sindssygt ydmygende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2014

Sander&Vitus-Mor

Anonym skriver:

Hold da op, sikke en omsorg og forståelse du viser for psykiske forstyrrelser! Skal vi så også bare sige til en deprimeret, at han/hun skal tage sig sammen og holde op med at tude så meget, for nu har han/hun jo tudet så meget i dag? Det er netop den slags udtalelser der gør at psykiske sygdomme er sådan en kæmpe tabu at folk ikke tør tale åbent om det! Det er en sygdom lige så meget som influenza eller en brækket arm, det er bare på sindet og er endnu sværere at komme over!

Hvordan kan kæresten nogensinde "vinde" ??
Ved at lade vær med at kommentere på noget som
Helst og bare ignorere hendes madproblem, selvom hun udtrykker flere gange hun er ked af det osv..
Eller skal han kommentere på at det flot hun spiste en oste mad i stedet for slik? Eller skal han kommentere og sige hun spiser meget? Hvordan kan han gøre det rigtigt??
Og hvad kan han gøre .. For ikke at blive den "skidte" i det her.

Jeg tror på vi har et valg, og jeg tror på at man kan sige nej.. Også selv om man er syg.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2014

Anonym trådstarter

Diana2013 skriver:

Måske du tager det mere nært pga din sygdom og han ikke tænkte sig om. Det er også noget jeg kunne finde på at sige til min mand

Men netop pga. sygdommen skal man tage hensyn. Det svarer faktisk til at sige til en deprimeret: "Tuder du nu igen?" og det håber jeg da ikke der er nogen der ville gøre.

Anmeld

14. januar 2014

Anonym trådstarter

VråJepsen skriver:

Hvordan kan kæresten nogensinde "vinde" ??
Ved at lade vær med at kommentere på noget som
Helst og bare ignorere hendes madproblem, selvom hun udtrykker flere gange hun er ked af det osv..
Eller skal han kommentere på at det flot hun spiste en oste mad i stedet for slik? Eller skal han kommentere og sige hun spiser meget? Hvordan kan han gøre det rigtigt??
Og hvad kan han gøre .. For ikke at blive den "skidte" i det her.

Jeg tror på vi har et valg, og jeg tror på at man kan sige nej.. Også selv om man er syg.

Han kan være der følelsesmæssigt, da det er det der er behov for hos BED. Maden er et symptom.

At du seriøst mener, når det kommer til psykiske sygdomme, at man har et valg og bare kan lade være, gør mig så rasende, at jeg ikke ønsker at fortsætte debatten med dig.

Anmeld

14. januar 2014

Sander&Vitus-Mor

Anonym skriver:

I øvrigt vil jeg mene der er stor forskel på at sige:

"Skal vi finde noget frokost?"
og
"Du propper i hovedet igen"

Hvis du skulle sige noget tilsvarende til en anoretiker, ville det være "Du spiser jo ikke en skid!" - Ville du seriøst gøre det!?

Men er det dig der blander anoreksi ind i det?

så hvis han sagde pænt "skat.. Du spiser meget" så var det okay. Også var han ikke totalt tarvelig og uforstående .. ??

Anmeld

14. januar 2014

Anonym trådstarter

Dorthe1986 skriver:

Jeg tænker at det er fint du har forklaret ham alt det, der ikke hjælper i din situation. Men har du fortalt ham hvad der så hjælper? Altså han ved måske ikke hvad han så skal gøre? Det er jo også svært at tie, hvis man er bekymret for dem man elsker.

Får du professionel hjælp? Måske det ville hjælpe at din kæreste tog med og hørte en fagperson forklare hvordan og hvorledes?

Ja jeg har forklaret ham at jeg har brug for han er der for mig følelsesmæssigt, fordi det er følelserne der er noget i vejen med.. Maden er et symptom. Lidt ligesom hvis man har brækket armen. Det nytter ikke noget at lindre smerterne, hvis ikke man gør noget for at behandle selve armen..

Anmeld

14. januar 2014

Mettefpigen

VråJepsen skriver:

Hvis jeg havde været sammen med hende en hel dag, og hun intet havde spist. Så ja så ville jeg høre om vi skulle finde noget frokost eller andet. Det er at "proppe" i hovedet uanset hvad du siger det "unødigt" at spise en oste mad eller andet kort tid efter man lige har indtaget et stort måltid.. :-)

Nej det er faktisk ikke unødvendigt at spise en ostemad 2-3 timer efter aftensmad... man skal spise 6-8 gange om dagen så det er fint :-) udover det kender du så nogle der har haft en psykisk sygdom eller har læst om det? Fordi det hjælper ikke en disse at tale så grimt til folk når de har det skidt....

Anmeld

14. januar 2014

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Måske han også bare prøver at tænke på dit fysiske velbefindende? Det er jo ikke sundt at være overvægtig, og nogle mænd er bare ikke specielt gode til at vise omsorg på samme måde som vi kvinder gør. 

Jeg tror ikke der er ret mange der er i tvivl om det er usundt at være overvægtig, men den tanke kan man bare ikke bruge til super meget i sådan en sammenhæng som den her.

Anmeld

14. januar 2014

Sander&Vitus-Mor

Anonym skriver:

Han kan være der følelsesmæssigt, da det er det der er behov for hos BED. Maden er et symptom.

At du seriøst mener, når det kommer til psykiske sygdomme, at man har et valg og bare kan lade være, gør mig så rasende, at jeg ikke ønsker at fortsætte debatten med dig.

Jeg mener ikke at man "bare" kan sige nej.. Men nej kan man godt sige og man har et valg.. Også selvom man er syg. Så lad vær med at fortsætte debatten.
For vi bliver ikke enige. Og du kan blive så rasende du vil. :-)

Anmeld

14. januar 2014

Anonym trådstarter

Laulund87 skriver:

Hmm jeg er vist modsat de andre..

Min mand skulle lige prøve på at påtale hvad jeg putter i munden, overvægtig eller ej! Når du har forklaret hvordan landet ligger, er det da mega ufølsomt at han kommenterer det..

Jeg kender ikke sygdommen, men håber du får noget hjælp

Tak for det det er netop sådan jeg har det..

Anmeld

14. januar 2014

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Ville du også påpege over for en anorektisk veninde, at hun ingenting spiste? Det er det absolut værste, man kan gøre - det virker stik mod hensigten at bebrejde en person med en spiseforstyrrelse hans/hendes spisevaner. Og når du bruger et udtryk som "at proppe i hovedet", sparker du på en, der ligger ned. 

Tak, hvor er det dog rart, at der en gangs skyld er nogen der fortsår hvad det vil sige at have en psykisk sygdom!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.