Hvornår har man råd til børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Nu er børnepenge vel netop et tilskud til det liv hvor børn indgår, så at folk kalkulere med dem, og bruger dem til ting der ikke kan undværes alla sko, flyverdragt osv kan jeg ikke se noget forkert i. 

Men hvornår har man ikke råd til at tænke på at sætte et barn i verden? Velsagtens når man ikke har råd til det basale: mad, tag over hovedet, varme, tøj (gerne brugt). At der så er en masse andet vi synes børn bør have er en anden historie. Ville aldrig rynke på panden af man ikke har råd til eget værelse, legetøj, tur til lalandia, nyt tøj osv.

Alt med måde selvfølgelig. Personligt mener jeg bare at må man vente på at købe de ekstra par bukser (bare et eksempel) til at børnepengene kommer, så er man nok derude hvor man økonomisk ikke er klar og burde lade fornuften slå til 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2014

lineog4

Anonym skriver:

Alt med måde selvfølgelig. Personligt mener jeg bare at må man vente på at købe de ekstra par bukser (bare et eksempel) til at børnepengene kommer, så er man nok derude hvor man økonomisk ikke er klar og burde lade fornuften slå til 

Hvorfor? Jeg mener, jeg kan sagtens forstå man skal have penge til mad, husleje og varme og det basale. Men feks. Et par bukser er jo ikke basalt hvis der er et andet par i skabet. Og er man der hvor alle bukser er i stykket kan man som barn sagtens klare sig med et par for en 5er i genbrugsen.

jeg synes ikke andet økonomisk kriterie end det basale er en grænse.

Anmeld

15. april 2014

Mortil223

Anonym skriver:

Det er da bestemt dejligt når de kommer, men det er jo ikke fordi det er en guldgrube at få børn 

Valget om et barn (nr to i denne situation) burde blive taget fordi man føler det hele spiller og ens økonomi kan bære det.

Det behøver du skam ikke fortælle mig  

men ja det er da rart, men jeg tager stor afstand fra det skal være det bærende, at intet hænger samme uden, sorry to say men så skal man ikke få børn i min optik, kan du ikke betale daginstitution, tøj, legetøj og andre nødvendigheder uden offentlige støtte og/eller børne penge skal du ikke få barn/flere børn. 

Og ja det støder sikkert noget at jeg har den holdning og ja der er også nuancer i min holdning. Men den primære er ovenstående. 

Anmeld

15. april 2014

Anonym trådstarter

førstebarn21 skriver:

Det behøver du skam ikke fortælle mig  

men ja det er da rart, men jeg tager stor afstand fra det skal være det bærende, at intet hænger samme uden, sorry to say men så skal man ikke få børn i min optik, kan du ikke betale daginstitution, tøj, legetøj og andre nødvendigheder uden offentlige støtte og/eller børne penge skal du ikke få barn/flere børn. 

Og ja det støder sikkert noget at jeg har den holdning og ja der er også nuancer i min holdning. Men den primære er ovenstående. 

Lige præcis Skønt med en der deler samme holdning. For føler mig lidt alene til tider, når folk nærmest jagter alle de tilskud de overhovedet kan få.

Det kan godt være det er udansk og egoistisk, men kan godt til tider blive harm over, at vi betaler fuld pris for f.eks. Daginstitution, hvor andre får halvdelen betalt. Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden som samfund, men er man allerede der, hvor man får økonomisk hjælp til dagligdagen, så burde man ikke få barn nr to, tre eller fire.

Efter hvad man til tider ser i luksusfælden eller læser i aviserne, er vi dog blevet gode til at give hinanden et skulderklap og sige "det er squ sejt vi klarer os selv". 

Anmeld

15. april 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Hvorfor? Jeg mener, jeg kan sagtens forstå man skal have penge til mad, husleje og varme og det basale. Men feks. Et par bukser er jo ikke basalt hvis der er et andet par i skabet. Og er man der hvor alle bukser er i stykket kan man som barn sagtens klare sig med et par for en 5er i genbrugsen.

jeg synes ikke andet økonomisk kriterie end det basale er en grænse.

Men hvorfor skal statskassen 'belastes' yderligere?

hvis pengene i forvejen er små og man derfor formentlig får noget offentligt støtte, hvorfor skal man så have 'lov' til at få et barn, hvor staten skal ind og betale halvdelen af daginstitutionen, osv.

Anmeld

15. april 2014

lineog4

Anonym skriver:

Lige præcis Skønt med en der deler samme holdning. For føler mig lidt alene til tider, når folk nærmest jagter alle de tilskud de overhovedet kan få.

