lærer I jeres børn at have pli?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

Mum33

Macrolf skriver:

Hej.

Inspireret af den anden tråd om bordskik bliver jeg lidt nysgerrig :-)

Jeg har to børn på hhv 4 & 6 og de siger tak for mad, venter med at begynde at spise til der er sagt værsgo. Ja og så holder de selvfølgelig bordskik :-)

Når vi er nogen steder tager de ikke noget der står på bordet uden at have fået lov, ja det gør de faktisk heller ikke herhjemme med mindre jeg har sagt bare spis :-)Her tænker jeg snacks eller lign.

Når vi er i et supermarkede og de gerne vil have børnebolle, så skal de selv gå hen og bede pænt om den og sige pænt tak. De er begge så begyndt at ønske bageren eller andre i fx butikker en god dag/ god weekend når vi går, det er ikke noget jeg har sagt, de har bare hørt mig sige det.

Mine børn får enormt meget positiv opmærksomhed fordi de kan opføre sig ordentligt og det er jo selvforstærkende så de synes det er fedt at alle smiler til dem og synes de er søde :-)

Hvad gør I?

Ja - meget endda. Synes livet er nemmere med gode manerer 

Kan kun nikke genkendende til den med anerkendelse. Vi havde vores søn på 3 med på fin restaurant. Han sad og tegnede ligeså stille og hyggede sig med os. Det blev komplimenteret af både tjener og dem der sad omkring. Så bliver man stolt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

..

modesty skriver:

Ja, men at børn lærer at begå sig socialt og er venlige og rare at være sammen med, er ikke ensbetydende med at de giver hånd og siger "be om". Fint nok at dine børn siger "be om" men hvis du opfatter andres børn som uopdragne fordi de ikke gør det, så synes jeg at det er et problem. Og det er lidt dét jeg læser dig skrive. Når du ligefrem siger at børn får det nemmere i livet og at folk bedre vil kunne lide dem hvis de holder døren og beder om lov før de tager noget der står på bordet (det står vel på bordet fordi man må tage af det??), så synes jeg at du har en forkert opfattelse af hvad der er vigtigt. Du tillægger "hvad andre folk synes" en uforholdsmæssig stor betydning imo. Deraf nok dit store fokus på, efter min mening, overfladiske manerer.

Så kan man da tale om misfortolkning af hvad jeg skriver :-D

Anmeld

6. februar 2014

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Macrolf skriver:

Hej.

Inspireret af den anden tråd om bordskik bliver jeg lidt nysgerrig :-)

Jeg har to børn på hhv 4 & 6 og de siger tak for mad, venter med at begynde at spise til der er sagt værsgo. Ja og så holder de selvfølgelig bordskik :-)

Når vi er nogen steder tager de ikke noget der står på bordet uden at have fået lov, ja det gør de faktisk heller ikke herhjemme med mindre jeg har sagt bare spis :-)Her tænker jeg snacks eller lign.

Når vi er i et supermarkede og de gerne vil have børnebolle, så skal de selv gå hen og bede pænt om den og sige pænt tak. De er begge så begyndt at ønske bageren eller andre i fx butikker en god dag/ god weekend når vi går, det er ikke noget jeg har sagt, de har bare hørt mig sige det.

Mine børn får enormt meget positiv opmærksomhed fordi de kan opføre sig ordentligt og det er jo selvforstærkende så de synes det er fedt at alle smiler til dem og synes de er søde :-)

Hvad gør I?

JA jeg lærer mine børn pli! Det er i mine øjne en naturlig del af at opdrage børn, der skal kunne bevæge sig uden for hjemmets fire vægge (og også herhjemme).

De siger tak, tak for mad, tak for i dag (når de bliver hentet i institution) og hilser på folk mm.

Når vi er ude at købe ind f.eks skal de opføre sig ordentligt og ikke løbe rundt i vildskab, og jeg blev faktisk en dag stoppet i supermarkedet af en ældre dame, der syntes, det var så fantastisk mine to børn gik pænt ved siden ad mig i stedet for at vælte stedet som mange andre børn gør.

Selvfølgelig kan de have nedsmeltninger mm og prøve at gøre oprør, men inden for en vis grænse.

Herhjemme tager den store heller ikke noget, før hun har spurgt først (den lille bliver to næste uge og han er lidt sværere at få til at forstå, man skal spørge pænt (endnu), men han siger stadig tak mm).

Det er vores job som forældre at lære vores børn, hvordan man begår sig i en verden fyldt med andre folk, og det starter hjemme in my opinion

Anmeld

7. februar 2014

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

SERØST DE DAMER?? Kan jeres børn det i skrev?

Og fra 6 år og helt ned til 2 år? 

Når i skriver hvad jeres børn kan. Er det så jeres piger børn kun? 

Eller er det både piger og drenge?

Og i må ikk tro jeg ser det som skidt. Tværtimod jeg er forbløffet. 

