Anonym skriver:
Ja det er fordi de har større familier... stort set hele min er VÆK i himmelen et eller andet sted...
min framor, farfar, mormor, morfar og Mor er døde. Mine søskende har ikke råd til julegaver, og min mands familie har drukket deres penge op inden d. 3 i måneden.
men ja jeg har prøvet at forklare mine børn det som du netop siger her, og de ''forstår'' det , men kan stadig se de bliver lidt kede af at de andre børn bliver ved og ved, hvad må mine børn dog ikke tænke
jeg sidder og tuder nu, kan slet ikke klare det..
tror jeg gør som du siger, vi holder jul hjemme for os selv fremover.
så skal jeg ikke tænke på det.. tak for rådet og ideen. 
Vi har samme problem i vores familie. Omend jeg dog ikke synes det er et problem endnu. Min mor er gift igen, saa der er dine og mine boern, dvs min bror og mig med vores respektive boern, og mine papsoeskende med deres boern. Mine unger og min brors faar ogsaa disse 5-7 gaver, men alle andre boern faar over 20.
Vi har dog en leg naar vi deler gaver ud, som gaar ud paa at vi alle slaar med en terning og den der slaar en 6'er henter en gave, som man pakker op selv (ikke under andres overvaagenhed), saa mine boern har ikke fuldkommen opdaget hvor mange gaver de andre rent faktisk faar. Og de er ikke blevet kede af det. Men hvis og naar de bliver det, saa maa jeg forklarer dem at de andre er paa gaver med mange flere. Vi er ikke paa gave med saa mange. Og jeg synes det er en god laerdom. Fra mit synspunkt blvier de andre boern helt forstyrrede, flaar papiret af, kaster et halvt blik paa gaven og taenker paa hvornaar naeste gaver kommer. Og umiddelbart synes jeg mine egne er lidt mere rolige (er jo nok heller ikke hele objektiv). Da de var mindre kunne jeg godt finde paa at tage nogle gaver fra dem og give dem naeste dag naar de kunne nyde at aabne dem, stille og roligt.
Jeg vil ikke holde jul selv, for mine ungere elsker at vaere til juleaften hos min mor og nyder at lege med sine faetre og kusiner (uanset hvor mange gaver de faar eller ikke faar), saa det ville vaere en straf for dem og ikke en hjaelp.
Men synes det er et svaert problem. Man kan jo heller ikke bestemme hvordan de andre skal holde deres jul.
Men ihvertfald et knus til dig.