Herhjemme har vi valgt (på min side af familien) at lave hjemmelavet julegaver i år, og vores børn får bevist få julegaver.
Jeg er selv vokset op med at få julegaver (alt for) mange gaver (det var ikke unormalt at værdien på gaverne var min. 5.000-6.000 kr.) hvilket gjorde at man hvert år forventede mere og mere, og hverken min søster eller jeg var særlig taknemmlige - det var jo bare en selvfølge med alle de gaver.
Derfor har vi (min kæreste og jeg) besluttet at vores ikke skal vokse op på samme måde, de skal være taknemmlige for de gaver de får, samtidig ønsker vi også at ligge flere tanker og mere "kærlighed" i gaverne, hvilket betyder at vi selv laver dem, frem for at købe dem over nettet eller i den nærmeste legetøjsbutik.
Det betyder også at min datter faktisk (endnu) ikke har den store interesse i gaver, hver gang hun vi spørger hvad hun ønsker sig, så siger hun "røde strømper" (hvorfor ved jeg ikke - hun mangler ikke ligefrem strømper og hun har endda røde strømper) også selvom jeg er kommet med en del forslag, så er det altså kun strømper hun vil have?! og her d. 1. dec. havde jeg en lille gave til hende i julestrømpen, den havde hun slet ikke interesse i, i forhold til hvor sjovt det var, at drillenissen havde været forbi (derfor er det kun blevet til spiselige gaver i sokken, siden da - det er lidt nemmere
)
Jeg siger slet ikke at vores måde, er det rigtige at gøre, og jeg forstå jo godt at man gerne vil give sine børn alverdens ting, for at gøre dem glade - for hvem vil ikke gøre sit kæreste eje glad? jeg tror bare at man gør dem en bjørnetjeneste (det gjorde mine forældre i hvert fald)
Jeg ved ikke helt hvad jeg ville med denne lange besvarelse - måske at jeg godt kan forstå du ønsker at give dine børn mange gaver, især når de holder jul med nogle der får mange, men du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed! tværtimod
Jeg tror det er vigtigt at holde fast i hvad julen egentlig handler om 
Venlig hilsen Louise
Anmeld