lærer I jeres børn at have pli?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

lineog4

Macrolf skriver:

Men vi kommer ikke udenom at børn der har en pæn opdragelse får det nemmere i tilværelsen og at folk hellere vil have besøg af børn der opfører sig ordentligt :-)

Men hvad er en pæn opdragelse? Er det at sige tak, bede om og give hånd og ellers glemme at holde døren for den næste, løbe hurtigst på legepladsen selvom man lader sin bedste ven i stikken. Eller er god opdragelse at man yder omsorg for sine venner (og mennesker generelt), at man anerkender det andet menneske fx Ved ikke bare at sige goddag men også tilkendegive man fx ved det er længe siden man sidst sås (her har min dreng et par gange fået sagt: jeg troede du var død fordi det var så længe siden), men måske glemme at sige bed om eller tak.

God opdragelse er jo ikke nødvendigvis Emma Gads abc. Jeg falder ikke nødvendigvis på halen fordi det lille barn kan sige: nej tak. Men jeg kan virkelig falde på halen for et lille barn der går hen til det andet lille barn og puster og sige nåee når det har slået sig. 

jeg vil helst have besøg af børn der gerne vil besøge mig for så opfører de sig ordentlig hvis jeg viser dem hvordan de skal... 

Jeg er meget farver af ideen om mødet med det andet menneske, og det møde er et egentlig møde hvis man skræller fraserne væk og møder det andet menneske hvor det er og hvor det ønsker at blive mødt - det autentiske møde. I det møde er ingen dårligt opdraget 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

Kløver

Nu er mine ikke så gamle, den ældste lige blevet 3 og den yngste knap 2. Men jeg går meget op i at de skal sige tak, undskyld osv. Det er vigtigt for mig at de lærer at være høflige og have pli og empati. De siger også tak for mad så godt de nu kan, min datter klapper i hænderne og siger : for mad lige pt er de ikke gode til det at blive siddende og kan ikke finde ro, og da vi har haft andre issues omkring bordet, var det vigtigere, at de sidder pænt og spiser ordentligt. Og at de får spist lidt. Rom blev ikke bygget på en dag, men det kommer hen af vejen, og begge unger har fået stor ros for bla deres høflighed og at de er søde, kærlige og behandler de andre børn pænt, så er ikke bekymret der vil altid være noget at arbejde videre med og de kan også være nogle skarn som de fleste andre børn lige for tiden snakker vi meget om (i bilen) at man skal køre forsigtigt, og ikke køre for stærkt, om vi skal til højre og venstre, og blandt pli er alm høflighed i trafikken og sikker kørsel, noget vi også har fokus på, og har allerede en søn som sidder fra bagsædet, ikke køre stærkt, ikke så vildt, og det er selvom jeg kører roligt og pænt

Anmeld

6. februar 2014

Kløver

lineog4 skriver:

Men hvad er en pæn opdragelse? Er det at sige tak, bede om og give hånd og ellers glemme at holde døren for den næste, løbe hurtigst på legepladsen selvom man lader sin bedste ven i stikken. Eller er god opdragelse at man yder omsorg for sine venner (og mennesker generelt), at man anerkender det andet menneske fx Ved ikke bare at sige goddag men også tilkendegive man fx ved det er længe siden man sidst sås (her har min dreng et par gange fået sagt: jeg troede du var død fordi det var så længe siden), men måske glemme at sige bed om eller tak.

God opdragelse er jo ikke nødvendigvis Emma Gads abc. Jeg falder ikke nødvendigvis på halen fordi det lille barn kan sige: nej tak. Men jeg kan virkelig falde på halen for et lille barn der går hen til det andet lille barn og puster og sige nåee når det har slået sig. 

jeg vil helst have besøg af børn der gerne vil besøge mig for så opfører de sig ordentlig hvis jeg viser dem hvordan de skal... 

Jeg er meget farver af ideen om mødet med det andet menneske, og det møde er et egentlig møde hvis man skræller fraserne væk og møder det andet menneske hvor det er og hvor det ønsker at blive mødt - det autentiske møde. I det møde er ingen dårligt opdraget 

Enig, her er det en blanding af at tale pænt og være almen høflig, og være en god ven, vise empati og omsorg osv. at give plafs til sin næste

Anmeld

6. februar 2014

ano14316

Macrolf skriver:

Hej.

Inspireret af den anden tråd om bordskik bliver jeg lidt nysgerrig :-)

Jeg har to børn på hhv 4 & 6 og de siger tak for mad, venter med at begynde at spise til der er sagt værsgo. Ja og så holder de selvfølgelig bordskik :-)

Når vi er nogen steder tager de ikke noget der står på bordet uden at have fået lov, ja det gør de faktisk heller ikke herhjemme med mindre jeg har sagt bare spis :-)Her tænker jeg snacks eller lign.

