Tilkaldning af ambulance

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2014

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
SanJose skriver:

Jeg har tænkt rigtig meget over hvornår man egentlig bør og skal ringe 1-1-2. Nu har jeg efterhånden hørt om en del der ringer, bare der er det mindste. Dermed ikke sagt at det er altid. Men jeg har f.eks. en veninde, der ringede 1-1-2 efter hun havde haft lidt (!) ondt i maven samt kvalme i fire dage. Det er efter min mening misbrug af Falcks resourcer. Ligeledes med folk der ringer, fordi de ikke orker at sidde i skadestuens venteværelse i flere timer. At komme ind med en ambulance er jo som oftest en direkte adgangsbillet til behandling.

Men når det så er sagt har jeg efterhånden også prøvet at køre i ambulance et par gange.

Første gang da en bilist overså sin vigepligt og kørte direkte ind i mig, der kom cyklende. Jeg slap dog med en forstuvet ankel.
Anden gang var da jeg blev indlagt med kraftige mavesmerter, der viste sig at være en sprængt blindtarm.
Tredje gang da en bagvedkørende bilist kørte frontalt ind bag i min bil. Falck klippede taget og jeg røg på spineboard grundet frygten for at min nakke skulle være brækket. Det var den heldigvis ikke, og jeg slap med et piskesmæld.
Fjerde og femte gang var på grund af to ret alvorlige astmaanfald, hvor jeg virkelig ikke kunne få vejret og medicinen ikke virkede på mig. Var i begge tilfælde indlagt i flere dage på lungemedicinsk bagefter.

Hvad synes I? Hvornår ville I f.eks. ringe efter en ambulance, og hvor skal man "være lige ved at dø" før?

jeg har desværre måttet ringe to gange... første gang da min søn fik feberkramper ca. en uge før sin et års fødselsdag og anden gang var da min daværende kæreste gik i kramper...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2014

Frk.S

Jeg har aldrig ringet efter en ambulance (har dog ringet 1-1-2 for at få fat i politiet. Der var indbrud ved naboen, og de fangede skam stodderen, så der er jeg helt tilfreds med min beslutning om at ringe 1-1-2).

Jeg synes folk skulle skamme sig hvis de ringer 1-1-2 fordi de ikke vil sidde og vente ved lægevagten/skadestuen.
Ligeledes skal man heller ikke ringe hvis man har haft kvalme nogle dage.... i så fald kan man tage til lægen hvis man mener det er nødvendigt. Men en ambulance skal der sgu ikke til.

Man kan ringe efter en ambulance hvis man skal have hjælp NU.... for noget der er potentielt livstruende.

De eksempler jeg ellers har læst her i tråden fra andre, der synes jeg det lyder som det rigtige valg at ringe

Anmeld

22. februar 2014

Laulund87

Jeg har ringet 112 én gang og det var fordi vi havde skorstensbrand. Jeg var alene hjemme med Maria, skræmmende

Anmeld

22. februar 2014

-Sigrid-

SanJose skriver:

Jeg har tænkt rigtig meget over hvornår man egentlig bør og skal ringe 1-1-2. Nu har jeg efterhånden hørt om en del der ringer, bare der er det mindste. Dermed ikke sagt at det er altid. Men jeg har f.eks. en veninde, der ringede 1-1-2 efter hun havde haft lidt (!) ondt i maven samt kvalme i fire dage. Det er efter min mening misbrug af Falcks resourcer. Ligeledes med folk der ringer, fordi de ikke orker at sidde i skadestuens venteværelse i flere timer. At komme ind med en ambulance er jo som oftest en direkte adgangsbillet til behandling.

Men når det så er sagt har jeg efterhånden også prøvet at køre i ambulance et par gange.

Første gang da en bilist overså sin vigepligt og kørte direkte ind i mig, der kom cyklende. Jeg slap dog med en forstuvet ankel.
Anden gang var da jeg blev indlagt med kraftige mavesmerter, der viste sig at være en sprængt blindtarm.
Tredje gang da en bagvedkørende bilist kørte frontalt ind bag i min bil. Falck klippede taget og jeg røg på spineboard grundet frygten for at min nakke skulle være brækket. Det var den heldigvis ikke, og jeg slap med et piskesmæld.
Fjerde og femte gang var på grund af to ret alvorlige astmaanfald, hvor jeg virkelig ikke kunne få vejret og medicinen ikke virkede på mig. Var i begge tilfælde indlagt i flere dage på lungemedicinsk bagefter.

Hvad synes I? Hvornår ville I f.eks. ringe efter en ambulance, og hvor skal man "være lige ved at dø" før?

