lærer I jeres børn at have pli?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.921 visninger
57 svar
150 synes godt om
6. februar 2014

..

Hej.

Inspireret af den anden tråd om bordskik bliver jeg lidt nysgerrig :-)

Jeg har to børn på hhv 4 & 6 og de siger tak for mad, venter med at begynde at spise til der er sagt værsgo. Ja og så holder de selvfølgelig bordskik :-)

Når vi er nogen steder tager de ikke noget der står på bordet uden at have fået lov, ja det gør de faktisk heller ikke herhjemme med mindre jeg har sagt bare spis :-)Her tænker jeg snacks eller lign.

Når vi er i et supermarkede og de gerne vil have børnebolle, så skal de selv gå hen og bede pænt om den og sige pænt tak. De er begge så begyndt at ønske bageren eller andre i fx butikker en god dag/ god weekend når vi går, det er ikke noget jeg har sagt, de har bare hørt mig sige det.

Mine børn får enormt meget positiv opmærksomhed fordi de kan opføre sig ordentligt og det er jo selvforstærkende så de synes det er fedt at alle smiler til dem og synes de er søde :-)

Hvad gør I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

SjeBets

ja jeg synes mine børn er godt opdraget, de siger tak når de tilbydes noget og er generelt høflige. Og de beder om ting, de siger tak for mad og tager deres ting med ud, og de holder også bordskik, når det forventes, men som jeg beskrev tidligere så er det ikke noget som jeg med alt vold og magt ser som det vigtigste, det er vigtig for mig at de ikke skaber sig når det forventes og det gør de ikke, lige ledes er de nemme at have med ude og handle, men de er også stadig børn. Så nogle gange glemmer man de ting, og det mener jeg så også der skal være plads til.

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

Altså herhjemme siger vores dreng tak for mad og hvis vi tilbyder ham noget han ikke ønsker siger han ellers tak. (Ikke hver gang) Han er 3,5 år gammel. Det er ikke noget vi har terpet med ham. Det er kommet naturligt da han spejler sig i os  hehe... Vores datter 18 mdr. hun siger taktak (tak for mad) når hun er færdig. Vores søn siger: Må jeg be' om.... (men det sker han glemmer det, men så bliver han mindet om det) Kan slet ikke have børn der siger GIV mig eller JEG vil HA... 

Anmeld

6. februar 2014

Laulund87

Min datter er meget velopdragen selvom hun må gå fra bordet

Hun siger tak, spørger altid om lov hvis hun gerne vil have noget osv. Hun snakker lystigt med andre mennesker og hun får altid en bolle i Føtex når vi er der. Hun tager selv et nr, venter pænt, hopper selv op spørger efter en bolle og siger tak. Hun er meget selvstændig når vi er ude, er ikke genert og elsker en snak med fremmede.

Det er folk også meget imponerede over og hun får tit at vide at hun er sådan en sød pige Hun er 4 år, men ret lille at str så det betyder nok også noget at folk tror hun er yngre.

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

Ja børn glemmer at sige tak og de kan være generte. 

Hvis min søn får noget af fremmede eller af mormor og ikke lige siger tak plejer vi at sige: "Tak mormor" eller "x siger tak for gaven" Vi presser det ikke ud af ham. Det er synd og grænseobverskridende. 

Når ungerne bliver hentet fra VS og BH gør vi også noget ud af at man ALTID siger farvel/vi ses osv. Hvis min søn ikke gider sige farvel. så henter jeg ham og sammen går vi ind til pædagogen og så siger jeg "x siger farvel" .... for at vise at det er sådan man gør. Men presser ham ikke for det får jeg intet ud af.

Anmeld

6. februar 2014

Pcokate

Hej.

Inspireret af den anden tråd om bordskik bliver jeg lidt nysgerrig :-)

Jeg har to børn på hhv 4 & 6 og de siger tak for mad, venter med at begynde at spise til der er sagt værsgo. Ja og så holder de selvfølgelig bordskik :-)

Når vi er nogen steder tager de ikke noget der står på bordet uden at have fået lov, ja det gør de faktisk heller ikke herhjemme med mindre jeg har sagt bare spis :-)Her tænker jeg snacks eller lign.

Når vi er i et supermarkede og de gerne vil have børnebolle, så skal de selv gå hen og bede pænt om den og sige pænt tak. De er begge så begyndt at ønske bageren eller andre i fx butikker en god dag/ god weekend når vi går, det er ikke noget jeg har sagt, de har bare hørt mig sige det.

Mine børn får enormt meget positiv opmærksomhed fordi de kan opføre sig ordentligt og det er jo selvforstærkende så de synes det er fedt at alle smiler til dem og synes de er søde :-)

Hvad gør I?

Herhjemme har pli vist en lidt anden betydning

Vores søn kan tage mad hvis han er sulten (uden at spørge, fx bare tage en agurk, skylle den og skære i stave)så længe det ikke er en time før fx aftensmad. 

Vi har nu ingen godter i hjemmet dagligt, så der er ingenting der. 

At sige tak og be om er selvfølge her i de rette situationer. Men vi opfordre også en hvis selvstændighed indenfor de givne rammer. Men er han for genert er det ok, så plejer vi at gøre det først og så følger han selv trop

Vi synes vores søn er godt opdraget (høre efter (for det meste), ikke løbe rundt i supermarkeder m.m.). 

Anmeld

6. februar 2014

B&J

ud over det med maden så ja...

daniel er en rigtig høflig dreng og siger tit tak og farvel og hej

og giver gerne en krammer og utrykker tit hvor glad han er hvis der er noget han har fået af en han glemmer ikke hvem han har fået det af for det betyder meget for ham.

Anmeld

6. februar 2014

dorthemus

Ja det gør jeg
Det er vigtigt for mig, at Runa er høflig og kan opføre sig ordentligt. Både ude og hjemme.

Hun siger "bede om", "tak for mad" og "tak for hjælpen". Hun siger "goddag" og "farvel" og "tak" når hun får en gave.

Min datter er 3,8 år og er generelt en meget glad og smilende pige. ..og hun har bestemt forstået, at den slags kaster en masse positiv respons af sig

Anmeld

6. februar 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Vores dreng er kun 2,4 år. Men han siger 'tak' når han får noget han bad om, eller jeg lige hjælper med noget legetøj der sidder fast osv.
Han siger ofte 'ellers tak' hvis der er noget han ikke vil have, men han siger da også bare 'nej' og det er fint for han er ikke så gammel
Det er ikke noget vi har øvet med ham, men kommet naturligt. Højst sandsynligt en blanding af hvad han ser hjemme og i vuggestuen.

Anmeld

6. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi terper det på ingen måde, men vores søn (2,3) siger "tak for mad",  "nej tak" hvis han ikke vil have noget han bliver budt, "tak" hvis han får noget og hvis han giver MIG noget og jeg siger tak, så siger han "selv tak"  Han er også god til at sige farvel, Hej, hejhej når vi kommer og går. 

Han er ikke super god til at lade mad på bordet være endnu, så det er noget vi øver meget når situationen byder sig. Han er et værre madøre, så hvis der står nogen snacks fremme så kan han slet ikke lade det være uden vi er over ham konstant, og det synes jeg er en uskik men igen. Han er 2, så han skal nok få det lært  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.