Jeg er førstegangs gravid (15+2) det er derfor jeg er nyskerig og forbløffet. For oplevet noget helt andet fra et forældre par ( bekendte)

Anmeld

7. februar 2014

TNBC

Kommende mor skriver:

Jeg er førstegangs gravid (15+2) det er derfor jeg er nyskerig og forbløffet. For oplevet noget helt andet fra et forældre par ( bekendte)

Nu har jeg ikke læst hele tråden..

Hvad er du overasket over at børn ind til 2års alderen kan? Sige tak for mad, dække bord, sidde stille ved bordet gå pænt?

Og hvorfor tror du at det er piger??

Jeg undrer mig bare, derfor spørg jeg.

Anmeld

7. februar 2014

jydeinden

nu har jeg ingen børn selv men det er område som betyder rigtigt rigtigt meget for mig, så herhjemme er vi enige om at hvis/når vi får børn så er pli noget vi vil forvente at de udviser. Jeg kan komme på flere eks. på ting som man bare ikke gør i mit hjem, og det er bl.a at sidde med mobilen ved bordet, at føle behov for at råbe ud hvis der er noget man ikke kan lide, at gå fra bordet uden at sige tak for mad, at modtage noget fra nogen uden at sige tak for det osv . jeg anser mig selv som værende godt opdraget og forventer det samme af mine børn selvfølgelig i det tempo de er i stand til det.

Anmeld

7. februar 2014

Jibbe

Mine drenge på 1 1/2 og 3 1/2 år kan mange af de høflighedsfraser. Men vi tvinger dem ikke. Tak for mad bruger de mest som en indikation på at de er færdige med at spise og forstår ikke baggrunden, for sætningen, tak for mad, endnu. De får masser af ros for at være gode venner, og hjælpe de andre børn. Også den lille - så det ser jeg som en bedre egenskab, end et tvunget tak for mad.
Og når de bliver 4 og 6 har jeg da meget højere forventninger til hvad de skal gøre, og ikke hvad de gør.

Anmeld

7. februar 2014

lineog4

Kommende mor skriver:

Skal ikke kunne svare for andre, men mine børn kan det meste med hjælp - dvs. De husker det sørme ikke selv uden voksenstøtte.

Min store datter bliver snart 11 og kender alle høflighedsfraser og husker dem selv. Men hun skal da stadig mange gange huskes på selv at bære sin tallerken ud. Hu kan sagtens dække bord, lave mad osv men ikke noget hun gør tit spontant. Hun giver gerne en hånd når vi skal ud af døren, og vil i det hele taget meget gerne gå til hånde.

De små (som ikke er så små mere) kan sige tak for mad som en remse der nok egentlig bare betyder: jeg er færdig. Når vi skal gå fra institution skal de da ofte huskes på man siger pænt farvel (og den lille siger så "pænt farvel" ). De kan blive siddende ved bordet til børn er færdige, de kan sige pænt goddag (hvis de ikke bliver for generte), de kan dække bord hvis vi beder dem om det osv. Men alt med måde, og de skal med 100 % mindes om det og hjælpes - de er jo børn der for det meste er i legemode

Tilgengæld skal de ikke huskes på at være gode ved andre mennesker (de kan godt en gang imellem være ret strenge mod hinanden men aldrig mod andre), de skal ikke huskes på at man omsorgsfuld, god ven, lytter når andre taler osv.

Og jeg har forresten to små drenge - og de er både skønne drenge med krudt i (især den mindste), men de vælter hverken supermarkedet eller hjemmet. Den store dreng sidder pænt på stolen i skolen ( med mindre han lever sig ind i en historie) og rækker hånden op, men har da endeligt efter næsten et år slappet så meget af så han har oplevet at skulle ud i frikvarter fordi der var for meget spræl i ham 

Mine drenge lever ikke op til fordommende om dreng/pige (og synes heller ikke deres venner gør), de er omsorgsfulde, kærlige, rolige, legende, venlige, velopdragne (siger andre) og ikke mindst i balance og stråler af det og har derfor overskuddet til at tænke på andre. 

og den eneste der spiller fodbold her hjemme er min datter, den der slås mest med sværd er min datter (og hun er forresten så velopdragen så jeg næsten synes det er for meget)

Anmeld

7. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

der er jo også forskel på familier men jo, min 2årige DRENG kan dét jeg skrev tidligere. Han har ikke fået det lært, men har lært det via os. Hvis vi siger tak når vi modtager noget osv, så gør børnene det også lige pludselig. De kopierer jo vores adfærd. Måske dem du kender, ikke benytter de her høfligheds-ting derhjemme.  

men hvad er det du præcist er forbløffet over? Og hvad har det med piger/drenge at gøre? 

Anmeld

7. februar 2014

SjeBets

Kommende mor skriver:

børn spejler sig i deres forældre, så det er jo meget naturligt at de vil sige tak og beder ting hvis at det er sådan man selv gør. Mine har altid gjort det meget naturligt fordi at sådan gør jeg.

Og de børn jeg kender som ikke siger tak, der plejer jeg at spørge dem om de ikke gerne vil have folk siger tak til dem, hvis de gør noget for dem, eller giver noget til dem, Og synes at den måde virker ved at projektere det over på dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.