Jeg har kun ringet én gang, og den gang stod naboens hus i brand, voldsomt. Så det vil jeg mene er nødvendigt. Jeg var 14, og ham jeg ringede til tog mig ikke seriøst  Men en brandbil kom da 

Anmeld

22. februar 2014

Leneur

Jeg har ringet til 1-1-2 en enkelt gang og det var da min søster uplanlagt fødte derhjemme. Jordemoderen var dog på vej men var 45 min væk, så der ringede jeg og der kom de efter 5 min. Min dejlige niece var dog helt perfekt og havde ikke taget skade af det men vi reddede da en ambulanceførers dag, for selvom han havde været det i 13 år, havde han ikke oplevet en hjemmefødsel før, så de blev og fik det hele med. Hvis jeg nogensinde kommer i tvivl om det er livstruende eller ej, så hellere ringe en gang for meget. Min søster brækkede foden så alvorligt at hun ikke en gang kunne kravle og der ringede hun, så selvom det ikke var livstruende, var der ikke andet at gøre og her 4 mdr. efter, har hun stadig lang vej inden hun måske bliver godt gående igen, så sådan kan det også være.

Anmeld

22. februar 2014

Hullabullabulla

SanJose skriver:

Jeg ringede 112 da min far faldt på gulvet og hans øje desværre gik i stykker og begyndte at bløde - men har heldigvis aldrig ellers haft behov for at ringe 112..

112 er i mine øjne kun for akut/livstruende - men jeg kan godt "forstå" at flere "misbruger" det pga alle de dårlige ændringer af lægevagter til 1813 osv osv..

Anmeld

22. februar 2014

ano14316

SanJose skriver:

Det skal være livstruende! Det skal være sådan at man ikke selv kan komme frem uden at risikoen er for stor...

Jeg ringede 112 i februar sidste år fordi min mor var faldet og havde brækket skulderen og jeg var bange for hun skulle blive rigtig dårlig af smerter, men da der ville gå mere end 30 min og hvis der kom noget andet ville der blive prioteret, valgte jeg at køre hende selv... Vel vidende at hvis det blev mere akut kunne ringe på vejen...

Ellers har jeg kun haft fornøjelsen i forbindelse med brand...

Har aldrig selv kørt i ambulance..

Anmeld

22. februar 2014

Isabella_mor

jeg har ringet 112 en del gange..

både fordi at min søster og jeg blev overfaldet på åben gade af nogle møgtøser... 

og så fordi at min søster har epilepsi, og første gang jeg så hun fik et anfald, ringede jeg også 112. 

samt da jeg arbejdede i nette og jeg oplevede at blive overfaldet af en butikstyv.. 

og så engang hvor min kæreste besvimede mens han kastede op hvor jeg gik i panik..

jeg har selv kørt i ambulance en gang, og det var da jeg var gravid med Villads, hvor jeg havde lægevagten forbi om natten fordi jeg havde stærke mavesmerter, han havde mistanke om blindtarmsbetændelse... det var så forstoppelse, men det var slet ikke nødvendigt, jeg kunne godt have nøjedes med en taxa. men det var lægevagten der bestilte en ambulance til mig...

Anmeld

22. februar 2014

monzemussen

Jeg har ringet 112 to gange. Første gang var jeg vidne til en ulykke. En bil var kørt ind i en traktor. Den ene mand faldt om. Mega ubehageligt der var jeg lige blevet 18. Anden gang var da min X ikke holdt øje med sønnen. Da fik han væltet en stor kop kogende kaffe ud over sig. Han fik 2. Grads forbrænding over overkroppen og armen. Der havde jeg det virkelig skidt, men de kom dog 7-9-13 hurtigt :-(

Anmeld

22. februar 2014

Mother-love

Jeg har ringet 112 de gange hvor min datter har haft feberkramper. Det har hun en 4-5 gange. For det skal man. For hvis det ikke er feberkramper.
Og så har jeg ringet 112 en gang hvor hun var ved at blive kvalt. Men der ordnede vi det med sygeplejesken i Tlf.
Ellers har jeg aldrig ringet 112.
Dog er der nogen der har ringet 112 for mig fordi jeg er blevet påkørt på knallert 2 gange. En gang af en lastbil i et højresving og en anden gang af en bus som kørte over for rødt og der var blevet grønt for mig.

Jeg ringer ikke 112 bare sådan lige.
Ved nogen folk ikke forstår hvad en nødsituation er. Men det er jo også derfor man bliver stillet om det en sygeplejeske som vurdere om det er nødvenindigt med en ambulance.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.