Hold da op hvor er I snerpede.. Jeg kan sagtens forstå, man har en sukkerpolitik, hvilket jeg også selv har. Børn under 1 år, skal selvfølgelig ikke have slik, og man skal generelt undgå kunstigt sukker og farvestoffer samt flyende kalorier til børn, det er jeg enig i..
Men ligefrem at være så snæversynet omkring en fødselsdag, det forstår jeg ikke.. I kommer med dette argument, at børnene alligevel ikke ved hvad det er. Min søn er 11 mdr, han får ikke slik, sodavand mm. men han ved da tydeligvis godt, at det er noget der smager godt. Derfor kan jeg ikke spise noget i hans nærvær - de småfolk er klogere, end man tror!
Derfor kunne jeg aldrig drømme om, ikke at lade ham smage hans egen kage på hans fødselsdag. Først og fremmest ved jeg han har fået hans mad og derpå nærring inden jeg serverer det for ham.
Derudover, bestemmer man som sagt selv hvad der skal i kagen, og man kan jo lave den udenlukkende af økologiske råvarer ..
mht. Sin egen kage, synes jeg det en sød tradition. Ingen siger det skal være en mega kage, eller der skal gøres noget spcielt ud af den. At komme med det argument, at det noget svineri og at det sviner, er i mine øre langt ude. Børn de skal have lov til at svine/udforske ( med måde og vel og mærke ) og det er vel ikke værre end at man lige kan tage en klud.
Mht. frugt, er det noget pjat at børn ikke vil spise det, hvis de først har smagt slik. Det kommer selvfølgelig an på hvordan du præsenterer det, hvis du giver dit barn et valg imellem et æble og en pose vingummi, ja så er du jo selv skyld i det.
Mine erfaringer er, at selvom der har stået slik på bordet, og der samtidig har stået et lækkert frugtfad med spændende frugt, jamen så spiser børnene rent faktisk også frugten.
Hilsen Williams mor