hjem.. Jeg gider ikke se på det!

Men ville det ikke være bedre hvis han havde lært det af en forældre eller anden voksen? 

Ærligt jeg er ikke stolt af det min søn suger fra teknologi jeg er stolt af de ting han selv opnår  

og så ligger jeg nu selv pulse spil med min søn, det er hyggeligt og socialt, det er en iPad ikke. 

Anmeld

22. april 2014

LouiseEm

Mortil223 skriver:

Men ville det ikke være bedre hvis han havde lært det af en forældre eller anden voksen? 

Ærligt jeg er ikke stolt af det min søn suger fra teknologi jeg er stolt af de ting han selv opnår  

og så ligger jeg nu selv pulse spil med min søn, det er hyggeligt og socialt, det er en iPad ikke. 

Jeg synes han har lært meget af sin iPad :-) Og det har jeg det helt fint med. Og det behøver jeg sådan set ikke sidde her og diskutere med dig

Fint nok at du er af en anden holdning.

Anmeld

22. april 2014

Mortil223

LouiseEm skriver:

Jeg synes han har lært meget af sin iPad :-) Og det har jeg det helt fint med. Og det behøver jeg sådan set ikke sidde her og diskutere med dig

Fint nok at du er af en anden holdning.

Ej undskyld men haha  

jeg stiller dig et enkelt spørgsmål i en debat og dit svar er jeg har det helt fint og jeg behøver ikke diskutere det. 

Så har du det nok ikke så fint med det alligevel, hvis det går dig så meget på jeg spørger. 

Men fair nok, det skal jeg nok husker du vil ikke debattere  

Anmeld

22. april 2014

LouiseEm

Mortil223 skriver:

Ej undskyld men haha  

jeg stiller dig et enkelt spørgsmål i en debat og dit svar er jeg har det helt fint og jeg behøver ikke diskutere det. 

Så har du det nok ikke så fint med det alligevel, hvis det går dig så meget på jeg spørger. 

Men fair nok, det skal jeg nok husker du vil ikke debattere  

Jeg ville ikke skrive det hvis jeg ikke mente det. Hvis jeg ikke havde det fint med, at min søn får så meget ud af sin iPad, havde jeg nok ikke ladet ham bruge den

Det der irriterer mig er at du vil skabe debat. Jeg svarer på TS' spørgsmål, jeg lægger ikke op til at andre skal blande sig i hvordan jeg opdrager mit barn. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at forsøge at køre noget op.. Du trænger da til en hobby dame

Anmeld

22. april 2014

Mor til Ella

Ølgaard skriver:

Er ked af at sige det men det er fremtiden

Der er rigtig mange der skriver det er en dårlig ide børn lære det...

Vi har en datter på 2½ år og hun bruger også vores Ipad, og er rigtig dygtig til det... Hun bruger den ikke så tit men engang imellem tager hun den og spiller...

Vi må indse det er fremtiden, forældre bliver i dag nærmest tvunget til at købe en til deres skolebørn...

Min mand er lettere ordblind, så jeg har intet imod vores pige bruger den for jo bedre hun kan bruge den jo bedre er hendes ordforråd og det kan jeg tydeligt høre allerede nu

Vi har den aldrig med udenbys, der har vi i stedet pakket en taske med legetøj... og så må hun lære at dele med andre....

At det er fremtiden er da helt rigtigt.

Men hvorfor er det lige børn idag nærmest ikke kan finde ud af at lege? For det synes jeg faktisk kniber de børn vi kender der er 5 år +

Jeg synes sku det er trist....

Det ene behøver vel ikke erstatte det andet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.