Når vi er i et supermarkede og de gerne vil have børnebolle, så skal de selv gå hen og bede pænt om den og sige pænt tak. De er begge så begyndt at ønske bageren eller andre i fx butikker en god dag/ god weekend når vi går, det er ikke noget jeg har sagt, de har bare hørt mig sige det.

Mine børn får enormt meget positiv opmærksomhed fordi de kan opføre sig ordentligt og det er jo selvforstærkende så de synes det er fedt at alle smiler til dem og synes de er søde :-)

Hvad gør I?

Ja det gør jeg..

Magnus siger tak for mad.

Hej når vi kommer i vuggestue, farvel når vi går.

Tak når nogen giver ham noget

Og så spørger han om morgen om man har sivet godt.. Og så smelter jeg totalt...

Men det meste er nu kommet af sig selv forDi vi gør det...

Anmeld

6. februar 2014

@BRUGER

Jeg syntes min datter på 2 år er høflig, og godt opdraget. Når jeg begynder at lave aftensmad, så begynder hun at dække bord helt automatisk. 

Hun siger altid tak for mad og husker for det meste at skubbe stolen ind til bordet når vi er færdige. En gang imellem husker hun også at bære tallerkenen ud efter sig. 

Min datter er ualmindelig bange for læger! Og ligeså snart vi skal til lægen og hun bliver tjekket osv. så skriger hun og græder og kæmper imod. Og når vi er færdige så smiler hun alligevel og siger pænt farvel. (ikke noget vi presser hende til, hun gør det altid af sig selv) 

Og så er der ting som at hun siger be om, osv.. 

Anmeld

6. februar 2014

Phoenix

Min søn på 3 år er virkelig god til at sige tak generelt når han får noget eller folk hjælper ham. Og er også god til at sige velbekommen osv. 

Han elsker at hjælpe andre folk med fx at holde døren osv. 

Men at rejse sig fra bord efter han har spist, får han altså lov til. Men det handler meget om tålmodighed. Han er en vildbasse på 3 år. Synes derfor ikke han skal plages til at sidde igennem en middag. En spise-situation skal være behagelig.  

Anmeld

6. februar 2014

..

modesty skriver:

Jo, det gør vi. Det er ikke mit indtryk at børn der kan Emma Gad har det nemmere end børn der ikke nødvendigvis siger tak for mad, men til gengæld behandler sine medmennesker med omsorg og respekt.

Desuden er det ikke et argument for mig at de får en "nemmere tilværelse", hvis mine idealer strider imod en bestemt form for opdragelse. Hvis folk bliver fornærmede over at min søn glemmer at sige tak for mad, uden hensyn til hvordan han ellers er som menneske, så er de efter min mening ikke værd at samle på.

Jeg er enig i et menneske som har lært pli og ikke ejer empati og ikke er et godt menneske ikke kommer langt. I min verden hænger det dog sammen. De lærer netop at behandle andre mennesker som de gerne selv vil behandles.
Mine børn får ofte ros for at være gode kammerater og de tager sig altid af andre, dette er i min optik også det samme som god pli.
At sige tak for mad er jo en måde at anerkende at nogen har brugt tid på at lave maden.
At børn lærer at begå sig socialt er da essentielt!

Anmeld

6. februar 2014

..

Maja84 skriver:

Enig, her er det en blanding af at tale pænt og være almen høflig, og være en god ven, vise empati og omsorg osv. at give plafs til sin næste

Helt enig :-)

Anmeld

6. februar 2014

Laulund87

Macrolf skriver:

Undskyld er er helt anden sag, det skal ikke siges Før de er store nok til at forstå hvad det betyder.

Nej det er jo også det jeg siger

Anmeld

6. februar 2014

modesty

Jeg er enig i et menneske som har lært pli og ikke ejer empati og ikke er et godt menneske ikke kommer langt. I min verden hænger det dog sammen. De lærer netop at behandle andre mennesker som de gerne selv vil behandles.
Mine børn får ofte ros for at være gode kammerater og de tager sig altid af andre, dette er i min optik også det samme som god pli.
At sige tak for mad er jo en måde at anerkende at nogen har brugt tid på at lave maden.
At børn lærer at begå sig socialt er da essentielt!

Ja, men at børn lærer at begå sig socialt og er venlige og rare at være sammen med, er ikke ensbetydende med at de giver hånd og siger "be om". Fint nok at dine børn siger "be om" men hvis du opfatter andres børn som uopdragne fordi de ikke gør det, så synes jeg at det er et problem. Og det er lidt dét jeg læser dig skrive. Når du ligefrem siger at børn får det nemmere i livet og at folk bedre vil kunne lide dem hvis de holder døren og beder om lov før de tager noget der står på bordet (det står vel på bordet fordi man må tage af det??), så synes jeg at du har en forkert opfattelse af hvad der er vigtigt. Du tillægger "hvad andre folk synes" en uforholdsmæssig stor betydning imo. Deraf nok dit store fokus på, efter min mening, overfladiske manerer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.