Jeg må indrømme jeg ikke har en længere liste af pli ting mine børn skal.
Når jeg tænker efter så har jeg en opfattelse af det er vigtigt at anerkende andre mennesker som mennesker og ikke som ting man kan bruge efter forgodtbefindende og det betyder jeg kræver mine børn behandler andre mennesker med respekt. Det betyder blandt andet man siger goddag og farvel (hvis man tør), men ikke efter et bestemt kodeks. Tror nogen gæster har fået sig en overraskelse hjemme hos os, når min ene dreng kom og sagde: goddag, hvornår skal du hjem? - lyder måske fornærmende men han ville bare vide hvor lang tid han havde sammen med dem.
Går man i byen og skal have en bolle eller lignende, så taler man til mennesket i butikken som til et menneske og ikke som en tjener, om man lige får sagt tak, bede om osv er knapt så vigtigt.
Jeg vil som en anden skrev gerne give mine børn at være empatiske, rummelige og sociale. Jeg bliver møg stolt når de i SFO/skole fortæller min dreng uden at få det at vide altid er den der venter på den sidste når de skal ud at lege, at han holder døren for den næste uden at få det fortalt, at hvis en ser ked ud af det så går han over til kammerater og han altid siger ja når nogen spørger om de vil være. Så pyt da med han glemmer et tak eller et bed om i ny og næ, glemmer at tage tallerknen ud fra bordet...
Anmeld