Anonym skriver:
Hold da op, sikke en omsorg og forståelse du viser for psykiske forstyrrelser! Skal vi så også bare sige til en deprimeret, at han/hun skal tage sig sammen og holde op med at tude så meget, for nu har han/hun jo tudet så meget i dag? Det er netop den slags udtalelser der gør at psykiske sygdomme er sådan en kæmpe tabu at folk ikke tør tale åbent om det! Det er en sygdom lige så meget som influenza eller en brækket arm, det er bare på sindet og er endnu sværere at komme over!
Både enig og uenig. Helt enig i der er måde at sige det på og så andre måder 
Men skal psykisk sygdom netop ikke blive et tabu skal det også være legalt at spørge undrende.
Mødte jeg et menneske der gav udtryk for de havde spiseforstyrrelse, ville jeg da spørge ind til. Og jeg ville også med anorektiker spørge: føler du slet ikke sult en dag med mig uden at spise? Og havde en omkring mig en spiseforstyrrelse der gjorde de spiste, kunne jeg og sagtens spørge: når du tager den ostemad er det så fordi du er sulten eller fordi du ikke kan lade være? Tager du den i stedet for at tale med mig eller græde?
Jeg har lært ikke at være berøringsangst af selv at være et sted i livet hvor jeg mødte utroligt mange der var berøringsangste og netop fordi de ikke sagde det de tænkte eller undrede sig over, så følte jeg at min situation var tabu, var en parie, der var ikke rum til hele mig.
Jeg tror man tabuiser ved ikke at turde tale åbent også om når sjælen gør ondt, ved ikke at spørge undrende og forsøge at forstå.
Men at sige: propper du nu i hovedet igen er nok ikke måden
Men: er du sulten, eller vil du tale? Eller: jeg bliver faktisk ked af det når jeg ser dig spise igen for jeg ved det handler om du har det skidt og jeg ville gerne kunne hjælpe....
Anmeld