lineog4 skriver:
Med artiklen om yndlingsbørn og såmænd også tråden om prinsessetøj, så bliver jeg nød til at spørge: hvilket køn vil I helst have, jeg mener hvis I kun kunne få et barn ville I så helst have en pige eller en dreng.
Der er statistikker der viser kvinder er mere tilbøjelige til at at presse på for det 3. Barn hvis de har to drenge end hvis de har to piger....
Jeg selv har et lidt unaturligt forhold til det med køn (tror jeg) - jeg mangler en pige og synes det at få piger er lige en kende mere heldigt. Og nej betyder ikke jeg ikke knusleselsker mine drenge, men har et behov for at fortælle jeg har en pige når jeg går med mine to drenge, for synes andre synes det er synd især hvis de har piger - ja ja ja ved godt det ikke er rigtigt, men følelser er svære at argumentere imod.
Derfor så jeg lige muligheden for at vise mig selv jeg enten har en unaturlig fokus på køn eller ikke....
Jeg tror at det svinger med kulturens præferencer om flertallet helst vil have det ene eller det andet.
For 100 år siden var mænd det dominerende køn, det var dem der tjente penge, førte familiens navn og ære videre o.s.v. Så dengang var der sikkert flest, mænd som kvinder, der ønskede sig drenge (ligesom man ser det i andre dele af verden hvor de samfundsmønstre stadig er gældende).
I dag er det i vores del af verden de intellektuelle, rolige dyder der vurderes højt, de tromlende drenge har det svært i institutioner og skoler o.s.v. Personlighedstræk som overflod af energi, aggression o.s.v. bliver set ned på, hvor de før blev fremhævet.
Så i dag er der nok flest der ønsker sig piger.
Jeg har en dreng med voldsomt krudt i røven og et stort temperament. Det giver de fedeste, sjoveste oplevelser, men jeg skal da ikke sige mig fri for at tænke "ej, det gad jeg godt prøve" når jeg ser mine veninder med deres søde små pigebørn der bare sidder stille på mødrenes skød og smiler og dimser med et glimmerspænde.