Det kan godt være det er udansk og egoistisk, men kan godt til tider blive harm over, at vi betaler fuld pris for f.eks. Daginstitution, hvor andre får halvdelen betalt. Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden som samfund, men er man allerede der, hvor man får økonomisk hjælp til dagligdagen, så burde man ikke få barn nr to, tre eller fire.

Efter hvad man til tider ser i luksusfælden eller læser i aviserne, er vi dog blevet gode til at give hinanden et skulderklap og sige "det er squ sejt vi klarer os selv". 

Jeg synes der er en stor forskel på, at du kalkulerer med diverse tilskud som jo er tænkt til at kun de færreste har behov og især kan hjælpe hvis man pludselig bliver stillet anderledes økonomisk. Og så til at man bruger sine børnepenge på basale ting (og her tænker jeg ikke legetøj da det ikke er basalt).

jeg har aldrig modtaget tilskud af nogen art, men jeg har sørme overlevet på børnepengene. For mig er børnepenge, som jo egentlig hedder familieydelse noget helt andet end boligsikring, friplads osv. - det er jo netop basalt, at man kan sørge for bolig, enten selv passe eller lade andre passe ens børn og mad, men ja de moderigtige jeans og legetøj er for mig ikke basalt.

Anmeld

15. april 2014

lineog4

Men hvorfor skal statskassen 'belastes' yderligere?

hvis pengene i forvejen er små og man derfor formentlig får noget offentligt støtte, hvorfor skal man så have 'lov' til at få et barn, hvor staten skal ind og betale halvdelen af daginstitutionen, osv.

At jeg venter med at kæbe cykelhjelm til børnepengene kommer betyder da ikke per definition at jeg får nogen ydelser ud over det.

at man medregner børnepenge i sit budget er vel det det er tænkt som. Hvis vi alle kun bruger dem til fis og ballade og det unødvendige, så kunne vi da lige så godt spare statskassen helt for børnepengene. 

For mig er de da et tilskud til fx tøj, fodtøj osv. Vores penge er ikke store (dog en del større end da vi fik den første ) men vi har aldrig modtaget andet end børnepenge, men især med den første faldt de på et tørt sted - jeg havde fx et år på hjemmeboende su (og det var den gang 1800 kr) fordi jeg ikke turde snyde, og et halvt år helt uden indkomst, men da jeg stadig boede med faren (lang historie) turde jeg heller ikke søge tilskud som enlig forsørger og den gang var grænsen for tilskud meget lavere end nu....

Anmeld

15. april 2014

Mortil223

Anonym skriver:

Jubii jeg jeg er så enig! Mig og min kæreste kigger også på hinanden igang i mellem og siger vi er sgu seje! 

Men hold da op jeg er blevet lynchet et par gange for min holdning, og jeg fatter slet ikke man kan få sig selv til at få flere børn og så gå på offentligt rov, Aih jeg kan blive helt arrig 

Anmeld

15. april 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

At jeg venter med at kæbe cykelhjelm til børnepengene kommer betyder da ikke per definition at jeg får nogen ydelser ud over det.

at man medregner børnepenge i sit budget er vel det det er tænkt som. Hvis vi alle kun bruger dem til fis og ballade og det unødvendige, så kunne vi da lige så godt spare statskassen helt for børnepengene. 

For mig er de da et tilskud til fx tøj, fodtøj osv

Nu var indlægget ikke kun møntet på børnepengene. Det fik jeg nok ikke udspecificeret grundigt nok, men i det hele taget bare hvornår man har råd. Børnepengene var et eksempel, men det gik nok for hurtigt.

Anmeld

15. april 2014

Kløver

Det kommer velmente an på den enkelte familie og for mange er der jo forskel på prioriteringer, og hvordan børnepengene bliver regnet ind i ens økonomi. Synes også man skal passe på
At pege fingre eller generalisere for hver situation er jo unik og børnepenge er jo noget alle får. Ved ik lige hvad debat du hentyder til men tager udgangspunkt i hvad jeg ved udover, for vil ikke tage en debat ud og sidde og evt pege fingre eller snakke om e. Situation som man kun ved en brøkdel af.
Det må være den enkelte familie at vurdere hvor grænsen går og hvordan man prioriterer den mængde penge man har, der er jo også stor forskel på hvad man mener er nødvendighed, nogle handler fint tøj brugt eller i feks Bilka, mens andre mener mærketøj er det eneste rigtige og alt efter hvad man har sf penge er der jo stor forskel at bruge 300kr eller 1400kr på en flyverdragt
Så længe børnene får massedrab kærlighed, mad på bordet, tørt rent tøj osv og de grundlæggende behov bliver dækket
Kommer man ud i at man ikke har råd til at betale sine regninger og ikke har råd til feks mad, tøj, husleje og risikerer at blive smidt ud, så er det selvfølgelig ikke smart at presseøkonomien yderligere med barn/flere børn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.